Režie:
Martin RittKamera:
James Wong HoweHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Paul Newman, Melvyn Douglas, Patricia Neal, Brandon De Wilde, Whit Bissell, Crahan Denton, John Ashley, Val Avery, George Petrie, Curt Conway, Sheldon Allman (více)Obsahy(2)
V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)
(více)Recenze (89)
Hud zcela určitě není western, k tomuhle žánru ho přibližuje pouze lokace a polarizovaný konflikt dvou silných osobností. Ve skutečnosti jde o psychologické drama konfliktu otce a syna a zároveň konfliktu dvou odlišných hodnotových žebříčků. Starý farmář je produktem konzervativní Ameriky, která lpí na půdě, má smysl pro rodinu, autoritu a náboženské hodnoty, zatímco syn Hud je dítětem své doby, bohatnoucí Ameriky 50. let, která vyznává konzum a zábavu. Nejhodnotnější na filmu je výkon Paula Newmana, kterého filmoví fanoušci znají především z kladných rolí, svého poživačného floutka zahrál s přehledem a přesvědčivě. V kontextu své doby a hollywoodské produkce určitě výrazně vyčnívající film, který mi ale přece jen přijde s odstupem let trošku šablonovitý. Je to přesně ten druh filmu, kde hlavní postavy a především starý farmář dokážou v ten správný moment najít ta pravá moudrá slova, která člověka reálně napadají až s odstupem delší doby. Ve vyhrocených situacích bych od takového muže čekal spíš pár šťavnatých nadávek nebo poctivou facku. Celkový dojem: 75 %. ()
Povedený příběh, který stojí na hereckých výkonech a propracovaných charakterech postav. Paul Newman je tu jako vždy skvělý, byť se tu představuje v poněkud méně typické roli, jejíž vyznění (jak napovídá obsah k filmu) není dvakrát kladné, avšak i přesto jsem se jako divák vždy těšil, až se objeví na scéně. Poslední prostor Homera Bannona působil až dojemně a potvrdilo mi celkový čtyř hvězdičkový dojem. ()
Rodinná kovbojka aneb další z /H/áčkových rolí slavného vysokého blondýna. Cynicky a zpříma, rázná frajeřina od Paula. Tatam je pověst vznešeného sympaťáka. Má v sobě kus Brandova výtržníka, kainovské krve Jamese Deana.. Nezdárný syn otce, zpovykaný strýc synovce, kterému není nic svaté. Hádavý, hladový, stálý potížista. Hlídá si, co se mu hodí. Příležitostně u žen žádaný, ale nemilovaný, oči barový, co rád s flaškou i po ránu kamarádí. Vyhýbající se charakteru zodpovědnosti, v jeho povaze skotačí rarášci divocí. Zevnitř uzamkl Hlavní Uzávěr Dobra. Co chtěl, to teď má. Dýchá volný vzduch, sám. Jeho dům, jeho hrad. ()
Všetci síce píšu, že ide o moderný western, ale ja v tom viac vidím vynikajúcu rodinnú drámu na báze konfliktu troch generácií - starý otec, syn a vnuk, pričom hlavne pri starom otcovi a synovi visí jeden veľký bubák v skrini, čo medzi nimi prirodzene vyhĺbilo jednú obrovskú, nepreniknuteľnú priepasť, ktorá sa čím ďalej tým viac vo filme zväčšovala až to prekročilo hranicu, z ktorej už niet návratu. Je to predovšetkým film o vine a odpustení, zmierení, resp. nezmierení, trpkosti, obdive a vytriezvení. Tiež sa tu zaujímavým spôsobom rieši, ako môže jedna takáto hlúpa mladícka nerozvážnosť ovplyvniť všetky životy okolo. A čo je najhoršie, pokiaľ sa cez to človek neprenesie a neodpustí sebe i ostatným tak sa stane presne to, čo sa stalo na konci, ozaj reálne zhodnotenie celého konfliktu. Výborná vec a zatiaľ prvý film čo som videl, kde hrá P. Newman vyslovene zápornú postavu. 80/100 ()
Docela rozporuplnej film, výborně natočenej, s dobrou hudbou a zajímavým tématem, ovšem hlavní postava Hud (dobrej Paul Newman) je takovej nesympatickej pitomec, kterej se vůbec nechce změnit, že to sráží (alespoň muj) požitek s filmu, i když je to nejspíše záměrem tvůrce. Skrytým hlavním hrdinou se tak stává Hudův synovec, kterej Hudu obdivuje, potom ale mu nezbejvá, než se vydat vlastní cestou, jinak by skončil stejně jako Hud. Za zmínku stojí vynikající výkon Patricie Neal v roli hospodyně a Melvyn Douglas v roli otce. Zajímavá je taky dobře vykreslená atmosféra Texasu v 50.-60. letech. ()
Galerie (39)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (22)
- Paul Newman mal trénera na texaský prízvuk. Bol to Bob Hinkle, ktorý trénoval aj Jamesa Deana pre jeho rolu Jetta Rinka vo filme Obor (1956) (Arsenal83)
- Scéna, kde Alma (Patricia Neal) hovorí Hudovi (Paul Newman) o o jej nevydarenom manželstve, priletela na scénu obrovská mucha, bola neplánovaná. Práve, keď hovorí, že „skončila s tým chladnokrvným bastardom“, muchu tresne a režisérovi Rittovi sa tá scéna tak páčila, že ju ponechal. (Arsenal83)
- Postava Hudovej (Paul Newman) manželky z románu bola vo filmovom spracovaní eliminovaná. (Arsenal83)
Reklama