Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1999. Bývalý policajt Lenny Nero tráví poslední dny starého milénia překupnictvím paměťových disků, které obsahují nahrané vzpomínky a pocity. Jednoho dne obdrží disk, na kterém je zážitek vraha prostitutky. Lenny se pustí do pátrání a dostává se hlouběji a hlouběji do spirály vydírání, vražd a násilí. Podaří se mu přežít a případ vyřešit? (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (352)

HAL 

všechny recenze uživatele

Omlouvám se za to že jsem kdy řekl že ženské neumí točit akčnější filmy... protože Kathryn Bigelow ve Strange Days dokazuje že i film režírovaný ženskou může mít větší koule než většina běžných hollywoodských blockbusterů dohromady. Temné město plně lidí s temnými dušemi, kde se nikdo neubrání špíně a všichni andělé už dávno padli. Jen omamně neonová světla a omamně lákavá virtuální realita cizích vzpomínek a zážitků, které si tu dopřává každý kdo už nechce snášet zdegenerovanou realitu umírající civilizace - pravý to svět pro neonoirový příběh nejtěžšího kalibru, plného klasických, ale přesto komplexních postav skvěle zapadajících do až příliš reálně působícího světa. Možná je svým způsobem i trochu škoda že s všudypřítonou béčkovou stylisací jde "jen" o skvěle odvyprávěný příběh... s trochu jiným přístupem a větším důrazem na propracované prostředí a myšlenkové podhoubí děje se Strange Days mohlo vyzněním přiblížit i naprostému vrcholu sci-fi žánru - Blade Runnerovi. 8/10 ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Zvláštny film, ktorý vo svojej dobe spôsobil takmer revolúciu, a ešte dnes pôsobí ako pokrokové zjavenie. Vlastne by som sa nebál tento film označiť za geniálny a prelomový - je jednou z množstva inšpirácií Matrixu, ale zďaleka nielen jeho, už teraz ma napadajú ďalšie filmy a seriály, ktoré od neho okato a bohato opisujú. Rámec príbehu v podobe tušenia predpovedanej apokalypsy roku 2000 je silné a zaujímavé. Koniec sveta, verejné nepokoje, otázka rasizmu, vraždiaci policajti, ktorí sa snažia zahladiť stopy, hlavní hrdina na šikmej ploche, armádna technológia na autentický záznam kúsku vášho života... Je tu toho viac než dosť. Myšlienka zachytávania vlastných zážitkov na špeciálny prístroj, ktorý umožňuje ich prežitie tak, ako by to bola skutočnosť, je nákazlivá a atraktívna. Je vidieť, že sa do toho zapojil aj James Cameron a pomohol príbeh vypiplať do dokonalosti. Zaujímavá je vizuálna stránka, ktorá priam kričí niečo v štýle "Chcete navodiť dojem, že sú ulice plné tisícov ľudí a šíri sa anarchia? Tak tam proste tie tisíce ľudí, policajtov, armádu, výbuchy, oslavy a všetko narvite!". Každý záber je tak presýtený, tak živý, tak živelný a úchvatne preplnený, že celá story a mesto pôsobia odrazu omnoho skutočnejšie. Druhá stránka vizualizácie sú zábery z prvej osoby, ktoré sú nesmierne dynamické a naservírujú vám poriadnu porciu adrenalínu (ako hneď úvodná sekvencia), alebo vzrušenia (mám chuť pridať hviezdičku za hafo odvážnych scén; od lesbického sexu po Juliette Lewis hore bez). Tu nachádzam paralelu medzi vrahom Iris, ktorý ju donúti pozerať sa naňho jeho očami, cez jeho nahrávacie zariadenie, s podobnou situáciou v prvej sérii Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, kde sa môžeme stretnúť s postavou sériového vraha, ktorý síce neznásilňuje, zato zvlieka z kože a pritom rovnako necháva obete - ženy sa na seba pozerať. Čerešničkou na chutnej a napínavej torte s kriminálnou zápletkou a kopou akcie je hviezdny štáb a obsadenie - od Kathryn Bigelow a Cameron cez Fiennesa, Lewis, Sizemora a Bassetovú až po D'Onofria a môjho obľúbenca Fichtnera. "Víš, proč jsou filmy pořád lepší než playback? Protože když přijdou titulky a rozsvítí se světla, lidé vědí, že je konec. JE KONEC!" 80% ()

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Působivá sci-fi detektivka na hraně noirového žánru. Kathryn Bigelow umí s nočním L.A. pracovat naprosto skvěle a zaplivané uličky plné zkorumpovaného života na všech stranách zákona neopustí ani jednou. V nich jako ryba ve vodě pohybující se další charakterově velmi nevypočitatelný hrdina Ralph Fiennes opět podává další z řady svých výborných výkonů. Scénář Jamese Camerona je nadstandardní prací až do samotného závěru, který je nepěkným koncentrátem všech žánrových klišé včetně finálního rozuzlení, které fakt, že vrahem je zahradník, mohlo rozebrat ještě lépe. Přesto, i díky zvláštní náladě ze strachu z Y2K (mimochodem asi jedna z nejrealističtějších variací na toto ve své době strašácké téma), jsou Strange days i přes přemrštěnou stopáž maximálně působivé a odpustit jim lze mnohé. ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Ani nevím, jestli ten příběh byl tak super, nebo až překombinovaný; k závěru jsem se lehce ztratil. Každopádně spanilá jízda pro Finnese. Kromě něj mě zaujala i Juliette Lewis. Pro mě vzpomínání na 90. léta, dobrá hudba (když pominu uhekaný černochy). Dějově originální, Cameron se projevil, byť se z toho nakonec vyklubala "jen" trochu zamotanější kriminálka. # příběh 7 | hudba 7 | humor 0 | akce 5 | napětí 3 | pustil bych si znovu 6 ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Temný cyberpunkový thriller se odehrává v Los Angeles. Během násilných oslav posledních dvou dnů milénia. Jeho protagonistou je bývalý policista Lenny Nero (Ralph Fiennes), jež se živý jako obchodník s nelegálními videozáznamy. Ty zákazníkům umožňují intenzívně prožívat nejrůznější emocionální prožitky a fantazie. Jeden z klipů se ale stává smrtelně nebezpečným svědectvím politicky motivované vraždy černošského policisty. Kvůli němu se v ohrožení ocitá nejen Nero, ale také jeho bývalá přítelkyně, zpěvačka Faith (Juliette Lewis). Tváří se to jako akční film, ale právě akce filmu dost schází a originálně pojatý scénář vytahuje trumfy v podobě zajímavého hereckého obsazení. Je to však nuda s množstvím zajímavých nápadů, které by asi nějaký mužský režisér dokázal zužitkovat lépe. Kathryn Bigelow jen snaživě napodobuje své mužské režijní kolegy. 60% ()

Galerie (55)

Zajímavosti (25)

  • Písně, které zpívá Juliette Lewis, napsala a složila P. J. Harvey. (CliffLee)
  • Ve scéně, kdy Když Lenny Nero (Ralph Fiennes) a Lornette 'Mace' Mason (Angela Bassett) ujíždějí dvojici policistů, je možné zahlédnou na kufru jejich auta stopy po střelbě. Na dalším záběru však již nejsou a teprve poté policista začně střílet do kufru. (Lumberjack)
  • Příběh filmu je natolik originální, že si s ním diváci v polovině 90. let nedokázali poradit. Nakonec šlo o takový propadák, že Bigelowové málem zničil kariéru. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama