Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Záchranář Frank Pierce je po pěti letech nočních služeb psychicky na dně. Práce v sanitce z něj udělala alkoholika, jenž trpí depresemi a halucinacemi. V ulicích města vídává duchy pacientů, které se mu nepodařilo zachránit. Nešťastné bytosti bloumají po Manhattanu s výrazem nevýslovného utrpení a Frank čte v jejich očích výčitky. Naději do jeho světa vnese tajemná dívka Mary, dcera muže, kterého se Frankovi podařilo tak tak zachránit. Dvojici možná čeká vykoupení, ale zcela jistě budou muset napřed projít peklem. Mezi newyorskými narkomany se totiž začala šířit nová droga, jejíž požití má až příliš často smrtelné následky. A Frankovi právě začíná další noční šichta… Téměř mysteriózní drama režiséra Martina Scorseseho vzniklo podle autobiografické knihy Joea Connellyho, jenž několik let pracoval u newyorské záchranky. Tragické příběhy pacientů se tu prolínají s černohumornou otrlostí záchranářů i absurditou amerického zdravotnického systému. Scorsese se před Počítání mrtvých (1999) po letech vrátil ke spolupráci se scenáristou Paulem Schraderem, který se podílel na režisérových nejlepších filmech Taxikář (1976) a Zuřící býk (1980). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (304)

Dever 

všechny recenze uživatele

Soundtrack Elmer Bernstein: 1. T.B. Sheets ,2. Janie Jones - The Clash ,3. You Can't Put Your Arms Around A Memory - Johnny Thunders ,4. What's The Frequency, Kenneth? - R.E.M. ,5. I'm So Bored With The U.S.A. - The Clash ,6. Red, Red Wine ,7. Nowhere To Run - Martha Reeves & The Vandellas ,8. Too Many Fish In The Sea - The Marvelettes ,9. Rang Tang Ding Dong (I Am A Japanese Sandman) - The Cellos ,10. Rivers Of Babylon - The Melodians ,11. Combination Of The Two - Big Brother & The Holding Company ,12. Bell Boy - The Who , ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Stejně jako Zuřící býk zřejmě málokoho nadchnul pro box a Letec pro aviatiku, ani Počítání mrtvých nerozšíří řady zájemců o medicínu. Zachraňování životů Scorsese ukazuje ve vší špinavosti. Nejspíš si po esteticky vytříbeném, takřka krve prostém Kundunu potřeboval opět trochu zasvinit ruce. Frank nemá mnoho času přemýšlet, proč tenhle nechutný a nevděčný džob dělá, ale cítí, že ničím jiným by svůj život vyplnit nedokázal. Jako žralok, který se nemůže zastavit, jako neléčený závislák potřebující stálý přísun adrenalinu třikrát proplouvá nočním New Yorkem a společnost mu při tom dělají tři různí parťáci, jejichž chování odráží pochody Frankovy zašmodrchané mysli (od smíření k touze některé pacienty zabít). Výrazově poměrně monotónní Cage byl pro roli perfektní volbou, neboť většinu jeho stavů, ať už je nabuzený nebo v totální letargii, vyjadřují ostatní postavy, prudký střih, klouzavé pohyby kamery a oči tahající světla (zásluhou přeexponovaných scén vypadají světle oděné figury ve tmě jako duchové). Jestliže film místy připomíná psychedelický rockový videoklip, nejde (z větší části) o samoúčelné divočení režiséra, střihačky a kameramana, ale o způsob, jak nám bez dlouhých dušezpytných dialogů přiblížit protagonistovo překotné přijímání okolních podnětů (voice over bych za dušezpytný neoznačoval, neboť se vyjadřuje k obecnějším tématům). Návraty do zabordeleného bytu jsou příliš krátké, aby během nich Frank stihnul dobít energii. Jede nonstop. Utíká před pocitem viny, která na sebe vzala podobu osmnáctileté dívky. Utíká před smrtí, jejíž neodvratnost si dennodenně uvědomuje a s níž se přesto odmítá smířit. Rozhřešení a útěchu se snaží najít u Mary (Marie, Madony), ke které nachází cestu až poté, co z pozemského utrpení vykoupí jejího otce, kterého svým činem nahrazuje. V obecnější rovině je Počítání mrtvých variací věčného příběhu o střetu falešný proroků a zvěstovatelů konce světa s hrstkou vytrvalců, kteří se, i za cenu sebedestrukce, stále snaží udržet svět snesitelným. Opojná možnost být na chvíli Bohem je silnější než vědomí neodvratnosti konce a nemožnosti změnit běh věcí (opakující se situace s Noelem nebo panem Oh). Jednou spasitelem, navěky spasitelem. Lepší drogu na ulici neseženete. Jako Frank, jsme i my zahlcováni rychlými slovními výměnami, víceznačnými obrazy, hukotem ulice, hlasitou hudbou (která dotváří tripovou atmosféru a zároveň komentuje dění). Díky neustávajícímu přísunu audiovizuálního materiálu je naše mysl stále zaměstnána a film uteče ďábelsky rychle, zanechávaje nás po dvouhodinové jízdě v údivu, jakouže podivnost jsme to právě viděli (skutečně se v jednom záběru objevil bílý kůň?). Počítání mrtvých sice variuje některé situace z Taxikáře, ale není pouze jeho dodatkem. Hlavní hrdina už nestojí na opačné straně než opovrhované noční bytosti. Nezbývá mu, než žít s nimi. Přestože pochopil, že boj nemá smysl, nepřestává se snažit. Ryzí Scorsese. 80% Zajímavé komentáře: gudaulin, Silas, Vronsky, Arkanoid, ink flo ()

Reklama

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Tento Scorsese Nescorsese mi sice trošku připomněl Taxikáře, ale vzhledem k existující předloze to je pouze náhoda, řekl bych. Strašně by mě zajímalo, jak je napsaná ta knížka, protože to, co vyšlo z tohoto filmu, je hodně rozhádané, na Scorseseho asi i dost z formy. Vlastně se mi pořád nechce věřit, že je to jeho práce. Osobně se domnívám, že snímek na hodně frontách selhává, ať už jsou to průměrní herci, nebo hlavně pak neschopnost vtisknout jednotlivým postavám věrohodnost a vážnost. Paradoxně tak vzniká místy velmi komická podívaná, kterou pumpují skvělé dialogy a hlášky, jež výrazně kontrastují s velmi pochmurným námětem alá velkoměstská noční šichta saniťáků. Nikomu tohle doporučovat nebudu, protože filmek není dokonalý, ale já mám finální pocit velké spokojenosti. Pravděpodobně nezamýšlené, velmi časté stopové prvky humoru obrací můj palec nahoru. 80% ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Dotyk smrti či Počítání mrtvých nebo Smrtící chapadla? Aby nebyl Frank na dně, když tolik let (pět) po nocích pomáhá druhým, a aby to vydržel, tak se povzbuzoval alkoholem, až ho takový životní styl poslal k depce, s níž není snadné se dostt zase trochu do figury. Navíc si přitom vyčítá, že neudělal dost pro záchranu těch, co jiným v hlavě neleží a valí dál a nekladou si znepokojivé otázky, takže jsou imunní pro setkávání se smrtí a dál mohou pracovat, zatímco Frank potřebuje nasytit krásou života a lidským teplem, které mu může poskytnout jen pro něho vhodná žena a změna práce, která ho vytáhne z jeho chmurného života. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Počítáním mrtvých Martin Scorsese vstoupil na teritorium, kde je jako doma Terry Gilliam - do světa, kde se pohybují postavy vychýlené z normálu, konfrontují se zvláštní charaktery a film charakterizuje divná atmosféra. Po celou dobu máte pocit vyšinutosti, doznívajícího drogového tripu a vyvstává dojem, že jedním z inspiračních zdrojů byl odkaz Timothy Leara. Jak mám Martinovy práce rád, s touhle road movie napříč nočními ulicemi New Yorku s dávno vyhořelým chlápkem, kterému místo krve koluje v žilách roztok alkoholu a amfetaminu, si příliš nevím rady. Na to, abych snímek bral vážně jako drama, je to přestylizované, příliš cool a s řadou prvků, které by se hodily do jiného žánru. Všude tam, kde se zdá, že příběh začíná sestupovat pod povrch věcí, přijde další úlet. Jako zábavná popkulturní jízda to pro změnu troskotá na stereotypu a všudypřítomné depresi. Ke všemu nejsem schopen se s hlavním hrdinou nějak ztotožnit. Když ho ta práce nebaví, tak proč jednoduše nedá výpověď a nevycouve? Celkový dojem: 45 %. ()

Galerie (96)

Zajímavosti (16)

  • Natáčelo se od 15. září 1998 do 7. ledna 1999 v New York City (New York, USA). (BMW12)
  • Joe Connelly, ktorý napísal knižnú predlohu k filmu a poslúžil tiež ako technický poradca, sa vo filme na chvíľu objavil ako pacient v čakárni v nemocnici. (Flipper)
  • Tento film je posledný, ktorý bol v USA vydaný na LaserDisku. (Flipper)

Související novinky

Zemřel herec Tom Sizemore

Zemřel herec Tom Sizemore

04.03.2023

Z kalifornského Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku jednašedesáti let totiž odešel americký herec Tom Sizemore. Zprávu o skonu médiím potvrdil hercův zástupce Charles Lago. Sizemore byl v… (více)

Reklama

Reklama