Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Jean Reno, Gary Oldman, Natalie Portman, Danny Aiello, Peter Appel, Willi One Blood, Michael Badalucco, Ellen Greene, Elizabeth Regen, Frank Senger, Maïwenn (více)Obsahy(2)
Záhadný Leon (Jean Reno) je elitním newyorským nájemným zabijákem. Když jsou vyvražděni jeho sousedé, Léon se stává neochotným ochráncem jediného, kdo masakr přežil - dvanáctileté Mathildy (Natalie Portman). Ta ovšem nechce ochranu, ona prahne po pomstě. Od elektrizujícího nástupu až po fatální zakončení je LEON nabitý nekonečnou kaskádou akce a napětí. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 478)
Co říci o filmu, o kterém tady bylo snad už vše řečeno? Snad jen tolik, že vedle Pátého elementu jde o jeden z vrcholů Bessonovy tvorby a ani v kultovnosti si s ním nezadá, což už je co říct. Taky bych rád poznamenal, že režisérská verze doplňující film o 26 vystříhaných minut film pozvedá ještě mnohem výš a těžko už si bez nich Leona dokážu představit. ***Věděli jste, že: Inspiraci pro postavu Leona Besson našel v mohutném muži, kterého v parném létě uviděl v dlouhém kabátě a s obrovskou brašnou vyčkávat v temném průchodu. Okamžitě se prý dovtípil, že šlo o zabijáka.// I když Besson napsal roli Leona Jeanu Renovi na tělo, pokoušel se místo něj původně obsadit známější herce jako Roberta De Nira, Al Pacina nebo Mela Gibsona. Když se ale s každým z nich sešel, zjistil, že i když všichni o roli zájem měli, těžko by se jí věnovali naplno. Nakonec se tedy ještě rád vrátil k Renovi.// Proti obsazení Natalie Portmanové do role Mathildy z počátku silně protestovali její konzervativní rodiče. Nezamlouvalo se jim, že se má jejich jedenáctiletá dcera podle scénáře zamilovat do staršího muže a učit se od něj zabíjet. Ražisér ale zvítězil, když úzkostné Portmanovy přesvědčil, aby dceru nechali scénář aspoň přečíst - ta se pro roli tak nedchla, že u rodičů žadonila tak vytrvale, až je zviklala.// Kvůli vysokým nákladům vznikala většina záběrů v Evropě a z New Yorku si tak zahrálo jen několik exteriérů a chodba před Leonovými dveřmi. Pro dokonalou iluzi nechal dokonce Besson přivézt z Ameriky na dvě tuny rekvizit včetně telefonů, zásuvek nebo televizorů. Když tedy Mthilda v New Yorku žadoní, ať ji Leon pustí do bytu, ten reaguje za týmiž dveřmi, ale o půl roku později a v Paříži.// Kvůli prý příliš "lolitovskému" motivu byl Besson nucen z filmu vystříhat 26 minut choulostivých scén, aby mohl být film vůbec vpuštěn do kin. Použitý scénář byl ovšem jen slabým odvarem toho původního, ve kterém dívenka při tréninku používá ostré náboje místo panitballových kulek, svléká se před Leonem do naha, při polibku vyžaduje zapojení jazyka a v závěrečné scéně to byla ona, kdo sebevražedně odpálí granáty připevněné na svém těle. *** ()
A to jen Jeanu Renovi a Gary Oldmanovi, protože hrají opravdu skvěle. Jinak to pro mě byl neuvěřitelně nudnej zážitek. Možná trochu moc roztahaný (nevadí mi dlouhý filmy, spíš se v nich vyžívám, ale musí být trochu spádovitý). Je to zvláštní, ale zjišťuju, že Lucu Bessonovi nějak nikde nedokážu přijít na chuť, ať už to je Magická hlubina, Brutální Nikita, Leon nebo i ten už kultovní Pátý element. O Johance z Arku nemluvě. Nějak mě nikde prostě nedokáže chytnout. Zpracování může být skvělý, ale nikdy nemám po shlédnutí okamžitou potřebu vidět ten film znovu a pokud možno ihned. Vlastně mám spíš potřebu ten film už nikdy víc nevidět, nebo aspoň ještě hodně dlouho ne. Je to škoda, chtěl bych, aby se mi jeho filmy líbily jako většině ostatních, jako "nejlepší filmový zážitek", protože patrně o něco přicházím. Ale nejsem schopen říct, o co, protože to jsou podle mě nudný bláboly. ()
Snad žádná slova nedokáží říct, v čem je zrovna Leon tak speciální. Film o samotářském nájemném vrahovi Leonovi (Jean Reno), který se nikdy nemusel o nikoho starat, dokud nepotkal malou Matildu (Natalie Portman) má od začátku našlápnuto k nezapomenutelnému dílku, který si pustíte i několikrát po sobě a vždycky vás dojme. Jean Reno ve své nejlepší roli. ()
Od tolik vychvalovaného snímku bych čekal něco více... Bessonovi se bezesporu podařil husarský kousek, jenže ambice tohoto filmu jsou dle mého názoru dost přeceňované. I kdybych měl dát ten nejjednodušší příklad: u mnoha jiných, hůře hodnocených filmů jsem se pobavil stejně, ne-li více. Jak ale říkám: ten film má v umělecké historii své místo a třeba Oldmanova role byla vážně cool; Natálka také překvapila. ()
Nájemný vrah opět tak trochu jinak. Uhlazený, střízlivý profesionál "téměř" bez emocí, který narazí na malou holku a spolu s ní i na svou schopnost cítit. Leon je velmi odvážný film a to nejen proto, že kašle na morálku, když nás nutí fandit zabijákovi, aby předal své řemeslo nevinné dvanáctileté holčičce, ale je odvážný především proto, že se nebojí na tuto dívenku pohlížet i jako na sex symbol. Ona nevidí v Leonovi svého otce a učitele, ale milence a kdo jsme my, abychom je soudili? Film nikdy nenaznačí, že je na protagonistech něco špatně, něco, co nemůže nebo by nemělo uspět, a to samo o sobě je dosti neobyčejné a odvážné. Nicméně ani přesto netvrdím, že Leon je jeden z nejlepších filmů všech dob. Má však jednoho z nejlepších záporáků všech dob - Gary Oldman je zde naprosto fantastický! EVERYONE! 9/10 ()
Galerie (105)
Zajímavosti (44)
- Kytka, o kterou se stará Leon (Jean Reno), se jmenuje latinsky aglaonema, čte se "ag - leon - ema". (don corleone)
- Proti obsazení Natalie Portman do role Mathildy zpočátku silně protestovali její konzervativní rodiče. Nezamlouvalo se jim, že se má podle scénáře jejich jedenáctiletá dcera zamilovat do staršího muže a učit se od něj zabíjet. Režisér Luc Besson ale zvítězil, když úzkostné rodiče přesvědčil, aby dceru nechali scénář aspoň přečíst - ta se pro roli nadchla a u rodičů žadonila tak vytrvale, až je přesvědčila. (Divočák)
- Když na začátku vpadne policie k drogovému dealerovi a jeho rodině do bytu, jeden policista najde ženu koupající se ve vaně, která následně „zapluje pod vodu“, ve které se koupe. V další scéně si ale můžeme všimnout, že mrtvá žena ve vaně sedí a je o ni opřena. (Sayko)
Reklama