Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Jan Cina, Jenovéfa Boková, Martin Finger, Jan Nedbal, Adrian Jastraban, Alexander Bárta, Judit Pecháček, Elizaveta Maximová, Julius Oračko, Dana Černá (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Dramatický příběh slibného mladého herce zasazený do počátku padesátých let dvacátého století. Mnoho mladých lidí tehdy muselo volit stejně jako on: totalitnímu režimu se postavit, přizpůsobit, nebo se na něm dokonce aktivně podílet. Volba hlavní postavy minisérie Herec je přitom ještě o řád složitější. Standa v sobě totiž skrývá velké tajemství. Pro někoho traumatizující handicap, pro něj však překvapivá cesta ke kariéře. Minisérie je studií lidského charakteru a jednání ve vyhrocených situacích, kdy otázka morálky a chování hrdiny není zdaleka jednoznačná. (Česká televize)
(více)Recenze (186)
Disk to tomu před necelými 4 lety dělal masivní reklamu a i když to myslel dobře, v podstatě podobně jako ČT, možná tomu udělal medvědí službu. Protože je to úplně jiné, než jsem si myslel. A taky mám po shlédnutí pocit, že hlavní hrdina vůbec nebyl gay a byl k tomu jen donucen okolnostmi. Vzpomněl jsem si na to kvůli diskuzi o TOP10 seriálech a v klidu to může žebříček atakovat. Je to prostě skvělý. A dejte tomu šanci. Rozhodně to není uslzené gay drama o tom, jak to měli menšiny v padesátkách těžší než zbytek společnosti. Je to hodně sebevědomá našlapaná pecka o třech dílech, která jde pořád dopředu a která mi představila na české poměry 2 naprosto nevídané věci: (nepíšu nic k ději, ale i tak dávám do spoilerů) 1) Skvělý twist, který mne dokonale nachytal, protože jsem to už tak tak chtěl kritizovat2) Dokonalého antihrdinu. Nic z toho jsem tu dlouho neviděl. A když se to srovná s filmovými Bratry Mašíny nebo seriálovým Králem Šumavy, tak je to úplně jindy. Skvělé! 9/10 ()
Scenáristé příliš tlačili na pilu, ve snaze udělat z podsvinčete pořádnou svini, stvořili neuvěřitelnou postavu. Hlavní hrdina nemá žádnou kladnou stránku, je tudíž naprosto nepochopitelné, že má přátele, milující sestru a dokáže ošarmit (čím?) dva muže, kteří by se s někým takovým rozhodně nemuseli zahazovat. Škoda, neboť režijně je minisérie velice dobrá. Cina je mi sice extrémně nesympatický, ale musím uznat, že má unikátně široký rejstřík funění. Boková, Finger a Jastraban sice nejsou kovaní funiči, ale zase oproti Cinovi skvěle hrají. Cina bohužel roli nezvládá, naprosto selhal při propracování psychologie Láníka, takže zbyla jen oživlá fotografie, která funí a bezemočně koná. Na českou tvorbu prohrabující se v bahně padesátých let se však jedná o poměrně kvalitní počin. Samotné politiky je zde poskrovnu, jen proniká životy všech aktérů, oč nenápadněji a plíživěji, o to nezvratněji do nich zasahuje. Největším přínosem této minisérie pro mě bylo seznámení s Jurajem Dobrakovem, jehož hudba velmi lahodila mým uším. ()
Šel jsem jenom zkontrolovat, zdali stále není vůle vysvětlovat českým hercům, že nemají hrát jako na jevišti a vidím, že je pořád všechno v pořádku. Těší mě, že už máme týmy, které jsou schopné pohlídat si nějaké produkční standardy a minimálně v posledním díle jsem si hodně užíval těch pár scén v sychravých venkovských exteriérech, ale jinak je to typický český zástupce "commie-man bad" mindsetu, jehož snaha o vykreslení ambivalentního kariéristy třeba po vzoru Bertolucciho Konformisty jenom dokazuje nakolik nejsme tady ještě schopni vnímat v rámci minulého režimu jedince, nýbrž pouze masu, která je pro a masu, která je proti. Formálně je to jinak celkem nuda, protože na těch dlouhých záběrech z ruky jde vidět, že prostě s dobrým digitálem už nemusí nikdo moc přemýšlet nad nějakým rámováním, přičemž stačí všechny ty divadelníky prostě nechat hrát a volně si kolem nich pobíhat s kompaktní kamerou, která si je schopná dorovnávat kontrasty a ostrost automaticky. No a v neposlední řadě mi přišlo srandovní, jak si herci užívají, když mohou říct nějaký tehdejší slangový výraz a kdykoli někdo prohlásí, že se chystá "překročit ČÁRU!" nebo že ho sbalili ČERTI!" tak jsem byl skokem vytržen z dřímoty. ()
Bebjaka nemusím, točí píčoviny. Toto našťastie nepísal a len režíroval. A nie zlé. Respektíve, robil čo mohol. To, že scenáristi fúkali prvú ligu a chceli sa zapáčiť širokému publiku, za to on nemohol. Dúfam. Veľa nezmyselných scén, záver vycucaný z prsta, bez opisu myšlienkových pochodov. Jasné, vstavili na wow efekt, ktorý ale nedorazil. Bez patričných reálilí to mladšej generácií príde ako špinavá doba, kde nikto nebol dobrý, každý bol pokrivený, niekto aj navonok, niekto len vo vnútri. To ale neodzrkadľuje realitu a dokonca aj pekne vyskladaná postava Cinu ( skvelý výkon, bukvičák jeden ) sa v trojke totálne zosype. Dá sa to však pozrieť a epizódka s Sdkfz 251 potešila. 3 z 5 ()
I když jsem měla v některých místech pocit, že to do sebe příliš nezapadá (především naprostá nepřipravenost útěku a setrvání na vsi nebo to jak se hrdinové dokázali "ztratit" mezi místními a nebýt podezřelí), stejně to byl silný příběh, který mě zasáhl. Padesátá léta byla možná nejhoršími v naší historii a nikdo z nás nemuže říct, jak by v té době obstál, ovšem Standa navzdory popisku v obsahu nejednoznačným charakterem nebyl. Taková malá bezvýznamná lidská svině bez morálky , která si vždycky najde pro svoje jednání aliby a omluvu. Takoví jsou nejhorší. ()
Galerie (84)
Zajímavosti (11)
- Příběh se odehrává v roce 1953. (SONY_)
- Maskéři chtěli původně dát Jenovéfě Bokové paruku, aby jí zachránili vlasy. Když ale viděla, jak moc režiséru Peteru Bebjakovi záleží na tom, aby si byli s Janem Cinou aspoň v něčem podobní, nechala si vlasy ostříhat na mikádo a obarvit. (rublik05)
- Seriál se natáčel v Praze, v Hudlicích (důl Gabriela), v Terezíně (pevnost) a na zámku Průhonice. (SONY_)
Reklama