Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čekal jsem feministicky laděný film. Ostatně 19. století a život Boženy Němcové k tomu vybízí. Ovšem v kontextu celého prvního dílu je to doslova filmová příručka pro feministky, kterou si bude immervére furt a všude pouštět a neustále o ní tlachat. Ten, kdo psal tento scénář jim šel doslova na ruku. Především scény, kdy Josef Němec jde žádat o ruku Boženu, tedy sedmnáctiletou Báru, a její rodiče mu vykládají, že bude vařit, starat se o domácnost a prej čte jen po práci. Nakonec Němce spíše zaujala tou četbou a hrou na klavír než upečenými buchtami. Vylitím oleje do ohně musela být ovšem pro feministky scéna, kdy Němec poznal, že Božena nechce děti. Sice mu řekla, že chce, ale později. Dialog o tom, že on jí bude určovat, kdy mu porodí dítě a ptá se jí, zda zná povinnosti manželky, jsou přímo psány pro feministky, aby si mohli brát muže do huby. Bohužel už u toho není dopsáno, že takhle to zřejmě bylo před necelými 200 lety. Rozhodně z pohledu doby mi tam stejně nesedí to, když Božena odpovídala Němcovi na otázku, proč psát česky, když češtinou mluví jen čeledíni a služky, a ty i stejně neumí číst a psát.... Tou dobou už byla dávno zavedena povinná školní docházka, takže jak bysme měli tomuto feministickému paskvilu věřit. Na celém tomto díle anebo spíše prvním díle oceňuji pouze dobové kostýmy, reálně se tvářící kulisy, překrásné exteriéry a dokonalou kameru. S Geislerovou bude třeba líp, ale ani ona příšerně napsaný scénář nezachrání. [114. hodnocení, 4. komentář, 64%] ()

Rejže 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Viděli jsme prozatím 1.díl z minisérie a rozhodně mne navnadil dívat se dál. Anna Kameníková mne dost překvapila. Boženka nemá být vyloženě poslušné děvčátko, jak si mnozí myslí. Je to pořádná divá Bára, živel, který jen tak někdo nezkrotí. Zároveň ale i v té paličatosti můžeme hledat kus dobroty a to je pro neznalce Boženy Němcové matoucí. U Kameníkové se mi líbí, jak z divokého kotěte se stává pomalu mladá žena, ve které ale zůstává dravost vymanit se z konvencí a stereotypu podobnému domácímu vězení. Ve scéně, kdy se vášnivě zdivočí ze sladkých slov o vlastenectví, dokážu si ji představit, že ta múza v ní skutečně zapracovala, i když na první pohled bychom mohli hledat kliché, zapracovala. Její největší psycho měla být svatební noc, už nevím, ve které životopisné knize to bylo, ale jsem ráda, že tvůrci se drželi hlavní linie, kdy zpočátku Betty měla dát Němcovi šanci a podlehla jeho šarmu, ale až po svatbě zjistila, že to nebude tak růžové. Co se mi líbí je skutečně překrásná práce kameramanů a osvětlovačů. To je klobouk dolů, to dělá z televizního formátu další level. Oko filmaře žasne s jakou propracovaností je vše připravené do dokonalosti. ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První díl hodnotím něco mezi 2-3 hvězdičkami. Klady: historický kolorit, kostýmy, herecké výkony, zapojení němčiny do dialogů. Zápory: ačkoliv jsou tu několikrát použity katolické kulisy (kříže, svaté obrazy) domácnosti Panklů i Němců nikde není scéna, že by se lidé (i Barbora) modlili. Zato scény sexuálně-intimního rázu tu jsou víckrát.Tipuji, že takových 70% stopáže prvního dílů není ničím podložená, k nimž patří právě tyto intimní scény. Z toho důvodu se mi jeví pominutí vlivu babičky na malou Barboru (pozdější Boženu) asi jako nejzávažnější nedostatek. ()

Honzulik 

všechny recenze uživatele

Tak nevím, ale velmi "roztahaný" první díl mne zklamal. Tvůrci chtějí diváka asi hlavně nalákat na poněkud podivné sexuální scény, kterými snad ČT chce ukázat, jak je "světová"... Herečky Kamenická a hlavně Geislerka (která je snad všude) nepůsobí sympaticky a určitě bych tam viděl raději někoho jiného, vždyť nadějných hereček nemáme málo. ČT by jim měla určitě také dát šanci... Jen doufám, že se chudák Boženka Němcová nebude "obracet v hrobě"... ()

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po Marii Terezii jsem doufala, že ČT zainvestuje do dalších podobných projektů a je to tady. Božena. Já byla s prvním dílem spokojená, rozhodně jsem se nenudila a bouřilo ve mně dost emocí. Protože ať už Bára, Ivana, Anna je to jedno, postavení žen v tehdejší společnosti bylo zoufalé (a to zdaleka ne v historii nejhorší) a nic negarantovalo ani to, když jste "dopadly líp" a vzaly ste si někoho, jako byl Josef - sekáš latinu, posloucháš, chováš se jak já chci, budeš se mít dobře, vzdoruješ, připomenu ti, komu patříš. A zastání nemáš u nikoho. Bára patřila k těm ženám, které odmítaly sklopit hlavu a i díky nim doba pro ženy pokročila. Anna Kameníková se dle mého zhostila své role skvěle, tu mladistvou drzost měla v očích a stejně tak dokázala obrátit a zahrát vyjukanou pannu o první noci. Pan Hájek jako Josef Němec taky skvělý. Pořád jsem přemítala, zda to s ním Bára (ve své době) vyhrála nebo ne, přeci jen to je právě on, kdo jí otevřel cestu ke knihám, k češtině, vydělal peníze, aby měli co do pusy, získala nějaké postavení ve společnosti. No po scéně na stole jsem v tom měla jasno. Nešlo o to, co bylo viděno, to nikdo neví, ale co představovala. Těším se na další díly a doufám, že pro mě budou stejně dobré. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno