Reklama

Reklama

Otázky a odpovědi

Obsahy(1)

Dnes jsou televizní soutěžní pořady přísně regulovány, ale vždy tomu tak nebylo. Film vypráví příběh o diskriminaci, úplatkářství a spiknutí v zákulisí nejpopulárnější vědomostní soutěže roku 1958... Oscarový režisér Robert Redford přichází s jedním z nejprovokativnějších a nejuznávanějších filmů všech dob. Ralph Fiennes a John Turturro hrají účastníky nejpopulárnější vědomostní soutěže, kteří bojují o obrovské sumy peněz a okamžitou slávu. Když se však objeví obvinění, že je pořad zmanipulovaný a soutěžící dostávají odpovědi na otázky předem, jde o mnohem víc než jen o hru. Hráči, producenti i samotná televizní společnost se náhle ocitají ve víru stupňujícího se skandálu. Navýsost zábavný film Otázky a odpovědi, založený na skutečných událostech, které šokovaly národ, byl filmovou akademií nominován na nejlepší snímek roku 1994. (Cinemax)

(více)

Recenze (102)

Johny_fork 

všechny recenze uživatele

V Americe měli v 50. letech trošku jiné starosti, než měli lidé u nás. V Čechách to začalo až v 90. letech např. slavným Bingem. Redford natočil napínavé drama, jehož hlavním tématem je rozpor mezi morálkou a penězi, hrdostí a penězi, nakonec jde vždy jen o peníze. Soutěžící jsou vyobrazeni jako oběti, kteří podlehli pokušení a nutně se se svým jednáním museli později setkat. Oběti potrestány, velká zvířata zůstávají, takto surově a bez okolků vystihl režisér pohled do světa nejen showbysnysu ve snímku se skvělou retro atmosférou. Vynikající Fiennes v roli Charlese Van Dorena. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Redford patří k té generaci lidí, kteří se celý život programově bouřili proti zavedeným pořádkům. Vícekrát se smočil v nechutnostech 60./70. let. O dekády později dospěl a rehabilituje se chirurgickou přesností a vyvážeností v analýze. Základní paradigma ale zůstává - pořád má potřebu vyjadřovat se kriticky. Jak autentická je však jeho kritika? Redford je mediální hvězda par excellence. Zrovinka on nás bude poučovat o zlech mediální manipulace??? Vyrovnává se tak i se svými vlastními hříchy? --- Tak či tak, film je to velmi dobrý, až mistrovsky zrobený. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Říkal jsem si celou dobu, co mi na tom nesedí. Historická událost, kterou to řeší, je pro mě osobně zajímavá, reprezentuje hodně o americké společnosti a konzumní společnosti, médiích a zábavní tvorbě obecně. Ale prostě ne - ten film mi něčím vadil i přes tolik působivých a podnětných okamžiků. Jako možné vysvětlení mě napadá, že i když řeší komplexní téma, tak je zároveň trochu absurdní, jak smrtelně vážně bere kauzu, že jedna stupidní televizní soutěžní show byla zfixlovaná. Tím, jak chladně a samozřejmě to je v tichém šoku z toho, že tak nemorální produkt mohl vznikat, se ten film paradoxně stává součástí problému - protože mýtus očekávání skutečných hodnot v něčem tak banálním živí. A pokud je poctivosti televizní soutěže přikládána tak mamutí váha, mělo by to být nějak vyargumentováno - jaké hodnoty to má vlastně v tomhle kontextu reprezentovat? Ale nemyslím, že to ten film dělá. A vzhledem k tomu, jak zcizený je od všech klasických prvků jako "protagonista" ve prospěch toho, aby bylo zastřešující téma v popředí, je docela problém, že mi to přijde nakonec dost naivní, nesebereflektivní a sebedůležité. Ve smyslu těch současných memů "we live in society". Když na konci ve zpomaleném záběru sledujeme smějící se publikum ve znamení toho, jak strašné je, že se lidé baví u NEPOCTIVÉ (!!!) televizní soutěže, tak jsem si jen říkal, co si Robert Redford myslí, že hrozného to má o společnosti říkat, a co mu dává právo pohoršovat se nad lidmi, kteří se prostě dobře baví u něčeho, co beztak nemá žádnou hodnotu bez ohledu na autenticitu či neautenticitu soutěžního aspektu. Ne že by na celém tom procesu nebylo co ke kritizování, naopak, ale myslím, že tenhle film si to celé zarámoval tak absurdně, že funkční reflexe není schopný. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Karel Čapek v jedné povídce nechal svého hrdinu vystavit štvavé kampani tisku. Absurdním obviněním věřila i jeho bytná, která byla svědkem jeho bezúhonného života. Zoufale se na ni obracel: "Vy přece musíte nejlépe vědět, že je to nesmysl." - "Když to psali v novinách, tak to přece musí být pravda," zněla rezolutní odpověď. Snímek představuje moralistní drama o síle médií a riziku vyplývajícím z fungování velkých mediálních korporací. Televize od dob rekonstruovaného skandálu svoji dominanci ztratily, základní otázka ale zůstala - nakolik můžeme médiím věřit a nekriticky je přijímat? Soudní ví, že je třeba ověřovat a zkoumat vše z více zdrojů, naivním nejspíš ani tenhle film nepomůže. Otázky a odpovědi jsou solidně napsané a natočené drama, které představuje výrazný žánrový nadprůměr. Je zajímavé ještě v jednom ohledu. Mimoděk ukazuje příslušníky jedné elitní skupiny, jak drží spolu. Absolvent prestižní a drahé univerzity jiného absolventa a člena téže společenské vrstvy potopit nechce. To se i ta spravedlnost začne různě obcházet a naklánět. Celkový dojem: 85 %. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Výborná retroatmosféra 50. rokov, chytľavý námet a k tomu, navyše, pred kamerou excelujú Ralph Fiennes a John Turturro. Štyri nominácie na oscara za najlepší film, réžiu, adaptovaný scenár a mužskú vedľajšiu rolu (Paul Scofield) ostali v mimoriadne silnej konkurencii (napr. Shawshank, Forrest Gump, Pulp Fiction) nepremenené a tržby boli takisto slabé. Aj napriek tomu za mňa najlepší Redfordov režijný počin, vďaka ktorému si budete veľmi dlho pamätať, kto sa stal oscarovým víťazom v roku 1955. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (9)

  • Film se objevil na 10. místě v seznamu nejlepších filmů roku 1994 filmového kritika Roberta Eberta. (Delock)
  • Paul Attanasio získal cenu BAFTA za nejlepší adaptovaný scénář. (Terva)
  • Snímek byl natočen podle memoáru Richarda Goodwina "Remembering Amerika", který se zakládá na kvízovém skandálu z roku 1950 okolo hlavního soutěžícího Charlese Van Dorena. (Terva)

Reklama

Reklama