Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Jan Cina, Jenovéfa Boková, Martin Finger, Jan Nedbal, Adrian Jastraban, Alexander Bárta, Judit Pecháček, Elizaveta Maximová, Julius Oračko, Dana Černá (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Dramatický příběh slibného mladého herce zasazený do počátku padesátých let dvacátého století. Mnoho mladých lidí tehdy muselo volit stejně jako on: totalitnímu režimu se postavit, přizpůsobit, nebo se na něm dokonce aktivně podílet. Volba hlavní postavy minisérie Herec je přitom ještě o řád složitější. Standa v sobě totiž skrývá velké tajemství. Pro někoho traumatizující handicap, pro něj však překvapivá cesta ke kariéře. Minisérie je studií lidského charakteru a jednání ve vyhrocených situacích, kdy otázka morálky a chování hrdiny není zdaleka jednoznačná. (Česká televize)
(více)Recenze (187)
První díl docela slušně vygradoval (2/5), ale ve zbyteku to průměrnělo ještě víc a játo dokoukal ze setrvačnosti. Osudy postav mě přestaly zajímat, dialogy a scény mnohdy nepůsobily příliš přesvědčivě a vlastně jsem se u toho následně už vůbec nebavil. Tudíž jako celek je to jasnej neuspěch o 4 hodinách. ()
Herec naplnil mnoho očekávání. Určitě se najde někdo, kdo bude silně zklamán. Má na to právo. Myslím, že by to stálo za přezkoumání. Seriál má asi až na pár menších scenáristických trhlin skvělý spád i s příběhem. Člověk skoro s láskou zapomene na to, že mu byla linka příběhu v rámci anotace vyzrazena a stejně je na konci prvního dílu překvapen. Především je nutno říci, že Cina opravdu předvádí vrchol své práce stejně jako mnoho dalších. Eskalace leze nahoru a vy si do poslední chvíle myslíte, že to snad nebude tak hrozné, a dojde k morální změně. A ono ne. Herec se objevil zčistajasna a ukázal zcela novou a zajímavou linku této práce. Ukázal světlý článek tohoto roku a opět vznikl z televizní práce. Obdivuji navíc režiséra Bebjaka, který skáče mezi českou a slovenskou produkci, je aktivní jako nikdo jiný a skoro vše, co ze sebe dostane je klenot nebo minimálně jde o zajímavý potenciál. ()
Jednoznačně hodně solidní dobové drama, které z komunistů po právu zase dělá svině, které jsou a vždycky budou. Navíc Jan Cina tu svojí roli herce zahrál prakticky dokonale. Nicméně se nemohu zbavit dojmu, že celý námět by si zasloužil spíš film, než třídílnou minisérii. První dva díly šokují tím, co všechno si komunisti dovolili, ale je to pořád tak jako dokola. Vyplatí se ale počkat na závěr, protože třetí díl nejen, že nabízí perfektní filmové napětí, ale navíc diváka šokuje závěrem, u kterého mi dokonale zatrnulo. ()
Ne, že bychom se dočkali něčeho objevného, tohle všechno už tu bylo. Ale opakování je matkou moudrosti, je dobré si ten humus občas připomenout. Mladý ambiciozní chlapec se stane krysou, ne že by snad chtěl, ale už je holt takový. No a pak už se to s ním rozjede a musí s vlky výti. Svět pak už vidí plný nástrah a starch ho ovládne. Pro přežití cokoliv. 70% ()
Obsazení i herecké výkony mi přišly kvalitní a vlastně mě i celkem bavilo na to koukat a sledovat, kam se to celé vyvine - s tím, že některé dějové zvraty mě překvapily (jiné mi ale přišly hodně předvidatelné). Za sebe mám ale problém s tím časovým zasazením děje - osobně mi tyhle moderní filmové návraty do historie nedávají smysl a považuji je veskrze za zbytečné (takto jsem kupříkladu před lety vnímal i snímek 3 sezóny v pekle zasazený do podobné doby) - jednak se podle mě vlamují do dávno otevřených dveří a bojují dávno vyhrané bitvy a jednak podle mě naše přítomnost přetéká bezpočtem dostatečně zajímavých námětů (zastávám dokonce názor, vyjádřený částečně v manifestu Dogma 95, že film by se měl odehrávat v přítomnosti, tedy v roce, ve kterém je natočený - byť si uvědomuji, jak výstředně musí na většinu lidí působit). Za sebe tedy osobně říkám této sérii ne; navíc mi to nepřijde filmařsky zas tak invenční, jak zde někteří tvrdí. ()
Galerie (84)
Photo © Česká televize / Martin Žiaran
Zajímavosti (11)
- Lokace kantýny, kde probíhají schůzky Láníka (Jan Cina) s důstojníkem StB (Martin Finger), se nachází v prostorách kavárny divadla Komedie v Praze. Fakulta, kde Láník pracuje jako topenář a seznámí se zde s profesorem matematiky Hélem, se natáčela na Právnické fakultě Univerzity Karlovy, nám. Curieových 901/7, Praha 1. Hřbitov, na kterém je babička (Emília Vášáryová), jsou Olšanské hřbitovy v nejstarší části. Divadlo na Vinohradech se stalo lokací pro Divadlo československé armády, které fungovalo skutečně v letech 1950–1954 pod tímto názvem. Budova Státní bezpečnosti se nachází na adrese Bartolomějská 4, Praha-Staré Město. Jde o skutečné místo, kde StB sídlilo; slangově tzv. kachlíkárna; dnes se jedná o sídlo Policie ČR. (formelin)
- Poslední minuty epizody, tedy výslech Láníkovy sestry, se natáčel v karlínské Invalidovně, jak chodba, kde ji odvádí na výslech, tak poté brutální výslech, ten je točený v bývalé kapli Invalidovny. (formelin)
- Seriál se natáčel v Praze, v Hudlicích (důl Gabriela), v Terezíně (pevnost) a na zámku Průhonice. (SONY_)
Reklama