Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve starém pavlačovém domě jsou léta sousedy Novákovi a Bartáčkovi. Novákovi se rádi vytahují před ostatními nájemníky a nevynechají jedinou příležitost, jak si vystřelit z Bartáčkových. Starý činžák jim k jejich záludnostem poskytuje příležitostí víc než dost. Oba páry si před sebou neustále na něco hrají. Nováková tvrdí, že jde do kosmetického salónu, ale ve skutečnosti se jde ucházet o práci uklízečky. Bartáček se zase vydává za ředitele podniku, ale ve skutečnosti je v něm pouze skladníkem. Jejich vzájemné naschvály nakonec přerostou v otevřený boj. Pokus o příměří, vyhlášený poté, co je jejich starý dům zbourán a obě rodiny dostanou byt v paneláku, má jen krátkého trvání. Manželským dvojicím jsou přiděleny byty vedle sebe. A letitý kolotoč zlomyslností se rozjíždí nanovo. (TV Nova)

(více)

Recenze (327)

Zagros 

všechny recenze uživatele

Zítra to roztočíme, drahoušku…! je jedna z mých neoblíbenějších československých komedií. Na nic si nehraje, není v ní žádný zbytečný nános tehdejší doby, ani žádné dokazování, jak bylo za socialismu dobře. Už jen za to si zaslouží uznání. Je to zkrátka výtečná komedie. Jako námět posloužily sousedské vztahy a to zejména vděčná (a věčná?) závist. Obsazení a herecké výkony dvou manželských párů v podobě Kopecký + Zázvorková a Janžurová + Peterka se povedlo na výbornou. Jejich slovní přestřelky jsou perfektní a dokáží mě vždy pobavit. Ty jejich zlomyslnosti, podvody a plány, jak se vytáhnout před sousedy, jsou v jejich podání dokonalé. Nevím, jestli herci improvizovali, nebo to bylo geniálně napsáno. To už je ale jedno. Jde zkrátka o skvělý film, na který se mohu podívat kdykoli na něj narazím. Čtyři velké hvězdy, po jedné pro každou z hlavních postav. ()

mirkaaa 

všechny recenze uživatele

Novákovi vs Bartáčkovi. Obě maloměšťácké rodiny si navzájem dělají naschvály a vymýšlejí různé fígly ve snaze vypadat "hogo fogo". Ve filmu se odráží typická česká vlastnost - závist. Myslím, že i v dnešní době existují nějací "Novákovi" a "Bartáčkovi" a "sousedská válka"je reálný pojem. Tato komedie patří k těm nestárnoucím a je obsazena vynikajícími herci. Nejlepší výkon podávají Miloš Kopecký, kterému zdatně sekunduje Iva Janžurová, hned po nich bych zařadila Stellu Zázvorkovou. Pozadu nezůstávají ani "béčkoví" herci František Peterka a Luděk Sobota. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Schulhoffovi tyhle komedie, kde se dve rodiny buzerujou, sli a tahle patri mezi ty nejlepsi. Herecky obsazeni je perfektni, ochcavky, ktery rodinky zkousej, sou vtipny a neopakujou se a celkove je film hezky vtipnej. Skoda, ze v polovine filmu, kdy se presunou do panelaku, se prestanou na chvily provokovat a nic moc se nedeje, proto jen 4*. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Svým způsobem stále aktuální sonda do nevyzpytatelné české povahy, neboť sousedské naschvály byly, jsou a budou. Hereckému obsazení jednoznačně dominují výkony ústřední čtveřice, ale svou přesnou pozici tu nachází i jinak schematická komika Luďka Soboty a v oněch letech stále ještě kvalitní Dagmar Veškrnová. V rámci problematické Schulhoffovy tvorby jeden z mála skutečně kvalitních počinů. Pokud této dámě jde o to, co to provokace vůbec je, tak bysme se museli bavit na bilaterální úrovni. My jsme kulturní rodina. Já kupříkladu hraji ve filmu, celovečerním i barevném, takže jakákoliv provokace z mé strany je naprosto vyloučená. ()

see_sawandrew 

všechny recenze uživatele

Pokud čekáte vyčerpávající rozbor tohoto filmu, určitě se do čtení komentáře nepouštějte. V souvislosti se Schulhoffovými filmy vídám tolik rozsudků se slovem "normalizační", že se kolikrát nemohu ubránit smíchu. Je však spíše smutné, kolik lidí je schopno řadit mnohé filmy mezi normalizační splašky jenom na základě toho, že vznikly v období normalizace. U českých filmů to zamrzí mnohem více, jelikož v naší kinematografii se Brežněvův vliv odrážel vůbec nejméně (stačí zabrousit do jiných národních kinematografií východního bloku - prach a bída sedmdesátých let je na nich znát mnohem více). Snad je nevděčnost diváctva k filmům sedmdesátých let způsobena silným kontrastem s předcházejícími léty šedesátými, právem označovanými za zlaté období (nejen) české kinematografie. V šedesátých letech mladá generace absolventů FAMU po boku se starými lišáky rozbíjela tabu minulosti a vzpomínala na druhou světovou válku i následné komunistické utužování v padesátých letech. Po intervenci v osmašedesátém však museli filmaři začít vymýšlet něco jiného, protože nová vlna zašla pro komunistickou cenzuru až příliš daleko. Hlavní doménou filmů sedmdesátých let se proto staly konkrétní osudy lidí v přítomnosti, a také různě fantaskní pohledy na budoucnost nebo alternativní realitu (Lipský a Vorlíček s Macourkem dokázali v tomto tématu usednout na samotný trůn crazy komedie). Paradigma hodnot českých lidí a rodin bylo s kolísající vážností bravurně znázorněno například v kultovní dilogii Marie Poledňákové. Schulhoff se jako několik dalších režisérů rozhodl pustit do satiry s tématem mezilidských vztahů (jako odkaz na budoucnost můžeme v jeho filmech považovat už samotné názvy, pro něž je typický budoucí čas doplněný zdrobnělinou v pátém pádě). Pro všechny tyto filmy však platí společný jmenovatel - pod nesmírně vtipnou fasádou se TAKÉ nalézá velmi ostrá kritika společnosti. Netlačí se na pilu tolik jako o dekádu dříve a filmy si ze sociální a politické situace střílí mnohem nenápadněji, ale o to sofistikovaněji. Snaha kulantně oblbnout cenzuru se však negativně odrazila také u diváků, kteří po agresivní filmové tvorbě šedesátých let trochu zapomněli koukat pod povrch a spokojili se s žánrovým začleněním těchto filmů = komedie. Výjimkou nejsou ani Schulhoffovy filmy, které jsou sice zábavné a většinou vtipné, ale rozhodně nepojednávají o ctnostných vlastnostech lidí. Nepoučitelnost a nenapravitelnost je v podstatě vyjádřena už samotnými názvy jeho filmů. Podobným případem je také Zítra to roztočíme, drahoušku. Povrchní závist a marnivost českých "maloměšťáků" je zde zobrazena naprosto dokonale, nejen ze scénáře, který nikdy žádnou hlášku nenechá bez ironického významu, ale i z jemného neverbálního projevu našich herců (silná generace zůstává silnou i v jiných filmech než hvězdných). Film velmi ošklivě nastavuje zrcadlo početné části populace a také dnes zůstává velmi aktuální (stačí se podívat na libovolné diskuzní fórum, nebo si třeba zajít do supermarketu nebo na úřad). Ještě bych rád podotkl, že dělat nutné kompromisy ve svých filmech neznamená stát se anální subinkou cenzury - ono je to vždycky trochu složitější (vzpomeňme si na Nezvala). I proto je smutné, že nikoli nejlepší, ale přesto zajímavé filmy Petra Schulhoffa jsou často házeny na smetiště spolu se skutečnými ukázkami normalizačního poklesu, které mají na svědomí až příliš přizpůsobiví a netalentovaní režiséři, jako byl Steklý nebo Trapl. Vrcholem ironie pak je, že nejlepší české komedie byly natočeny právě v normalizačním období. Dnešní rádobymoderní veselohry jim nikdy nesahaly ani po kotníky, a to včetně opěvovaných Pelíšků. 75% () (méně) (více)

Galerie (15)

Zajímavosti (28)

  • Dům, do kterého se přestěhovali Bartáčkovi a Novákovi, stojí v Praze Motoli v ulici Hennerova 227/7. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
  • Pračka byla údajně koupena v obchodě Železářství. Tam se ale pračky neprodávaly, tento sortiment měly za socialismu obchody s názvem Elektro. (sator)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno