Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh z pera bývalého mukla Jiřího Stránského a dnešního předsedy PEN-klubu je situován do 50. let a uranového lágru politických věznů na Příbramsku, kam po pádu stalinského kultu přichází na konci roku 1958 coby vězeň bývalý náčelník Hlavní správy nápravných zařízení plukovník Dobrý. Téma soužití bývalého hlavního "bachaře" a politických vězňů v bolševickém koncentráku posloužilo tvůrcům k nadčasové úvaze o možnosti (či nemožnosti) odpuštění a smyslu spravedlnosti. Snímek bohužel nesplnil očekávání - především pro svou syžetovou řídkost a nedostatečné vyklenutí dramatického oblouku včetně přirozené gradace příběhu. Příjemné jsou naopak kamera a herecké obsazení, tvořené doslova plejádou špičkových českých herců. Představitel jedné z hlavních rolí - Jiří Schmitzer byl roku 1997 oceněn Českým lvem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (155)

kingik 

všechny recenze uživatele

V komunistickém lágru 50. let se po odhalení stalinského kultu ocitá mezi vězni v uranových dolech muž, který rozhodoval o jejich životě a smrti, velitel trestaneckých zařízení. Situace, v níž se stává bývalý věznitel spoluvězněm, vytváří prostor pro svědectví o době ale i pro zamyšlení nad obecně platnými otázkami viny a odplaty, otázkami univerzální odpovědnosti. Stejně jako hrdinové filmu, byl i autor předlohy Jiří Stránský dlouhá léta muklem. Nepřesvědčivé herecké výkony, nablblý scénář, slabá realizace. Film, který si hraje na silné téma, ale jen hraje. Ukrutně hloupě vyznívá celá řada scén, ať už třeba zavalení jednoho z trestanců evidentně polystyrenovými balvany, nebo otřesné repliky, například od Krampola. Ani jednoho herce není možné pochválit, snad jen vyzáblý Schmitzer naznačoval, jak to mohl být zajímavý film. Jenže není. 40% ()

RAiken 

všechny recenze uživatele

Krásný lidský film o dobrotě lidského ducha, která zůstává v těch, co nemají moc a naopak ubývá těm, kteří již moc ochutnali. Příběh plyne velice pomalu, přesně jako život v lágru, a představuje nám krásnou postavu JIřího Schmitzera, který nechtěl nic jiného než zůstat takovým dobrotivým člověkem jakým byl před svým uvězněním. Pravdivý film o tom, že bumerang se nemusí vrátit správným směrem a už vůbec ne do těch správných rukou... ()

Reklama

claudel 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších filmů devadesátých let a já jsem jej viděl až v roce 2015. Nicméně jsem si téměř jistý, že bych jej v roce 1996 nevnímal v tolika souvislostech jako nyní. Jiří Schmitzer předvádí životní výkon a obdržel svého nejzaslouženějšího Lva - scéna s propašovaným jídlem pro mě zůstane nezapomenutelnou. Zaujalo mě, že se ve filmu objeví několik vyloženě komediálních herců (Šteindler, Krampol, Vladyka) a film tím nijak neztrácí, právě naopak. A nemohu se nevyjádřit k hudební složce - Beethovenova 7. symfonie mi ještě teď zní v uších. Jen jsem ji filmově měl spojenou pouze se snímkem Ony, což je diametrálně odlišný film. Bravo, pane Bočane a pane Stránský. ()

wosho 

všechny recenze uživatele

Škoda, že do filmu je zbytečně zamotaná politika a jasné zaškatulkováné postavy (vyjma Heřmánka). Ale to je bohužel podobné u všech porevolučních filmech i seriálech na toto téma. Zlí komanči a dozorci a dobří a nevinní vězni (na jistou strnu, scénarista s postavou odsouzeného vysokého dustojníka a ona morální otázka spravedlivého trestu od muklů dala filmu správný náboj) mě začínají srát. Černobýle se točilo tehdy, tak proč i teď? Nejsem v žádném případě komunista a nechci je obhajovat (jako nechci obhajovat tehdejší bachaře z lágrů), ale nelíbí se mě plochost dnešního historického a morálního pohledu filmařů a celkové naší společnosti na 50tá léta a komusnismu jako celku. ()

Alden_Larson 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý snímek s unikátním pohledem na totalitní režim. Děj byl skvěle napsaný a velmi působivý, konec mi ale přišel trochu slabý. Postavy byly také velmi působivé a všechny mezi sebou měly skvělou dynamiku, hlavně díky výborně napsaným dialogům. Herecké výkony byly téměř všechny skvělé, Jiří Schmitzer si svého Českého Lva za tuto roli určitě zaslouží. Prezentace byla fantastická a hudba také. 8/10 ()

Galerie (6)

Zajímavosti (10)

  • Hynek Bočan využil k natočení filmu částečně reálií i herců z probíhajícího natáčení seriálu Zdivočelá země (od r. 1997). (sator)
  • Ve filmu několikrát zazní jako ústřední hudební motiv 7. symfonie Ludwiga van Beethovena. (claudel)
  • Scény z jáchymovských dolů byly natáčeny v Rudných dolech Měděnec. (Frontie)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Reklama

Reklama