Reklama

Reklama

Dáma na kolejích

  • angličtina The Lady of the Lines (festivalový název)
TV spot 1
Československo, 1966, 78 min

Scénář:

Vratislav Blažek

Kamera:

Josef Hanuš

Hrají:

Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, František Peterka, Libuše Geprtová, Stanislav Fišer, Eva Svobodová, Jiřina Bílá, Jan Maška, Helena Blehárová (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Tramvajačka Marie zjistí, že manžel je jí nevěrný a vyvodí z toho důsledky – stane se opět půvabnou a přitažlivou ženou... Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou kolegyní. Šokovaná žena odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život… Titulní hrdinku ztvárnila Jiřina Bohdalová, kterou v té době režiséři zařazovali především do jediného komicko-naivního šuplíčku, která nicméně v každém filmu dokázala přesvědčit o šíři svého hereckého talentu, jenž osciloval mezi komickou a tragickou polohou. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (117)

790511 

všechny recenze uživatele

Kromě dost divných písniček mi ten film nepřipadá vyloženě špatný. Je tam spousta správně uhozených nápadů a rozuzlení je chytré. Druhá půlka už se ale dost vleče, pořád se propírá stejný problém a to se omrzí. Musím říct, že je to takové, zajímavé, zvláštní dílko. Doporučuji šmahem neodsuzovat a dávat si pozor na různé nápady a vtípky, ať už vizuální, choreografické, nebo dějové. Stojí za to se s tímto filmem seznámit, byť celkově je opravdu slabší. ()

Zevon 

všechny recenze uživatele

Kterak socialisticky uvědomělá, pracující žena, přistihla svého muže při polibku a nadělala mu ze života následně fašírku :-). Pokud stejným způsobem postupovala i v soukromém životě (za totožného obsazení :-)) tak panu Brzobohatému a hlavně jeho peněžence dodnes nezávidím. Neštěstí je, když výborná herečka a skvělá bavička publika všech věkových katergorií přijme hlavní roli v muzikálu a jejím nepopiratelným mínusem je zpěv. Proč se tak stalo asi nezjistím, pátrat po tom nehodlám, ale divné to je. ()

Reklama

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Rychmanovy české muzikály vznikaly současně s francouzskými díly vzešlými ze spolupráce Jacquese Demyho a Michela Legranda, oproti nimž se zvláště Dáma na kolejích jeví jen jako pouhá divadelní férie. Jakkoliv jednotlivé dějové sekvence mají vtip a hudebně tanečním vstupům nelze upřít chytlavost, celek nepůsobí zrovna celistvě. Zatímco ta Legrandova čísla v Demyho snímcích vyprávění originálně dynamizují a propracovávají psychologii zúčastněných, písně v Dámě na kolejích nanejvýš zlidšťují lidově demokratickou uniformitu. Kostýmy, líčení, stylizace ani choreografie nemanifestují vnitřní svobodu, ale jen ospravedlňují individuální zařazení v systému. Příznačně tuto neměnnost dotvrzuje i snový rámec celého příběhu: k revoltě nedošlo a ani se k ní tramvajačka Marie neodhodlá. Tyto paradoxy ovšem současně přispívají k otevřenějšímu vyznění, o něž se ovšem primárně zasluhuje mimořádné herectví Jiřiny Bohdalové. Její hrdinka za pomoci bohatého kostýmního vyzbrojení střídá své tváře, aby se nakonec vrátila k té nejvlastnější, odevzdané a trpné. ()

diodoros 

všechny recenze uživatele

Muzikál nie je moje pole diváckej pôsobnosti a podľa toho aj hodnotím. Texty, piesne, hudba a hlavne tá tanečná choreografia sú neznesiteľné a útrpné, z hercov sú zaujímaví možno tak Peterka a Brzobohatý, ostatní sú len křoví a Bohdalová v hlavnej úlohe je neskutočne prehnane afektovaná a uvrešťaná - čo sa ale od feministickej muzikálovej blbosti zo socialistického Československa dalo čakať... Ten záver je síce trochu podpásovka, ale zároveň je jediným, čo v tomto filme (a tomuto filmu) dáva nejaký zmysel a aspoň trochu sa drží reality. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Docela rozumím, proč Dáma na kolejích tak trochu zapadla. Těžko KO dostal film právě od Starců na chmelu. Ti jsou lepší jak hudebně tak příběhově. A takový úspěch už Ladislav Rychman nedokázal zopakovat. Na druhé straně by toto mohlo být bráno jako pokračování. Z velké lásky totiž téměř vždy zůstává už jen ta domácnost a stereotyp. Udřená tramvajačka se cítí zrazená jako žena a manželka, když se její muž líbá s jinou. A místo vysvětlení a komunikace se typicky ženským způsobem zblázní a utratí vše za šaty s odůvodněním, že se o sebe vlastně moc nestarala. Později navíc manžela předá jiné ženě a muž o ženu musí zpětně bojovat. Bohužel má tento film jednu nevýhodu. Zřejmě to byla úlitba pracujícím ženám nebo že by dárek k MDŽ? Podle snímku je totiž žena věčně udřené stvoření zatímco muž nedělá vůbec nic. Vlastně něco přece. Je nevěrný a jen se povaluje. Dnešní feministky by za podobný snímek chrochtaly blahem. A je s podivem, že vlastně něco podobného nevznikne, protože síla boje za práva jednotlivých skupin lidí jsou nejsilnější v historii. Já oceňuji fakt, že Jiřina Bohdalová dokázala, že není jen obyčejná herečka, v té době ještě nebyla tak veliká herecká hvězda, ale dokázala se prosadit docela dobře i v komediálně laděném muzikálu. A stejnou porci lze ocenit i u Radoslava Brzobohatého a hlavně Františka Peterky, jehož komediální kariéra teprve startovala a to nejlepší měl před sebou. A přesto, že snímek hudebně jednoznačně prohrává se Starci, zcela nepropadl. Bohužel co se týče muzikálů, měla úspěšnost Ladislava Rychmana sestupnou tendenci. Další totiž následoval film Hvězda padá vzhůru či následný Jen ho nechte, ať se bojí. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (13)

  • Celý film se točil v Praze. (M.B)
  • Ve filmu se objevují vozy: Aero 1000 z roku 1932, Aero Minor II z roku 1947, Fiat 500 A z roku 1936, Praga Grand z let 1912–1932, Praga RN vyráběna v letech 1932–1962. (sator)
  • Jiřinu Bohdalovou v nóbl eleganci proměnila paní Olga Knoblochová (přezdívaná Lady Dermacol), která se v barrandovských ateriérech spolupodílela na vzniku dnes už světoznámé české kosmetické značky. (EllienPM)

Související novinky

Radoslav Brzobohatý: 1932 - 2012

Radoslav Brzobohatý: 1932 - 2012

13.09.2012

Pouhý den před svými osmdesátinami zemřel ve středu 12. 9. jeden z nejvýraznějších českých herců druhé poloviny 20. století. Byl představitelem hlavně mužných rolí, drsnějších i těch, díky kterým byl… (více)

Reklama

Reklama