Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladičká Anka odjíždí ze Slovenska pracovat jako služka do panského domu v Praze. Toto třpytivé velkoměsto rakousko-uherské monarchie v sobě skrývá nadpozemský život, který ale Anka nikdy neokusí. Místo toho ji čeká služba v domě vysoce postaveného státního úředníka a jeho rodiny. Atraktivní barevné salóny ostře kontrastují se špeluňkami, ve kterých den za dnem přežívá neviditelný personál. Anka sleduje vznešený svět, ve kterém je jejím úkolem prát špinavé prádlo a vynášet ranní moč. Ale ani na druhé straně žebříčku není svět růžový. Jeho hlavní představitelku Resi, dceru pána domu, s Ankou spojuje jen společný rok narození. Resi sotva přestala být dítětem a už se ocitá v kolotoči společenských norem. Dohodnutá svatba s „dobrou partií” měla být vysvobozením ze zlaté klece, ale realita manželského soužití není taková, jak si ji Resi představovala. Anka a Resi, dvě stejně staré dívky z opačných pólů společnosti v sobě najdou spřízněné duše. Stanou se nejlepšími kamarádkami, milenkami a jsou si vzájemně jediným světlým bodem v přísně vytyčených hranicích společensky akceptovatelných norem v období 1. světové války a skomírající rakousko-uherské monarchie. (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (113)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Komentář uživatele Arsenal83 je krásnou ukázkou toho, že zlý zavistivý piče ještě nevymřeli :-)  Ačkoliv Solčanské film (její Sviňa jsem hodnotil též za plný počet) předcházelo (pochopitelně z marketingových důvodů) silné bušení se v prsa, jak je to skandální film o zakázané ženské lásce, ve skutečnosti je to z tohoto pohledu čajíček. Já bych rozhodně přitlačil na pilu a nebál se trochu drsnější erotiky. Neokoukaná Dana Droppová je hezká jako obrázek (stejně jako v už vzpomínané Sviňa), Radka Caldová věrohodně zahrála mladou Němku, obě svlečené. Kamera, hudba, střih na výbornou. Škoda jen absence titulků pro německé pasáže, přeci jen naposlouchaných slov mám málo. Jako kostýmní historické drama s klasicky připraveným komparsem (úplně jsem se tam viděl, stejně jak před lety) to funguje na výbornou. A mimochodem, Dana má bezkonkurenčně nejhezčí čs filmová prsa desetiletí! ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Dana Droppová jako mladičká služka, která jede pracovat do Prahy do německé rodiny, najde aspoň kousek radosti v náruči bohaté dcerky. Jedna utíká před chudobou, druhá před společenskými konvencemi a dohodnutým manželstvím. Sice to je příběh odehrávající prakticky jen v jednom domě, ale nemůžu tomu upřít technické kvality - kamera, výborný dobový vizuál, herecké výkony ( dobří Dobří ). Téma lesbické lásky v decentním balení, sociální tematika spíš meziřádky ale jako náhled do společnosti počátku 20. století docela  autentické. Film, kde kvalitní forma převyšuje jednoduchý obsah. ()

Reklama

klukluka 

všechny recenze uživatele

Vnímám všechnu tu snahu udělat to pokud možno co nejlíp, neušlo mi to lidský hemžení a množství postav prakticky v každém záběru, oceňuju ten jazykovej babylon a pestrost charakterů prakticky všech postav- nikdo tady nebyl jenom vyloženej klaďas nebo naopak čistej záporák, ale chyběla mi tu jedna věc: emoce. Žádný jsem z toho necítil, možná snad zoufalství postavy ztvárněné Dobrým jr., ale jinak to na mě působilo cituploše- jako příběh z doby, kterou dávno odvál čas, protože nepřinesla nic, kvůli čemu bychom si ji měli pamatovat- říká tenhle film. Bylo, už není, k čemu truchlit..? ()

kajas 

všechny recenze uživatele

O snímku se mluvilo zejména v souvislosti s jeho LGBT tematikou, vztah dvou žen je zde zobrazen ale velmi cudně, bez explicitních scén. Jedná se o typické melodrama, ve kterém se titulní hrdince nestane prakticky nic hezkého (až na vztah, který logicky nemůže dopadnout dobře), vše je doprovázeno patetickou tklivou hudbou. Výprava a kostýmy jsou hezky autentické, film dokáže navodit atmosféru počátku minulého století. Postavy vám asi příliš sympatické nebudou, tempo je vzhledem k žánru trochu pomalejší, ale vlastně jsem až do konce byla zvědavá, jak všechno dopadne. Na jedno zhlédnutí nicméně stačí. Po několika průměrných pohádkách asi nejlepší film režisérky Solčanské. P. S. Pokud se budete na Služku dívat třeba na Netflixu, vřele doporučuji přidat titulky. Vzhledem ke střídání jazyků (slovenština, čeština, němčina) je někdy dialogům velmi špatně rozumět. ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Poměrně dlouho jsem se rozhodoval, zda na ten film (v rámci festivalu "Kino na granicy") zajít. Bál jsem se, že dostanu nějakou selanku z přelomu devatenáctého a dvacátého století. Byl jsem nadmíru a příjemně překvapený. Přestože by se dalo film označit za feministický (ne náhodou se režie a a hlavních postav chopily ženy), ženská linka ve filmu byla příjemná a zcela dobře uchopená. Homoerotická rovina pak pouze nenásilným způsobem poukazuje na přátelství a souznění dvou duší, které na konci na začátku 20. století nemělo šanci uspět. Mužské postavy nedostaly příliš prostoru, a když už, tak pouze v karikované a nepřirozené poloze, ovšem tento fakt lze vnímat i tak, že muž, jako vůdce patriarchální společnosti vytěsnil ženu do zcela podřízené role (žena nemohla svobodně rozhodovat o ničem, dokonce ani v případě svých tělesných žádostivostí, dokonce i sex byl pro ženu pouhou manželskou povinností). Zároveň zcela nenásilnou formou se před divákem odvíjí historické události, kdy končí jedno období (R-U císařství) a začíná nová a moderní etapa dějin (což však nemusí vždy znamenat obrat k lepšímu - národnostní třenice a druhá válka vše dosvědčují). Je nutno ocenit herecký výkon všech hlavních představitelek (dokonce ani Kerekes zde nepřehrávala), Mauréry i Geislerová předvedly svůj standardní výkon, a velmi mile překvapily Drogová a Caldová. Mužské herecké výkony hodnotit nebudu, byly opravdu okrajové. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (19)

  • Väčšina filmu sa nakrúcala na Zámku Slatiňany pri Chrudime. (Continental film)
  • Čengel Solčanská o podstate vzťahu hlavných postáv: "Je to film, v ktorom sa dve bytosti zúfalo milujú, a každému príčetnému človeku je jedno, aké majú pohlavie. Je pravdou, že mužov v štábe vzrušovali obrazy, kde boli Dana s Radkou v intímnejších polohách, ale ja som sa naopak cítila omnoho komfortnejšie, ako keď nakrúcam podobné scény s heterosexuálnou dvojicou. Videla som, že herečky sú pokojné, nestresovali sa a netrýznili." (Arsenal83)
  • Čengel Solčanská prezradila, že im natáčanie v časoch pandémie v niečom aj pomohlo: "Paradoxne nám to mnoho vecí uľahčilo. Bez lockdownu by sme nemali šancu nakrúcať na vyľudnenom Karlovom moste, alebo si vyhradiť zámok Slatiňany iba pre nás. Prinášalo to samozrejme aj nepríjemnosti, keď sa napríklad plošne zatvárali reštaurácie, bolo logistickým rébusom, ako nakŕmiť štáb." (Arsenal83)

Související novinky

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

26.04.2024

V pátek 26. dubna 2024 se v bratislavské budově Slovenského rozhlasu uskutečnil 13. ročník předávání slovenských národních filmových cen Slnko v sieti, na nichž byly oceněny výrazné počiny a tvůrčí… (více)

Reklama

Reklama