Režie:
Ken RussellKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Stanley BlackHrají:
Rudolf Nurejev, Leslie Caron, Michelle Phillips, Carol Kane, Felicity Kendal, Seymour Cassel, Huntz Hall, Anton Diffring, Linda Thorson, Peter Vaughan (více)Obsahy(1)
Biografická filmová fantazie o krátkém a přitom dramatickém životě Rudolpha Valentina, nejznámějšího milovníka éry němého filmu.
Jeden z nejslavnějších tanečníků světa Rudolf Nurejev v této okázalé filmové fantazii ztvárnil Rudolpha Valentina, nejznámějšího milovníka éry němého filmu. Stylizované životopisné drama Valentino postupně vrství příběh vzestupu i pádu tohoto slavného italského herce a sexuálního symbolu 20. let, známého také pod přezdívkou „latinský milovník“. V roce 1926 jeho náhlá smrt – bylo mu pouhých 31 let – způsobila mezi jeho fanynkami masovou hysterii, při které vyšly do ulic a některé dokonce spáchaly sebevraždu. Pohřeb tohoto miláčka dámského publika, který byl za života hollywoodským hercem a po smrti se stal legendou, byl jeden z vůbec největších v americké historii. Russellova filmová adaptace jeho krátkého života sleduje jeho rychlou cestu na vrchol, na němž jej však čeká osobní neštěstí a sklíčenost. Snímek nepostrádá klasický Russelův rukopis a nechybí v něm velkoryse výpravné scény ani sarkastický humor; na poměry tohoto poněkud kontroverzního režiséra je však relativně umírněný. V dalších rolích se v tomto snímku objevují Leslie Caron a Michelle Phillips.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (16)
Ken Russell zvládal podobné filmy dokonale, hoci v tomto prípade sa neubránil skratkovitým posunom v deji. Príbeh legendárnej hviezdy nemého filmu je postavený na skvelom výkone Rudolfa Nurejeva. Na scénu však príde aj opulentnosť, farebná krikľavosť a výstrednosť, tak známa z iných režisérových filmov. ()
V scenári je hromada postrádateľných vecí, na druhej strane mu chýba hromada vecí, ktoré by v ňom rozhodne byť mali. Z Valentinovho životopisu vyletelo všetko, čo nebolo v súlade s väčšinovým chcením (a nebolo toho málo). O čo diváčky prišli sa dočítajú v knihe The Screen God Who Loved Men. Na druhej strane ide o nadštandardný produkt zlatých sedemdesiatych rokov s ich podivuhodne inštinktívnym citom pre filmové kvality. Pre Rudyho fanúšika to však nie je práve film, ktorý by ho potešil po castingovej stránke - niekto zvlášť inteligentný usúdil, že herca, ktorý aj dobre tancoval tango musí zákonite stvárniť baleťák. Zákonite nie. ()
Ken Russell skáče ve svých filmech napříč žánry a musím konstatovat, že se mu daří. V tomhle životopisném dramatu vypravuje osudy legendárního milovníka éry němého filmu Rudolpha Valentina, kterého ztvárnila ruská taneční legenda Rudolf Nurejev. Příběh nepostrádá jak humorné scény, tak i vypjaté (ve vězení za mřížemi s bandou úchylů a nadržených hnusných ženských, kde je šikanován oplzlým bachařem). Mozaika osudů hlavního hrdiny se tak skládá od jeho začátků u filmu, přes rapidní skok na vrchol, až k jeho předčasné smrti. Film začíná jeho pohřbem a v retrospektivách se odehrávají jeho životní osudy. Velké plus dávám za překrásnou Michelle Philips, která hrála ženu za kterou se podruhé oženil a naopak velké mínus dostává český dabing, který byl hodně odfláknutý, film bych si rád vychutnal v originále, ale ještě bohužel nikdo nepřeložil titulky. ()
Ken Russell mě některými svými díly dokázal dokonale znechutit (např. Nocí hrůzy či Milovníky hudby). Proto jsem byla v případě Valentina připravena na nejhorší, navíc s poněkud perverzně vyhlížejícím baleťákem Nureyevem v titulní roli. Všechno bylo jinak. Nureyev hrál úžasně a Russell si tentokrát většinu morbidit a úchyláren odpustil. I když kompozice je od začátku až mechanicky jasná, ze střídajících se výpovědí jednotlivých účastnic Valentinova života vznikl podivuhodně plastický obraz legendárního miláčka dámského publika. Stylizovaný příběh vyprávěný s až sarkastickou nadsázkou má zrychlující se tempo a příznačně vrcholí boxerským finálem. Sečteno a podtrženo: určitě hodně nadprůměrný filmový zážitek. A ještě nesmím zapomenout na nádherné kostýmy! ()
Skutečně to bylo stylizované a trochu filmová fantazie, otázka není, zda se drželo skutečných osudů, ale jaké příběhy z života tohoto bájného filmového milovníka byly vypíchnuty. Tyto osudy jsou kombinovány s tím, co se údajně dělo u rakve s jeho zesnulým tělem, jak jeho smrt prožívaly ženy z jeho okolí, dvě manželky a další osudové ženy. Film bych ovšem rozdělil na dvě části; té první, zhruba po setkání s novým manažerem na břehu moře, si zaslouží čtyři hvězdičky, ale pak to jde strmě americky dolů. I když si musíme objektivně přiznat, že hnus americké společnosti ovládané reklamou a byznysem i ve filmovém "umění" je zde zobrazen bez příkras, pak závěr vrcholící boxerským zápasem je i z filmového hlediska typicky americký, nechybí tu hrubost a krev ani vítězství našeho hrdiny nad bývalým mistrem světa. A smrt způsobená veskutečnosti zánětem pobřišnice po prasklém slepém střevě určitě nevypadala tak, jak byla umělecky ztvárněna. ()
Galerie (22)
Zajímavosti (1)
- Zpěvačka Věra Špinarová nazpívala v roce 1978 stejnojmennou píseň „Valentino“, která je tomuto populárnímu herci věnována. (majky19)
Reklama