Režie:
Rob ReinerScénář:
William GoldmanKamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Marc ShaimanHrají:
James Caan, Kathy Bates, Richard Farnsworth, Frances Sternhagen, Lauren Bacall, Graham Jarvis, J. T. Walsh, Rob Reiner, Archie Hahn, Jerry Potter, Julie Payne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Po autonehodě zachrání zraněnému spisovateli život jeho velká obdivovatelka. Z nadšené čtenářky a pečovatelky se však zakrátko stává brutální tyran a věznitel... (TV Prima)
Videa (1)
Recenze (713)
No a jsem opět zklamán. King se nestal tolik hltaným spisovatelem jen tak náhodou. Krom poutavého psaní si už počínaje prvotinou hraje s látkou a metodami -- vědomě do nich dává čtenáři nahlédnout. Můžeme tedy sledovat i jeho jakoby dokládání, proč píše zrovna tak a ne jinak... Misery je v tomto směru dokonalý klenot už z prostého důvodu, že podrobně sledujeme spisovatele, jak je psychicky a fyzicky týrán, aby psal něco, co nenávidí. Jakoby pracoval se čtenářem -- "no tak, lidi, o tomhle je v obecné rovině tvorba pro prachy...". King líčí postupnou cílevědomost "dostat se z pasti" zároveň s tím, jak Sheldon píše souběžný příběh Misery v 19. století. Zatímco se v knize rozpadá osobnost Annie, rozpadá se i nenáviděný psací stroj: K počáteční nefunkčnosti s chybějícím písmenem n odpadají další písmenka -- to už je opravdu mistrovsky propojené. ... no a tohoto rozměru nemá film bohužel ani stopu. Mně je fakt líto, že je nevyhnutelné srovnávat jej s knihou, protože bez srovnání by byl asi dobrý... a Kathy Bates dostala roli, za kterou by jistě dala půl života, a předvedla ji výtečně... Nicméně musím považovat film za hrozně špatný právě proto, jakou povrchní řidinu udělal z tak promyšlené knihy. A o to víc hanba, že už to jen tak někdo nenatočí znovu právě pro toho Oscara Kathy Bates. Opravdu hodně jsem trpěl pocitem "jak bych to já natočil lépe". Třeba bych vážně váhal, jestli by Misery v okytičkovaných a slaďoučkých výjevech hrála stejná herečka jako Annie -- měl bych důvody pro i proti. A měl bych tudíž víc postav než jen dvě a nemusel tam jak pěst na oko cpát podivného šerifa... Takže ne, tohle prostě neberu. ()
Velmi kvalitní psychothriller s excelentní Kathy Batesovou v jedné z hlavních rolí, vlastně by se dalo říct v hlavní roli, jelikož Jamese Caana tato špičková herečka zcela zastiňuje. Bravurně gradovaná atmosféra nenechá diváka vydechnout a je opravdu zážitek sledovat charakterovou proměnu nenápadné pečovatelky v rozlícenou saň. ()
Najlepšia hraná adaptácia spomedzi všetkých hororových kingoviek, ktoré som mal možnosť prežiť ako čitateľ aj divák. Omnoho devastujúcejšie a sugestívnejšie, než De Palmova Carrie, režijne nataktované na plynulé gradovanie do závratných výšin, avšak predovšetkým stojace na perfektne prenesenej komornej atmosfére a dokonalej chémii medzi charizmatickým Jamesom Caanom a démonickou Kathy Bates v signifikantne rozdielnych hereckých polohách (Oscar oprávnený). Síce to samozrejme stále nie je to, čo kniha (resp. má to k nej ešte poriadny kus), ale množstvo scén a najmä Annie samotná je presne taká, ako som si ju počas hodín strávených pri knihe predstavoval. Svoj podieľ na výslednom dojme možno odvádza aj fakt, že Misery mi príde spomedzi tých lepších Kingových kníh mierne slabšia a nedostala ma tak ako Carrie, alebo nebodaj Podpaľačka (ktorá síce hororom nie je, no i tak ju považujem za doteraz to najlepšie, čo som od majstra pera a strachov čítal). Konštantná, ničím neprerušovaná vysoká úroveň. Krok do blaha, dva kroky do dokonalosti. 85% ()
I když se budu na MISERY dívat na nejmenší možné obrazovce v černobílém rozlišení a v nejhorším možném šumu i tak mě Kathy Batesová vyděsí (životní role). Reiner tu servíruje temnou atmosféru domu v horách, kde není úniku. James Caan perfektně sedí do role bezmocné oběti. MISERY je výborně zdařilá adaptace knihy (mého oblíbeného) spisovatele Stephena Kinga. Konec v knize je sice trochu brutálnější, ale u filmového zpracování mi tenhle závěr až tak nevadil. ()
Režisér Rob Reiner natočil jeden z mála najvydarenejších filmov podľa poviedky s pera Stephena Kinga. Príbeh je vystužení s prvkami mierneho horroru vďaka miestamy temnej Kathy Bates tá hra prvotriedne rolu Annie, obdivovateľky spisovateľa Paula Sheldona v nemenej dobrom podaní Jamesa Caana pre neho to bol asi najlepší životný počin z toho čo som mal možnosť vidieť. Takmer po celý čas sa dej odohráva v jedinej izbe kde je spisovateľ uväznení a vďaka vžitým výkonom hlavných predstaviteľov sa máme aj na čo pozerať, v celku to vyznie ako hra na mačku a myš, ktorá sa musí podriadiť nepekným hrátkam chorej mysle. ║Rozpočet $20miliónov║Tržby USA $61,276,872║Tržby Celosvetovo $64,700,000║ ()
Galerie (51)
Zajímavosti (54)
- Napriek tomu, že sa počas natáčania James Caan a Kathy Bates nezhodli, stali sa v skutočnom živote dobrými priateľmi. Batesovej zlomilo srdce, keď počula o Caanovom odchode v roku 2022 a povedala, že práca s ním v tomto filme bola jedným z najlepších zážitkov v jej kariére. (Arsenal83)
- Kathy Batesová v následujúcich rokoch ešte niekoľkokrát hrala v adaptáciách knižných predlôh Stephena Kinga (napr. The Stand, Dolores Claiborne). Takisto scenárista William Goldman sa ku Kingovi ešte vrátil (Pavučina snov). (tron)
- Fakt o písacom stroji s chýbajúcim "n" je veľmi vierohodný. V záverečných desiatich minútach filmu môžeme vidieť rukopis budúceho románu, v ktorom písmeno "n" naozaj chýba. Zároveň, pri pohľade na stroj a proces písania môžeme písmeno "n" jasne rozoznať. Písací stroj obsahuje všetky písmená. (giaruj)
Reklama