Reklama

Reklama

Otázky a odpovědi

Obsahy(1)

Dnes jsou televizní soutěžní pořady přísně regulovány, ale vždy tomu tak nebylo. Film vypráví příběh o diskriminaci, úplatkářství a spiknutí v zákulisí nejpopulárnější vědomostní soutěže roku 1958... Oscarový režisér Robert Redford přichází s jedním z nejprovokativnějších a nejuznávanějších filmů všech dob. Ralph Fiennes a John Turturro hrají účastníky nejpopulárnější vědomostní soutěže, kteří bojují o obrovské sumy peněz a okamžitou slávu. Když se však objeví obvinění, že je pořad zmanipulovaný a soutěžící dostávají odpovědi na otázky předem, jde o mnohem víc než jen o hru. Hráči, producenti i samotná televizní společnost se náhle ocitají ve víru stupňujícího se skandálu. Navýsost zábavný film Otázky a odpovědi, založený na skutečných událostech, které šokovaly národ, byl filmovou akademií nominován na nejlepší snímek roku 1994. (Cinemax)

(více)

Recenze (103)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Říkal jsem si celou dobu, co mi na tom nesedí. Historická událost, kterou to řeší, je pro mě osobně zajímavá, reprezentuje hodně o americké společnosti a konzumní společnosti, médiích a zábavní tvorbě obecně. Ale prostě ne - ten film mi něčím vadil i přes tolik působivých a podnětných okamžiků. Jako možné vysvětlení mě napadá, že i když řeší komplexní téma, tak je zároveň trochu absurdní, jak smrtelně vážně bere kauzu, že jedna stupidní televizní soutěžní show byla zfixlovaná. Tím, jak chladně a samozřejmě to je v tichém šoku z toho, že tak nemorální produkt mohl vznikat, se ten film paradoxně stává součástí problému - protože mýtus očekávání skutečných hodnot v něčem tak banálním živí. A pokud je poctivosti televizní soutěže přikládána tak mamutí váha, mělo by to být nějak vyargumentováno - jaké hodnoty to má vlastně v tomhle kontextu reprezentovat? Ale nemyslím, že to ten film dělá. A vzhledem k tomu, jak zcizený je od všech klasických prvků jako "protagonista" ve prospěch toho, aby bylo zastřešující téma v popředí, je docela problém, že mi to přijde nakonec dost naivní, nesebereflektivní a sebedůležité. Ve smyslu těch současných memů "we live in society". Když na konci ve zpomaleném záběru sledujeme smějící se publikum ve znamení toho, jak strašné je, že se lidé baví u NEPOCTIVÉ (!!!) televizní soutěže, tak jsem si jen říkal, co si Robert Redford myslí, že hrozného to má o společnosti říkat, a co mu dává právo pohoršovat se nad lidmi, kteří se prostě dobře baví u něčeho, co beztak nemá žádnou hodnotu bez ohledu na autenticitu či neautenticitu soutěžního aspektu. Ne že by na celém tom procesu nebylo co ke kritizování, naopak, ale myslím, že tenhle film si to celé zarámoval tak absurdně, že funkční reflexe není schopný. ()

Kwaichi 

všechny recenze uživatele

Pravda a čisté svedomie alebo pohodlný život v blahobyte za cenu klamstva a "podvodu" - aj keď len "neškodného". Ak sa na to pozrieme z uhla pohľadu producentov, áno, ide len o manipuláciu s vedomím diváka. Podobne ako pri magických trikoch kúzelníka. Ale tam sa aspoň predpokladá, že obecenstvo sa necháva oklamať dobrovoľne s plným vedomím, že umelcovi platí za jeho triky. Každopádne, snímok perfektné vystihuje našu spoločnosť. Za prehnanú poctivosť sa platí tá najvyššia daň. ()

Reklama

MM11 

všechny recenze uživatele

Umění manipulovat… Atraktivní a vyzrálé nahlédnutí do tajů jedné z největších televizních afér si vzalo za stěžejní úkol popsat podstatu vzdělání. Je to vcelku logické, vědomostní soutěže nabízejí určitou možnost uplatnit ho. Ve světě, který Redford popisuje je však funkce znalostí redukována na tři otázky - "Kdy? Kde? Za Kolik?" (v obdobném duchu zkouší Herb Stempel i svého syna). Tato podoba amerického snu tedy používá své loutky (jakou je i vážený Charles Van Doren) jen jako iluzivní sen pro diváky před obrazovkou. Film popisuje velice dobře těžké chvíle v hlavách soutěžících, kdy mají postupovat podle daného „scénáře“ (paradoxně samotná show je oproti tomu nuda). Když pominu, že retro nádech je spíše mizivý, tak zbývá ještě jeden problém – morální stanovisko. Redford nepochybně mluví o vytváření idolů (diváky u obrazovek nezajímá, za jakých okolností vznikli a zároveň odmítají jejich pád). Jenže následná snaha obhajovat jakési intelektuální „právo“ Van Borena oproti pokleslé závisti Stempela mi dvakrát nesedí. Nehledě na to, že postava pátrače Goodwina je hodně rozpolcená a neví, kudy se vydat. Toto celé možná je převzato z reálu, což přesto neomlouvá minimálně účastníky. Na druhou stranu teze o tom, že „Mccarthismus skončil a Sputnik je ve vzduchu“ zůstává moc zajímavá. S tím vzděláním je to možná dost podobné. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Pokud přistoupíme na to, že televizní kvíz je hrou stejně jako třeba poker, tak hranice mezi blafováním a lží může klidně splynout.. Redford ve své „faustovské“ historce dovedně střídá tempo a v podstatě banální téma rozvíjí až k bodu únosnosti. Nikomu nevznikla škoda, divák si přeje být podveden a ruku spravedlnosti bolí sahat vysoko, tak co tu vlastně řešíme.. Vybaven ješitností a nepěkným chrupem vyčnívá z prvotřídního obsazení častý představitel lehce vyšinutých Synů Izraele z Queensu. Tohle by si Turturro mohl nechat patentovat.. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Výborná retroatmosféra 50. rokov, chytľavý námet a k tomu, navyše, pred kamerou excelujú Ralph Fiennes a John Turturro. Štyri nominácie na oscara za najlepší film, réžiu, adaptovaný scenár a mužskú vedľajšiu rolu (Paul Scofield) ostali v mimoriadne silnej konkurencii (napr. Shawshank, Forrest Gump, Pulp Fiction) nepremenené a tržby boli takisto slabé. Aj napriek tomu za mňa najlepší Redfordov režijný počin, vďaka ktorému si budete veľmi dlho pamätať, kto sa stal oscarovým víťazom v roku 1955. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (9)

  • Snímek byl natočen podle memoáru Richarda Goodwina "Remembering Amerika", který se zakládá na kvízovém skandálu z roku 1950 okolo hlavního soutěžícího Charlese Van Dorena. (Terva)
  • V roce 2008 přiznal Charles Van Doren, že ve filmu je mnoho pravdy z doby, ve které byl uveden. Zároveň však tvrdil, že měl přítelkyni, o které se ve snímku nezmínil. (Terva)

Reklama

Reklama