Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

neo93 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem mnohem více od tohoto televizního filmu. A zase jsem se nedočkal. Už první díl byl docela slabý, takový nemastný, neslaný. A ani druhý díl nebyl o moc lepší. A to jsem si naivně myslel, že s příběhovou linkou kolem Moravcové kolaborace a samotného protektorátu se úroveň zvedne, bohužel se nestalo. Přes velmi atraktivní dobu i hlavního hrdinu, je celý snímek příliš strnulý, neosobní, časově zkratkovitý a skokový. Nedozvíme se nic moc ani z jeho života ani z osudových událostí našeho národa v rozbouřených letech. A nejen to. Obrazově někdy tak nevkusný a podivný, že jsem žasl. Naopak zakomponované dokumentární záběry či některé vedlejší postavy byli relativně zdařilé. To ovšem na dvou-dílný, ač televizní, snímek je docela málo. Aspoň že jsme se v závěrečných titulkách dozvěděli, jak dopadli skutečné osoby v reálném životě. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Chceme-li přežít, musíme se vyrovnat se skutečností a najít si vlastní cestu." Zmapovat osud Emanuela Moravce bylo jistě žádoucí. Nejdůležitější asi bylo ukázat a srozumitelně vysvětlit přerod legionáře a masarykovce v kolaboranta největšího zrna. I po shlédnutí filmu si ovšem kladu otázku, co u Moravce hrálo větší roli. Zda to byla obyčejné obava o vlastní existenci resp. existenci své rodiny (nová žena, malé dítě) nebo zda šlo především o reakci na z jeho pohledu zjevnou nespravedlivost, když byl mnohými ostouzen coby Benešův spojenec, jímž se rozhodně být necítil. V tom prvním díle mi přitom místy přišlo, jako by se autoři snímku snažili alespoň část Moravcovy viny svést právě na prezidenta Beneše. A že měli tendenci Moravce možná až moc polidštit. Na druhou stranu i kdyby Benešova slova o tom, že je třeba přijmout "racionální řešení a přizpůsobit se" či kontext, v jakém měla být vyslovena, nebyly úplně autentické, celý film velmi zdařile ukazuje, v čem vlastně spočívala ona tragika Emanuela Moravce. Nejen, že vyzýval k přizpůsobení celý náš národ, ale sám byl v tomto směru opravdu velmi "důkladný". Tragický osud jeho dětí (zejména pak toho nejmladšího syna Pavlíka) je tak v tomto směru dosti silným mementem. Právě vyobrazení rodinného života Moravce přitom asi patří mezi to nejzajímavější z celého filmu. I když je zřejmé, že do filmu tyto scény dali autoři snímku hlavně proto, aby Moravec nepůsobil jen jako "ubožák bez páteře". Nejsem úplně historik, tak tento nečernobílý pohled na Moravcovu postavu hodnotím v zásadě kladně. K čemu ale určitě výhradu mám, je použití fiktivní postavy německého důstojníka Gretzkiho, který je v některých částech filmu je i poměrně významným hybatelem děje. Dialogy Gretzkeho s Moravcem mi většinou přišly tak trochu zbytečné a někdy i dosti jalové. Všechny ty "oslí můstky" ve scénáři si mohli podle mě jeho autoři odpustit. ()

Reklama

TheSompeque 

všechny recenze uživatele

Tak tohle bylo zklamání. Když už něco Češi točí, tak je to v 90% historický film. (Zbytek jsou absolutně nevtipný komedie) U těch historických jsem byl doteď zvyklý na určitou jistotu, že to zkrátka Češi umí točit a že se to nedá zkazit. Nejnovější dvojfilm Anatomie zrady mi změnil názor. Herecký výkony jsou žalostný, působí to strašně klišovitě a neupřímně. Vůbec, celý film mi přišel jako dost levná záležitost. Emanuel Moravec, ze začátku největší vlastenec a během pár minut je z něj jak charakterově, tak i politicky úplně jiný člověk? Tohle se fakt nepovedlo. ()

Lachtaan 

všechny recenze uživatele

Česká televize vyrukovala s dalším historickým televizním filmem a tentokrát se vydala cestou nepříliš známé osobnosti, která se ale stala v období Protektorátu dosti klíčovou. A možná právě proto, že jsem o Emanuelu Moravci vůbec nic nevěděl, jsem s výsledkem snímku dost spokojený. Oproti letošním nudným paskvilům alá Past nebo Vysoká hra jsem se totiž v případě Anatomie zrady o děj zajímal po celou jeho dobu a až na příšerný dabing pana Labudy nenašel žádnou delší pasáž, jež by mi vyloženě lezla krkem. Takových bylo v předchozích zmíněných vskutku dost. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Slušně zahrané i zrežírované historické drama, až na několik nedotažených sekvencí možná profesionálně i lehce nadprůměrné. Co jsem však postrádal, byla právě ona "anatomie zrady", tedy hlubší ponor do motivací Moravcovy nepochybně zajímavé a rozporuplné osobnosti. Pouhý materiální nedostatek a obava o pohodlí beztak rozvrácené rodiny mi pro takto hluboké a bizarní proměny nepřipadají příliš věrohodné. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Nestává se často, aby herec v hlavní roli byl předabován. Tady se tvůrci rozhodli, že Slováka Mariána Labuda ml. v roli Moravce nechají mluvit hlasem dabéra Pavla Šroma. (sator)
  • Tatra typu T-87, která se ve filmu několikrát objeví, bylo vozidlo, které Moravec jako ministr opravdu používal. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Automobil Tatra T87, kterým jezdí Emanuel Moravec (Marián Labuda), má poznávací značku PD-12441. Číselný interval PD-12000 až PD-12999 byl ale vyhrazený pro Elektrické podniky. (Martin_L)

Reklama

Reklama