Reklama

Reklama

Vládcové nebes

(seriál)
  • USA Masters of the Air (více)
Trailer 1
USA, 2024, 8 h 28 min (Minutáž: 48–77 min)

Tvůrci:

John Orloff

Předloha:

Donald L. Miller (kniha)

Hudba:

Blake Neely

Hrají:

Austin Butler, Callum Turner, Anthony Boyle, Nate Mann, Bel Powley, Barry Keoghan, Stephen Campbell Moore, Sam Hazeldine, Josiah Cross, Ncuti Gatwa (více)
(další profese)

Epizody(9)

Počas druhej svetovej vojny riskujú svoje životy letci 100. bombardovacej letky – bratstva ukutého z odvahy, straty a triumfu. (Apple TV+)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (101)

slord 

všechny recenze uživatele

Bratstvo neohrozených je vynikajúca miniséria, ktorá sledovala americkú 101. výsadkovú divíziu a vtiahla a zasiahla ma teda neskutočne. Takže na podobnú látku, ktorá tentokrát sleduje 100. bombardovaciu letku som sa veľmi tešil. K porovnávaniu s Bratstvom to navádza, ale je na mieste posudzovať to ako samostatný projekt. A vo výsledku je to veľmi vydarené nahliadnutie na osudy letcov počas II. svetovej vojny a aj poskytuje pohľad na tento konflikt z inej perspektívy, ktorú zase tak veľmi nevídame. Tvorcom sa úspešne podarilo preniesť diváka do kokpitu, aby cítil všetky tie nástrahy, ktorým je posádka vystavená. Bitky sú v rámci možností spravené veľmi fajn a dokážu byť aj dosť brutálne (hlavne 3. a 5. epizóda naservírovali to najlepšie z nich), ale je tam aj pár, o ktorých sa hovorí, no nevideli sme ich, čo je škoda, no zase keby to bola samá bitka asi by to mohlo splývať. Už zo začiatku tu postavy dosť umierajú, čo na jednej strane ukazuje, že nikto to nemá isté, no na strane druhej väčšinu z nich som nepoznal a vzťah k ním som si nemal ani kedy vybudovať, ale zase dá sa to chápať. Ale samozrejme tí hlavní ťahúni si ma získali, či Austin Butler, Callum Turner, Anthony Boyle alebo Nate Mann. Prvé dve epizódy som si k tomu hľadal cestu, no od tretej som už tomu prišiel na chuť, v piatej to na mňa aj emocionálne doľahlo a finále tomu dalo skvelú a dojemnú bodku, ktorá mi zarosila oči (aj tá skvelá hudba tomu dosť pomohla) a privodila husiu kožu (istá scéna v tábore). Menšiu výhradu by som ešte mal k tempu, kedy by možno stačilo skrátiť o 2 epizódy a bolo by to ešte plynulejšie. Mimo to však prevládajú klady, užil som si to veľmi a rozhodne odporúčam. ()

Trevor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Horšie ako Bratstvo neohrozených, lepšie ako Pacifik. Predsa len tých scén z nebies mohlo byť viac vykompenzoval to však epický záver v ktorom boli aj sovieti ľudia, nemecké deti v uniformách už bez munície vytreté propagandou rovnako ako dnešná mládež (najmä tá genderová) s asi najlepším momentom so vstupom do tábora kde bolo spáleninu cez obrazovku takmer cítiť. Opäť raz lahôdka z obdobia druhej svetovej vojny aj keď bez čerešničky na vrchu. ()

Reklama

Wotan 

všechny recenze uživatele

No je to takové nemastné, neslané, ale hlavně strašně zapomenutelné. Vidíte jeden díl a jako byste viděli celý seriál. Jediný, který vybočoval, byl pátý, kdy se vrátil jeden bombardér. Díly se zajatci jsou úplně o ničem, nic se tam v podstatě nestane, ačkoliv je jim věnovaný docela velký prostor. Viděl jsem pár dílů stařičkého seriálu 12 O'Clock High (seriál) (1964) a ten na mě působil daleko líp jak tohle. Celkově je to tak na 50%, ale vzhledem k té bídě okolo přihodím jednu hvězdu navíc. ()

stalag 

všechny recenze uživatele

Když někdo natočí top válečný biják Saving Private Ryan 1998, mohl by si říct, že stačilo. Ale pokud je mu líto přestat a vytvořený tým s cennými zkušenostmi využije ještě ke komerčně i kriticky úspěšné produkci Band of Brothers 2001 a následně k The Pacific 2010, vznik Masters of the Air je nevyhnutelný. Takže je nakonec dobře, že vznikli. 🤓 Cennost slavné předlohy univerzitního profesora je v komplexní dokumentaci mnoha skutečných situací, epizod, jednotlivých osudů, ne ve schopnosti jejich dramatizace. Realita v tomto případě mluví sama za sebe. Působivost námětu spočívá v širokém rozměru tapisérie s mnoha dílčími strhujícími, jindy provozně zajímavými nebo jen všedními detaily války. Efektivní (a opravdu epické) je to jen ve své celistvosti, takže těch slabých 7,5 hodin děje na nás mělo být vrženo najednou. Klidně bychom si po každých cca 47 minutách rádi zopakovali působivou úvodní titulkovou sekvenci (balení od Applu vždycky potěší, že), ale předlouhé závěrečné titulky jsme si mohli dát jen jednou, až nakonec. To musel vymyslet obzvlášť zlomyslný kazisvět, že 20% každého v týdenním intervalu vypouštěného dílu budou zabírat úvodní titulky, next on a závěrečné titulky. Neškudlit a příště více odvahy. Člověka trochu děsí, že ztráta drivu Applu se projevuje i v rozhodnutí, jak uvést seriál. 🤓 Osmdesát let po válce je těžké stvořit přesvědčivě nehostinné a drsné prostřední a přiměřeně sešrotované lidi v něm. Takže nejvíc Masters narazili ve stalagovských epizodách, kde bylo příliš útulno, čisto a nažehleno kolem hladce oholených tváří s pěstěnými kníry. Nechci hned dávat za vzor Wilderův Stalag 17, protože jeho hlavním cílem nebylo realisticky ukázat těžký život v zajateckém táboře (přestože si to většina csfd myslí), ovšem vedle Masters působí i tak mnohem věrohodněji. 🤓 Stalag 17 je, jak známo, pod záminkou a slupkou táborového humoru, přesnou dvojjedinou studií individualismu na jedné straně a masové manipulace na druhé. Logicky byl film u nás za minulého režimu naprosté tabu, i když většina ostatních Billyho počinů byla s velkou slávou uváděna. Cinefilové ocení také znalou a inspirativní práci se strukturou vyprávění a s point of view, v tomto směru je Stalag 17 od prvních záběrů přímo výukovým filmem. 🤓 Ale zpět k Masters: milovníci leteckých filmů a WWII si mohli osvěžit, chvílemi naplno prožít, případně doplnit o méně známý detail oblíbené téma. Finále bylo silné a důstojné, tedy i slzu opravdového dojetí jsme mohli zamáčknout. Seriál objevil i jeden nový herecký talent, o němž ještě uslyšíme - Nate Mann ("Rosie" Rosenthal). Přesto, už mnohá desetiletí platí, že kdykoli se objeví nový film o WWII, je dobré srovnat měřidla a vrátit se k nepřekonatelné autenticitě The Story of G.I. Joe 1945, co se týče pozemního válčení, a ke dvěma třem 'zakladatelským' leteckým filmům o WWII. 🤓 Nikdo už totiž nenatočí lepší scénu bombardérské beznaděje než Gablovo rozhodné, přesto nakonec marné navádění přistání zdecimovaného bombardéru pilotovaného bombometčíkem (35. min, Command Decision 1948). Nikdo už nenatočí lepší dialogovou srážku názorů mezi populistickým alibismem váhavých politiků a odpovědným válečným velením - půlící scéna v tomto filmu (top mužský cast MGM). Nikdo už nenatočí lepší symbolický shot než je commander Gable, sám sedící ve velícím sále proti obrovské mapě Německa, zdrcený, přesto s vědomím nezbytnosti pokračovat v boji, protože jen tak budou předchozí ztráty vůbec k něčemu (92. min + klíčová předcházející scéna). Působivost tomuto záběru dává nejen drtivě prostá kompozice vyjadřující nekonečnou tíhu obrovských ztrát při denním bombardování, ale také Gable se svou osobní historií. Režisér chlapských filmů ‘Wild’ Bill Wellman, sám pilot WWI a tvůrce skvělých leteckých filmů, o Gablovi kdysi řekl, nikoli bez důvodu, že byl nejtragičtější postavou Hollywoodu. Soukromý život ‘Kinga’, nejzářivější mužské hvězdy 30. let, byl neuvěřitelnou sérií špatných, často bláhově vypočítavých, životních rozhodnutí v pochopitelných, ale těžko omluvitelných situacích, a z nich opakovaně plynoucích pocitů provinění. Tragická smrt manželky Carole Lombardové, při leteckém neštěstí v roce 1942, spěšně se vracející do Hollywoodu v obavách z Clarkovy nevěry s mladší kolegyní, nebyla výjimkou. V tom jediném záběru Command Decision a v kontextu děje celého filmu se to všechno neopakovatelně sešlo. Samozřejmě pomohla i Gablova dvouletá válečná zkušenost u bombardovacího letectva, kde kromě natáčení náborových filmů pro palubní střelce, se v Anglii v roce 1943 zúčastnil minimálně 5 bombardovacích misí, i těch denních nad Německem. Poté, co byl jeho letoun opakovaně zasažen flakem s následným jedním mrtvým a dvěma zraněnými, střepina mu prošla botou a jen o fous minula jeho hlavu, MGM vyvinulo značné úsilí, aby ho, byť proti jeho vůli, vyreklamovalo z aktivní služby. 🤓 Nikdo už nenatočí lepší studii velení morálně rozložené bombardovací jednotce a sílícího stresu vedoucího k totálnímu vyhoření a zhroucení, než pilot a celoživotní fanda do létání Henry King v Twelve O’Clock High 1949 podle předlohy vzniklé na základě přímé zkušenosti mnoha účastníků bombardovacích misí. O psychologické práci se zvukem (po zásluze oceněné Oscarem) ve zdánlivě klidných scénách (déšť je tu využit na maximum) a letecké bitvě v závěru, vyfutrované autentickou výstrojí a reálnými bojovými docu záběry obou stran, nemluvě. Nikdo už nepředvede lepší crash landing s B-17 bez podvozku, než  tehdejší hollywoodský stunt pilot Paul Mantz pro tento film (9. min). Snad jediný případ v dějinách, kdy jeden člověk bez zbytku posádky dokázal sám vzlétnout s létající pevností. Těch, co dokázali sami přistát (stejně jako Mantz při tomto svém legendárním kaskadérském kousku), bylo samozřejmě během války víc. Jedinečný záběr byl nepřekvapivě použit i v roce 1962 v dalším filmu, který stojí za připomenutí - War Lover (59. min). 🤓 Zejména oba zmíněné filmy točené krátce po válce mají dvě unikátní přednosti - jsou prosty optimistického bojového ducha propagandistických filmů točených za války a místo toho nabízejí komplikovanější, realističtější pohled na zákulisí i podmínky válčení, přitom v prožitcích i detailech mimořádně věrohodný, protože výstroj i letadla byly pravé a všemi sdílená zkušenost byla také ještě velmi živá (členy filmové branže nevyjímaje). 🤓 War Lover, v hlavních rolích již s generací dospívající po válce, s novovlnařsky civilní romancí, je přesto možná posledním velkým leteckým filmem, který ještě má skutečnou patinu WWII. Nikdo už nenatočí autentičtější provoz posádky B-17 než je prvních 26 minut tohoto filmu, lepší fight posádky než posledních 20 minut a nikdo už nezahraje lepšího air daredevila než Steve McQueen (vedle Motýlka, pro mě tady nejlepší Steve ever). Jeho kapitán Rickson je příkladem hranice oddělující hrdinu od psychopata, jak trefně poznamená lékař jednotky. Callum Turner v Masters je jen velmi, velmi krotkým stínem a je to škoda. Opravdový kontrast s klidným ‘Elvisem' by dal sérii větší náboj. Ovšem Callum je původně model, hraje 12 let a ještě si ani nestihl uvolněně posadit hlas. Navíc žijeme v době uhlazené korektnosti, takže nelze čekat zázraky. 🤓 Taky je třeba se smířit s tím, že autentické válečné zásoby výstroje a ‘plechu’ došly nejpozději v 60. letech, v Milovníkovi války ještě nadělali spoustu muziky s třemi skutečnými éry. Co by za ně dneska dali. Stejně tak se dnes nedají použít v hraném filmu pro přesvědčivou věrohodnost dokumentární černobílé válečné záběry, což se ve všech třech zmíněných filmech bohatě a účinně děje. CGI samozřejmě dovoluje barvitě “zobrazit” dříve nemožné, ale jak se opakovaně potvrzuje, je to pouze novodobá verze kinematografie atrakcí, ohromujících spektakulárních momentů - rychlý silný šok na úkor hlubší emoce a následného myšlenkového zpracování diváka, tzn. že výsledkem je často jen povrchní zážitek, nic, co by nám trvale zůstalo v paměti, co by mělo šanci pohnout naším vědomím (a následně i svědomím). 🤓 Takže ano, Masters jsou završujícím dílem. Bojovníci WWII už v podstatě nežijí a my potřebujeme čistý stůl. Před námi jsou úplně jiné filmy o nové velké válce. () (méně) (více)

Paxxx.cz 

všechny recenze uživatele

Vznik Masters of the Air vedl přes docela komplikavanou cestu, každý kdo to trošku sledoval to moc dobře ví - první teaser se objevil už v roce 2014 (pod názvem Mighty Eight) a od té doby přišlo zneklidňující ticho po pěšině, až jsme se nakonec dozvěděli, že projekt byl u HBO zrušen (kvůli vysokým nákladům potřebných pro dokončení tohoto seriálu) a nakonec se toho (naštěstí) ujal Apple TV. Seriál se za mě docela vydařil, ale rezervy tu jsou - jelo se podle ověřené šablony a dostali jsme několik velmi vydařených epizod obsahujících osudy několika sympatických postav. Samozřejmě je zde spousta CGI pasáží v leteckých bitvách, ale to mi vyloženě nevadilo, protože atmosféra bojů byla zachycena skvěle. Podařil se i výběr herců - především Butler, Turner a Mann. Skvěle zde byly zpracovány některé věci - to jak rozdílně přistupovali k bombardování američani vs britové, dále i to jak obrovský význam mělo nasazení stíhaček P-51 do války (jakožto doprovodných ledatel bomdardérů), přispěvěk letců z Tuskegee a taky pocit beznaděje, které posádky cítily při obrovských ztrátách a velkému počtu misí. Jestli bych něco vytknul, tak je to fakt, že nám bylo naservírováno "jen 9" epizod a ne 10 (jako tomu bylo u Bratrstva neohrožených a Pacifiku) a hned mě i napadne o čem mohla tato nevzniklá epizoda být - zoufale málo prostoru tu totiž bylo věnováno dni D. Šlo i vidět jak seriál v poslední třetině už trochu ztrácel dech, ale poslední díl byl top... Přesto docela dobrý počin (ale vzhledem k tomu vysokému rozpočtu jsem čekal malinko více) pro fandy žánru a sečteno podtrženo spokojenost, protože mi je jasné, že nějakého dalšího velkého seriálu nebo filmu ze 2. světové války se v dohledné době jen tak nedočkáme, protože studnice nápadů je asi vyčerpána...8/10. ()

Galerie (105)

Zajímavosti (18)

  • V seriálu můžeme pozorovat stíhací letadla P-51 Mustang (vylodění v Nomandii a letci z Tuskegee) ve verzi P-51D s kapkovitým krytem kabiny. Ve skutečnosti se vylodění v Normandii ve většině účastnila letadla ve verzích P-51B a P-51C. Obdobná situace je v případě náletu na radarovou stanici v jižní Francii letci z Tuskegee. Zde v epizodě vidíme také P-51D, ovšem útok provedla letadla P-51C. V záběrech si můžeme všimnout, že pilot Westbrook (Jonathan Jules) má na letadle nápis: „Little Lil.“ Toto letadlo P-51C bylo ve skutečnosti sestřeleno až 1. dubna 1945 a pilotoval jej William P. Armstrong, který zahynul. (DBlitz)
  • Zajatecký tábor na konci epizody, tedy Stalag Luft III, je tentýž tábor, ve kterém se odehrál takzvaný „Velký útěk“, podle kterého byl natočen stejnojmenný film z roku 1963. (Joskarakoska)
  • Potraviny, které letadla shazovala hladovějícím Nizozemcům v rámci humanitárních operací Manna a Chowhound, ve skutečnosti nebyly na padácích, přestože se to často uvádí. (Jirka_Šč)

Související novinky

Doctor Who má novou tvář

Doctor Who má novou tvář

09.05.2022

Stanice BBC oznámila novou hlavní tvář slavného a desítky let běžícího seriálu Doctor Who. Titulní roli již čtrnáctého Pána času tak počínaje další sérií ztvární 29letý rwandsko-skotský herec Ncuti… (více)

Tom Hanks plánuje pokračování Greyhound

Tom Hanks plánuje pokračování Greyhound

13.04.2022

Herec Tom Hanks (Most špiónů, Sully: Zázrak na řece Hudson) a jeho produkční partner Gary Goetzman (Zprávy ze světa, Soukromá válka pana Wilsona) si zřejmě našli nový domov na streamovací službě od… (více)

Fukunaga a cyberpunkový komiks

Fukunaga a cyberpunkový komiks

28.03.2021

Režisér první řady Temného případu či nové bondovky Není čas zemřít Cary J. Fukunaga si vybral svůj příští snímek. Bude jím adaptace cyberpunkového komiksu Tokyo Ghost pro studio Legendary. Příběh se… (více)

Reklama

Reklama