Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Spousta rodin, jež se potýkají se zoufalým nedostatkem času, vidí v nejnovějších robotech s podobou milých babiček přímo ideální řešení nepříjemné situace. Elektronickou babičku totiž mohou naprogramovat na domácí práce, nákupy, výchovu dětí či na další užitečné činnosti a tím ušetřit hodně drahocenného času i peněz. Vynález se stal velmi záhy hitem. Každá lépe situovaná rodina si ho už pořídila, jen Loudovi stále zápasí s každou minutou. Přestože vůbec nic nestíhají a nemají téměř žádný volný čas, hlava rodiny je neoblomná žádný robot nepřekročí práh jejich domu. Jenže atmosféra u rodinného krbu houstne. Tchyně odmítá hlídat děti a vypomáhat v domácnosti, manželka je den ode dne kyselejší a poslední ranou do zad se stává návštěva sousedů, kteří nehovoří o ničem jiném. Je rozhodnuto. Zdeňkova žena Jarmila vítězoslavně objednává model Róza 350 GLS. Nová babička sice vypadá staromódně, ale zato je velice výkonná. Od chvíle, kdy ji technici Biotexu zapojí, se už Loudovi nemusí o nic starat. Róza den co den myje nádobí, uklízí, vaří cizokrajná jídla a snaží se seč může, aby celá její rodina žila zdravě. Navíc je naprogramována tak, že svou rodinu fanaticky miluje. To však v praxi znamená nelítostnou válku s babičkou sousedů. Během bojů s elektronickou sokyní nejprve dojde na popelnice a okna, ale záhy obě přistoupí k tvrdším úderům, jejichž cílem je naprostá likvidace nepřátel... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (171)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Hmmmm, tak tohle je fakt poněkud mimo mísu. Kdyby se to točilo v dnešní době, asi by na režisérské stoličce seděl buď Soukup, nebo Troška, a asi by po sobě bojovné "babičky" metaly výkaly, nebo přinejmenším by nešetřily vulgárními výrazy. Alespoň toho jsme tedy zůstali ušetřeni, nicméně žádné kulturně-umělecké, estetické, morální, či jakékoliv jiné hodnoty nehledejte, ty se v tomto snímku objevují asi stejně často, jako v mém odpadkovém koši (a tam se občas dají najít věci, to mi věřte :)) ). ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Tak trochu unikátní počin české kinematografie. Češi se pokoušeli napodobit už mnoho žánrů, ve kterých excelovali a excelují západní kolegové. Zatímco muzikál českého střihu se dle mého skromného soudu asi nikdy nepovede, tak u science fiction už nám trochu bylo shůry dáno. Karel Zeman je sice úplně někde jinde, ale i tak nemůžu říct, že námět byl nějak špatný. Jiné už je to se samotným filmem - můžu s klidem říct, že před příchodem Libuše Havelkové na scénu film zrovna nějakou zábavností neoplývá. Trochu mi připomněl ty komunální satiry (zde dva zlí sousedé) z období normalizace. Ale jak už jsem říkal, závěrečné dvě třetiny je to ale jiná... mám i po shlédnutí stále věřit, že věta "Mám vás ráda" je pouhým vyjádřením lásky? Stejně tak již nevěřím, že tohle má být komedie, jak se u tohoto filmu uvádí. Nízké hodnocení si částečně vysvětluji tak, že někdo ji mohl čekat, ale ona je jaksi upozaděna - moc dobrých vtipů zde nenalezneme. Pokud jsem mluvil o tom, že se jedná zčásti o unikátní počin, musím jako dříve někteří upozornit na závěrečné minuty - kolikrát jste již viděli v českém filmu pokus o vraždu kosou či zavražděné domácí mazlíčky? Mohl bych přihodit i souboj babiček, ale ten se mi zdál stylizovaný jako Tuckerův Robot Monster. Předchozí zmíněné je ale pro ty, co se rádi bojí, lahůdkou. Horor je mimochodem další subžánr, který by se měl v souvislosti s tímto filmem skloňovat - scéna, kdy Dítětová rozrazí dveře, není sice tak děsivá, jako kdyby za nimi stál Jack Torrance, ale aspoň dle mého subjektivního pocitu své kouzlo má. Ještě bych se rád vrátil ke zdejším komentářům - trochu nechápu, proč píšete "nepovedená variace na Terminátora / Robocopa", když Cameron a Verhoeven natočili svá díla až několik let po Babičkách. Sci-fi žánr u nás dle mě lépe zvládl Srdečný pozdrav ze zeměkoule, ale tenhle film vůbec není špatný a já mu uděluji standartní čtyři hvězdy (70%), nijak mě film neurazil, rychle uběhl, je tu trochu toho napětí a hlavně bych zmínil fakt, že mě tento snímek zaujal více, než mnohem slavnější Starci na chmelu (obojí režíroval Rychman, proto to srovnání). A ani mi tolik nevadí, že hudba není zrovna povedená a že některým předním hercům role nesedly. ()

Reklama

kingik odpad!

všechny recenze uživatele

Tenhle film rozhodně nikdy nebude patřit k těm, ke kterým se dá vracet. Je divný. Tyká si s hororem, ale o opravdový horor se nejedná. Týká si i s parodií, a přesto se taky o parodii nejedná. A nakonec si tyká se scifi, a ani o scifi nejde. Komedie to moc není, a když se tam objeví náznak černého humoru, je blbě načasovaný a vyšumí do ztracena. Nevím tedy, kam žánrově film spadá. Pokus o akční závěr, spočívající v souboji dvou nesympatických robotích babiček Havelková versus Dítětová, je hodně přepálený a chudák babky, které si šly po krku, byly zralé tak akorát na infarkt a ne se válet v jejich věku po střechách. Naštěstí, stěžejní scénu za ně odkroutili kaskadéři v příšerných parukách. Kdo to nepoznal, musel by být slepý. No prostě, je to nezáživná kravina, která se minula účinkem. 0% ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Z toho začátku stříká komunismus a ta doba celkového nevkusu na všechny strany a je to dost hrozné, pak to začíná být nečekaně mrazivé, ke konci zase béčkově zábavné. Obzvláště závěrečný souboj babiček. Celkový zážitek bizarní. Opravdu jsem netušil, čeho všeho se můžu v československé kinematografii dočkat a že bych se mohl i bát (rozražení dveří!). ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Když byla v roce 1983 natočena tato scifi/hororová komedie získala si řadu příznivců, ale i odpůrců. Především pak díky svému velmi zvláštnímu pojetí, které nebylo u nás příliš vídáno. Obyvatelstvo se v té době ještě příliš nesetkávalo s podobným žánrem a v kurzu tehdy byli všelijaké detektivní případy, komedie a rodinné filmy. Mnozí dokonce tvrdí, že kdyby se toho ujal jiný režisér, mohlo to dopadnout mnohem lépe. Přesto všechno si však myslím, že Ladislav Rychman odvedl celkem obstojnou práci, za kterou se rozhodně stydět nemusí. Začátek filmu má sice trochu pomalejší rozjezd, který nás seznámí s robo-babičkami, ale jinak se nic moc zajímavého neděje. Pokud tedy nepočítám poněkud zvláštní rodinku Jiřího Lábuse. Rodinné hádky a nezbedné děcka totiž nejsou ničím výjimečným. Stejně tak i nedostatek času jednotlivých členů rodiny, který je dnes hodně vzácnou záležitostí. Co na tom že vám uvaří, vypere a uklidí, když nedokáže pořádně rozlišit co je dobré a co zlé. Jejím jediným cílem je vaše pohodlí a ochrana, takže sousedé a cizí lidi se musí mít na pozoru. Jakmile se jí totiž něco nelíbí, její naprogramování jí říká, že musí razantně zakročit! Ve chvíli, kdy si začnou obě znepřátelené babičky jít po krku, se konečně dostavuje i ona pomyslná hororová atmosféra. Rozbitá okna jim totiž nestačí a na řadu přichází i sami obyvatelé domu a jejich mazlíčci. Jiří Lábus předvedl opět svůj standardní výkon, který podtrhl srandovním knírkem. Místy to byl právě on, kdo zachraňoval poněkud nudnější pasáže. Daniela Kolářová byla sice místy zatlačena zbytečně do pozadí, ale i tak se za svůj výkon rovněž nemusí stydět. Podobně je na tom i představitelka Rózy Libuše Havelková. Na mi na rozdíl od své protivnice přišla docela sympatická. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (7)

  • Vilová čtvrť se nachází v Radotíně. (Haniczka)
  • Rozpočet filmu bol 4 milióny Kčs, čo bolo na vtedy menšinový žáner sci-fi podľa kritikov priveľa. [Zdroj] (Raccoon.city)
  • Lékař a technici Biotexu diagnostikují stav robotických babiček kovovým ovladačem se zeleným a červeným indikátorem, který se později objevil i v parodii Velká filmová loupež (1986). Tam to byl ovladač superholografu, vynález profesora Suzukiho. (Ganglion)

Reklama

Reklama