Režie:
Martin RittKamera:
James Wong HoweHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Paul Newman, Melvyn Douglas, Patricia Neal, Brandon De Wilde, Whit Bissell, Crahan Denton, John Ashley, Val Avery, George Petrie, Curt Conway, Sheldon Allman (více)Obsahy(2)
V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)
(více)Recenze (89)
Podle plakátu jsem čekal ryzí western, rozhodně ne trojgenerační melancholické drama o zániku starých hodnot. Na počátek 60. let je to odvážný film. Odvážný svou bezútěšností i tím, že v něm Paul Newman hraje násilnického flákače, kterému na nikom a na ničem nezáleží. Pro svůj nihilismus nenachází společnou řeč s otcem, zato získává sympatie synovce. Jedinou naději do budoucna představuje právě zástupce nejmladší generace, jenž s respektem vzhlíží k oběma mužům. Ve kterém z nich se nakonec zhlédne jakoby mělo být určující nejen pro něj samotného, ale v symbolické rovině i pro celé Spojené státy. Je s podivem, že kameru, která je v tom nejlepším smyslu klasicky hollywoodská, držel v rukou původem čínský kameraman James Wong Howe. Díky němu poslouží Hud nejen jako psychologický portrét doby, kdy se něco zlomilo, ale zároveň jako škola prvotřídní záběrové kompozice. 90% ()
Záporák Newman v roli černé ovce farmářské rodiny v krizi. O western v klasickém smyslu nejde, spíše o příběh rodiny z amerického venkova 60. let 20.století, která bojuje se svými problémy i s pohromou epidemie slintavky. Z podobného prostředí se mi líbily jiné filmy mnohem více, např. Kočka na rozpálené plechové střeše (1958). Trailer k filmu Hud: http://www.facebook.com/video/video.php?v=1052301477747 ()
Všetci síce píšu, že ide o moderný western, ale ja v tom viac vidím vynikajúcu rodinnú drámu na báze konfliktu troch generácií - starý otec, syn a vnuk, pričom hlavne pri starom otcovi a synovi visí jeden veľký bubák v skrini, čo medzi nimi prirodzene vyhĺbilo jednú obrovskú, nepreniknuteľnú priepasť, ktorá sa čím ďalej tým viac vo filme zväčšovala až to prekročilo hranicu, z ktorej už niet návratu. Je to predovšetkým film o vine a odpustení, zmierení, resp. nezmierení, trpkosti, obdive a vytriezvení. Tiež sa tu zaujímavým spôsobom rieši, ako môže jedna takáto hlúpa mladícka nerozvážnosť ovplyvniť všetky životy okolo. A čo je najhoršie, pokiaľ sa cez to človek neprenesie a neodpustí sebe i ostatným tak sa stane presne to, čo sa stalo na konci, ozaj reálne zhodnotenie celého konfliktu. Výborná vec a zatiaľ prvý film čo som videl, kde hrá P. Newman vyslovene zápornú postavu. 80/100 ()
Presne ten typ snímkov "proti prúdu", nad ktorými si pomľaská aj ten najkomfortnejší divák (a kritik). Taký vlastne najviac, pretože na takého tu čaká pridaná hodnota v podobe skvelého pocitu zo samého seba, že aký on je vlastne rebel a myšlienkový dobrodruh. Ale s ohľadom na dobu vzniku ešte v pohode. ()
Docela rozporuplnej film, výborně natočenej, s dobrou hudbou a zajímavým tématem, ovšem hlavní postava Hud (dobrej Paul Newman) je takovej nesympatickej pitomec, kterej se vůbec nechce změnit, že to sráží (alespoň muj) požitek s filmu, i když je to nejspíše záměrem tvůrce. Skrytým hlavním hrdinou se tak stává Hudův synovec, kterej Hudu obdivuje, potom ale mu nezbejvá, než se vydat vlastní cestou, jinak by skončil stejně jako Hud. Za zmínku stojí vynikající výkon Patricie Neal v roli hospodyně a Melvyn Douglas v roli otce. Zajímavá je taky dobře vykreslená atmosféra Texasu v 50.-60. letech. ()
Galerie (38)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (21)
- Kameraman James Wong Howe nakrútil film čiernobielo, aby „vyzdvihol jeho dramatické sklony“. (Arsenal83)
- Vedenie Paramountu bolo s filmom nespokojné. Prišlo im, že je príliš tmavý a nepáčila sa im čiernobiela kinematografia a Hudova (Paul Newman) absencia výčitiek svedomia a nezmenené správanie. Dokonca uvažovali o odstúpení od projektu, ale Ritt ich presvedčil, aby film vydali bez výrazných úprav. Film sa potom stal 19. najlepšie zarábajúci film roka. (Arsenal83)
- Postava Hudovej (Paul Newman) manželky z románu bola vo filmovom spracovaní eliminovaná. (Arsenal83)
Reklama