Reklama

Reklama

V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)

(více)

Recenze (88)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Povedený příběh, který stojí na hereckých výkonech a propracovaných charakterech postav. Paul Newman je tu jako vždy skvělý, byť se tu představuje v poněkud méně typické roli, jejíž vyznění (jak napovídá obsah k filmu) není dvakrát kladné, avšak i přesto jsem se jako divák vždy těšil, až se objeví na scéně. Poslední prostor Homera Bannona působil až dojemně a potvrdilo mi celkový čtyř hvězdičkový dojem. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Podle plakátu jsem čekal ryzí western, rozhodně ne trojgenerační melancholické drama o zániku starých hodnot. Na počátek 60. let je to odvážný film. Odvážný svou bezútěšností i tím, že v něm Paul Newman hraje násilnického flákače, kterému na nikom a na ničem nezáleží. Pro svůj nihilismus nenachází společnou řeč s otcem, zato získává sympatie synovce. Jedinou naději do budoucna představuje právě zástupce nejmladší generace, jenž s respektem vzhlíží k oběma mužům. Ve kterém z nich se nakonec zhlédne jakoby mělo být určující nejen pro něj samotného, ale v symbolické rovině i pro celé Spojené státy. Je s podivem, že kameru, která je v tom nejlepším smyslu klasicky hollywoodská, držel v rukou původem čínský kameraman James Wong Howe. Díky němu poslouží Hud nejen jako psychologický portrét doby, kdy se něco zlomilo, ale zároveň jako škola prvotřídní záběrové kompozice. 90% ()

Reklama

Maq 

všechny recenze uživatele

Je to v Texasu, jsou tam koně, krávy a chlapi s kloboukama, ale není to western, je to moralistní drama. Má to všechny výhody a nevýhody padesát let starého filmu. Je to bohužel jen 2D, dokonce černobílé, a zvuk ve formátu 1.0. Takže nezbývalo než spoléhat na velmi kvalitní scénář, dialogy, režii, herecké výkony. Jenže, přesně jako v tomto příběhu, i v reále ti staroušci už umřeli, svět převzali mladí a po nich ještě mladší, a ti se dnes už s velikým odstupem mohou spíše jen dohadovat, o čem to tam ten dědek brblá a co mu vlastně tak vadí. No ne? „Zde jsem člověkem. Zde nakupuji.“ To je aspoň každému jasné. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Prečítal som si zopár komentárov a bol som prekvapený vyjadrenými pocitmi sklamania. Hud, rovnako ako Hombre, považujem za vynikajúci, aj keď pomerne málo známy film. Námetom mi trochu pripomenul Kazanov Na východ od raja. Výnimočne ma v ňom zaujala viac Patricia Neal, než obľúbený a v úlohe záporného hrdinu často nevidený Paul Newman. Stačilo len trochu ubrať z tých deklamovaných múdrostí a pridať na vierohodnosti postavy Lonnieho a bolo by to odo mňa jasných päť hviezdičiek. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Hud od rezisera Martina Ritta je len priemerny western, kde chybaju klasicke prvky westernu : boj s divochmi/lupicmi, brutalne prestrelky a akcne sceny. Ale pre uzivatelov, co uznavaju herca menom Paul Newman rozhodne kvalitny film. Bohuzial, pod westernom si predstavujem viac, nez len klasicky konflikt otec -syn a problematika toho, kto prevezme ranc. 52 % ()

Galerie (38)

Zajímavosti (21)

  • Postava Patricie Neal, hospodyně Alma, má ve filmu celkem malý prostor. Proto ji Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu na 21. ročníku Zlatých glóbů navrhla na nejlepší vedlejší herečku. Za tu samou roli získala Neal Oscara, avšak za hlavní ženský výkon. Různí kritici zastávali názor, že herečka si cenu vysloužila nikoliv za svůj výkon, nýbrž za soucit. Patricia Neal prodělala totiž několik životních traumat. Největší z nich byla smrt dcery, která zemřela na spalničky. Když 13. dubna 1964 vyhlašoval Gregory Peck nejlepší herečku, vítězka Patricia Neal na 36. udílení cen nebyla. Tou dobou čekala čtvrté dítě a byla doma. Cenu za ni převzala herečka Annabella. (SeanBean)

Reklama

Reklama