Režie:
Martin ScorseseKamera:
Michael BallhausHudba:
Howard ShoreHrají:
Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, John C. Reilly, Henry Thomas, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Gary Lewis, Stephen Graham (více)Obsahy(1)
Příběh se odehrává v New Yorku v letech 1846 až 1863. Irští přistěhovalci a původní britští a holandští osadníci se formují do pouličních gangů, aby převzali kontrolu nad organizací života a obchodu v jeho ulicích. Film se soustřeďuje na dva nejdůležitější gangy. Dead Rabbits („Mrtvé králíky“) a Native Americans („Rodilé Američany“). Ústřední postavou je mladý Ir Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), který chce pomstít smrt svého otce (Liam Neeson), bývalého vůdce gangu Dead Rabbits. Mužem zodpovědným za jeho vraždu je Bill přezdívaný Řezník (Daniel Day Lewis), hlava konkurenčního gangu Native Americans. Roku 1860 je Vallon propuštěn z vězení a postupně nahradí svého otce v roli vůdce gangu. Jeho hlavní myšlenky ale patří pomstě. Plán mu však zkomplikuje vztah ke krásné ale nevyzpytatelné kapsářce Jenny Everdane (Cameron Diaz)... (Intersonic)
(více)Videa (2)
Recenze (770)
Soundtrack Howard Shore: 1. Brooklyn Heights ,2. Dark Moon, High Tide - Afro Celt Sound System ,3. Gospel Train - Silver Leaf Quartet ,4. The Hands That Built America - U2 ,5. Shimmy She Wobble - Othar Turner ,6. Breakaway - Sidney Stripling ,7. Signal to Noise - Peter Gabriel ,8. New York Girls - Finbar Furey ,9. The Murderer's Home - Jimpson And Group ,10. Dionysus - Jocelyn Pook ,11. Brooklyn Heights ,12. Morrison's Jig/Liberty - Mariano De Simone ,13. Durgen Chugaa - Shu-De ,14. Unconstant Lover - Maura O'Connell ,15. Devil's Tapdance - Vittorio Schiboni ,16. Beijing Opera Suite - Anxi Jiang ,17. Paddy's Lamentation - Linda Thompson ,18. Brooklyn Heights , ()
M. Scorsese je patriotický Newyorčan. Ostatně to prokazuje natočením řady tematických filmů během své bohaté a úspěšné kariéry. Války gangů v polovině 19. století jsou důležitou součástí historie New Yorku. Nápad umístit děj filmu do tohoto období, je nepochybnou snahou o poctu rodnému city. Nicméně zde se to prostě nepovedlo. Jak se říká. I mistr tesař se někdy utne. Ono mít ušlechtilou myšlenku něco natočit, sehnat dobré herce a peníze samo o sobě nestačí. Film musí předně něco sdělovat, něco divákovi předat. Mně ten film nepředal vůbec nic. Není v něm nic, co by stálo za zapamatování. Nenabízí ani strhující akci, ani atmosféru, nenutí k zamyšlení. To město 19. století se nepodařilo oživit. Je to obrovská sterilní kulisa, ve které se pohybují stovky komparzistů v kostýmech. Naprosto bezdůvodně a chaoticky popochází sem a tam a vytváří jen další kulisu, ve které se pohybují hlavní herci. Tito spolu vedou patetické rozhovory o ničem. Vedou bandy chlapů, kteří do sebe bodají nožema. Nikde není vysvětleno, proč se tak nenávidí, za co ti lidé bojují, co jsou jejich cíle a motivy. Nedaří se předat prakticky žádnou emoci. Ani dějem, který je nudný a nezáživný, ani hereckým výkonem, který nemá oporu v uvěřitelnosti konání postav (Ani herci zdejších kvalit s tím nic nesvedou.). Ztrácí se logika v času a prostoru. Zůstává chaotický dav komparzu, který vytváří lidské mraveniště. Nad tím vším se pohybuje Day-Lewis jako Bill Butcher, (postava která podle wiki zemřela 1855). Se skleněným okem a záludným úsměvem se stává králem této grotesky. 45% ()
Gangy New Yorku připomínají spíše něco jako "příběh z povinnosti". Poté co Scorsese tak nádherně namaloval portrét gangsterů druhé poloviny 20. století, očekávalo se, že v Ganzích New Yorku realizuje něco podobného, akorát zasazené do doby o sto let dříve. Výsledek je však velice plytký, výpověď o tehdejší společnosti, či procesech na a za hranicí zákona je minimální, film se soustředí na jakousi podivnou cestu za pomstou, která se po cestě stačí přetransformovat v politickou kampaň. Prostřední část filmu visí pouze na doměnce hlavní postavy, že krále je třeba zabít před co nejširším obecenstvem, děj se tak poněkud uměle natahuje. Ač skvěle natočené, ve velmi pěkně ztvárněném dobovém prostředí, Gangy New Yorku nejsou obsahově nijak výjimečné. 7/10 ()
10 nominací na Oscara? 74%? What?! Ze začátku jsem pořád čekala co z toho bude a překvapení, nebylo z toho nic. Jen nuda, a ještě hrozně dlouhá nuda, konec se trochu vylepšil, ale celkový film bych zkrátila tak na hodinu a půl, to by bylo super. Emoce na nule, váhala jsem mezi 3* a 2*, ale... na 3* to prostě nemá a nedám mu je ani za ten pohled na New York úplně na konci. ()
V Ňafjorku bývalo vážně drsno. Sada krutých gangů s názvy jako mrtví králíčci nebo bratrstvo bimbáskovo placky se s urputností židům, irům nebo špagetkám vlastní popasovala se sociální nejistotou devatenáctého století. Když se vývin americké identity zadrhl, bylo nutné do oblasti, kde všichni kradou, prostituují se či dělají úplné hovno (fakt netuším kdo tam vytvářel jakékoliv hodnoty, které by pak šlo uloupit) frknout jednoho záštiplného mamlase, aby to rozstříhnul. Ten si prošel klasickým pentagramem romantického hrdiny - v mládí odvrhnut, někde se kdeco naučil, vrací se na tajňačku, najde si kurvičku, sám mezi všemi vítězí a pokoří nepřátelský svět. Ale jinak - bylo to barevný. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (44)
- Už v roce 1972 se Martin Scorsese zmínil svému kolegovi Paulu Schraderovi, že má dva vysněné projekty, které by jednoho dne moc rád natočil. Prvním bylo Poslední pokušení Krista, které přišlo na svět v roce 1988. Gangům New Yorku to pak trvalo přes třicet let. (NIRO)
- Původní hudbu složil Elmer Bernstein, ale Scorsese jí odmítl. (Locksley)
- Tehdy ještě velmi uznávaný a obávaný producent Harvey Weinstein se vychloubal, že to byl právě on, komu se podařilo přesvědčit Daniela Day-Lewise (Bill Cutting), aby se po pěti letech vrátil před kamery. Když se to Day-Lewisovi doneslo, okomentoval to velmi přímočaře: "To je, kurva, nesmysl. Harvey nepochopil, že tu roli hraju navzdory jemu – ne díky němu." (NIRO)
Reklama