Reklama

Reklama

Láska je jako jazzová píseň. Je krásná, dokud se nezačne chýlit ke svému konci… Píše se rok 1945 a „Velké jablko“, které nikdy nespí, New York, se právě zmítá v opulentních oslavách válečného vítězství nad Japonskem. Zábava je v plném proudu také v nočním klubu, kde na sebe narazí nafoukaný saxofonista Jimmy Doyle (Robert de Niro) a zpěvačka organizace amerických ozbrojených sil Francine Evansová (Liza Minnelliová). Navzdory nezájmu ze strany Francine se Jimmy do půvabné umělkyně v uniformě zamiluje a začne ji bez úspěchu stíhat. Osud dvojici později přeci jen svede dohromady, aby skončila jako hudební pár, který se nakonec promění v pár milenecký. Jakmile ale začne jejich vztah prohlubovat a sláva mohutnět, láska začne pohasínat… Méně známý a neprávem opomíjený film v kariéře velikána americké kinematografie Martina Scorseseho. 34letá vycházející hvězda se pečlivě stylizovaným snímkem rozloučila se syrovým realismem, jenž proslavil jejího Taxikáře. S výpravným dílem New York, New York vykročil Scorsese sebevědomě stranou a rozmáchlou jazzovou freskou, zasazenou do poválečné Ameriky, vzdal výtvarně i dějově hold tradici klasického Hollywoodu s žánrem muzikálů 30. – 40. let. Ke zvláštnostem filmu patří skutečnost, že po vzoru jazzové hudby byla řada dialogů vedena formou improvizace, což nakonec obnášelo zvýšené nároky na střihovou skladbu, aby se zachovala vnitrozáběrová soudržnost i plynulost vyprávění. Píseň New York, New York se stala klasickým šlágrem a hymnou stejnojmenného města. „Noirový muzikál“, jak jej nazval Scorsese, bohužel nenaplnil očekávání divácké návštěvnosti a produkce skončila v hluboké ztrátě. S ohledem na dobový neúspěch filmu na Scorseseho dolehly deprese; roku 1978 na pokraji smrti skončil v nemocnici, a to kvůli předávkování drogami. Záhy jej však vyléčil jiný projekt, který Scorseseho opět vyzdvihl na výsluní americké žánrové kinematografie: Zuřící býk. (Česká televize)

(více)

Recenze (111)

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Neprávom opomenutý počin. Ešte viac ako absencia oscarových nominácií ma prekvapuje len niečo málo cez tisíc tunajších hodnotení a Scorseseho zmienenie v zaujímavostiach iba v súvislosti s nezhodami na pľace a drogami, čo pôsobí, ako keby nebol ani moc prítomný. No opak je evidentne pravdou. Nielenže má v réžii badateľný rukopis, ale tiež pridanú hodnotu v podobe pocty klasickému Hollywoodu. Veľkolepý hudobný film (nie muzikál) prevyšuje príbeh ústredného páru s geniálnym De Nirom, ktorý má ďalej k excentrickému umelcovi a bližšie k vyšinutému sociopatovi, čím tvorí chýbajúci článok medzi jeho podobnými psycho polohami v roli Taxikára a Kráľa komédie. V NY, NY je svojou neodbytnosťou navyše strojcom neskutočne vtipných scén. Zdarne mu sekunduje Liza Minnelli, lebo jej okrem spevu patrí obdiv aj za presvedčivé herectvo, keďže mi prestávala byť nesympatická s pribúdajúcim časom na obrazovke a zároveň (Z)rodila sa hviezda. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Spojení umělého světa muzikálů 40. a 50.let s realistickým příběhem o nesnadném (nemožném?) vztahu dvou umělců může projít snad jen Scorsesemu. Temný charakter De Nirovy postavy je odrazem tehdejšího rozpoložení samotného režiséra, příznačná je pak scéna, v níž manažer radí saxofonistovi, že bez drog dojde dál. Tehdy propadák, dnes jasná "příprava" na Zuřícího býka. ()

Reklama

FlyBoy 

všechny recenze uživatele

Retro "novohollywoodske" iskrenie páriku Evans/Doyle v službách muzikantského "showbizu" je (aj vďaka zohratosti ústrednej dvojice) nesmierne nestrojené a veru (až doteraz) nedocenené. Pozornosť sa obracia predovšetkým k muzikálovým číslam, ktoré hlavne v druhej polovici vystupujú do popredia a svojím obstojným prevedením im Martyho poklona určite prináleží. Lenže mne imponuje hlavne počiatočný vývin a neskorší nesúlad onoho zauzleného pomeru dvoch talentovaných umelcov rozbiehajúcich nádejnú kariéru. Nebolo im súdené byť spolu, ale aj tak si dokázali zachovať vlastnú tvár, rešpektovať jeden druhého a nakoniec si priznať, že tadiaľto cesta nevedie. Trefná štúdia málokedy trvácnych, tzv. "zamestnaneckých lások" (nezáujem, zblíženie, vzťah, dieťa, rozpor, rozchod) pri ktorých (skôr či neskôr) práca predčí city. Napadajú mi len 2 vady-kvôli iným spektáklom nepriaznivé nasadenie do kinodistribúcie a z toho vyplývajúce väčšinové odignorovanie návštevníkmi kín+akási tu neprimeraná rozvláčnosť slepo prosperujúca na úkor ešte dôslednejšieho prepracovania patálií Francine a Jimmyho, ale inak je "New York, New York" bezoblačnou ukážkou perfekcionistického remesla pána s veľkým S. P.S. Jazzové formácie a ich saxíky sú honosné... ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Martin Scorsese ukázal, že pro něj není problém natočit skutečně cokoli. Přesto ale není film úplně pro každého. Zaprvé, je to film, který se stopáží nebezpečně blíží třem hodinám. Když si uvědomíte, že to je především drama dvou osob, může vás to trochu vyděsit. Myslím, že sem tam prostě zjistíte, že se mírně nudíte. Někdo možná víc. Mě osobně ale vztah Jimmyho a Francine uchvátil. Jsou to dokonalé kontrasty. Ona je emocionální, skoro až naivně zamilovaná, on je balík, který jde do všeho se vztekem. Považuje se za méněcenného a nesnáší, když mu někdo naznačí, že by to tak opravdu mohlo být. Nesnese, že je někdo úspěšnější, a je jedno, kdo to je. Skvělý muzikál, který neposunuje příběh do pozadí, ale do popředí. Lisina prezentace známé písně "New York, New York" je pak skutečně vrcholem filmu, kde je vidět, jaká destrukce postihla jejich vztah. ()

kobejn 

všechny recenze uživatele

K filmu můžeme mít spoustu výhrad...ale stačí se podívat třeba jen na deset minut, a čeho si hned všimnu a co musím ocenit je neuvěřitelná lehkost a nadšení z hraní Roberta DeNira. Je úžasný vidět, jak si to užíval a jak ho to bavilo, a i když má film dost přepísklou stopáž, DeNiro je hlavní důvod, proč se ten film dá vidět i vícerokrát. Miloval sem toho chlapíka, když ještě hrál s vášní a nadšením, které bylo nakažlivé. V tý době byl prostě bezkonkurenčně nejlepší, stejně jako jeho kolegové - Pacino, Hoffman a Nicholson - 4 nejvýraznější herci tý doby. Každej z nich do hrání dával maximum nasazení, energie a vášně, proto jsou jejich nejlepší filmy stále tak živé. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (16)

  • První sestřih filmu trval čtyři a půl hodiny. Ve střižně byl posléze zkrácen nejprve na přijatelných 153 minut a poté ještě na 136 minut. Ovšem v roce 1981 bylo několik scén obnoveno a stopáž se vyšplhala na konečných 163 minut. (GudMen)
  • Vo filme sa často improvizovalo, čo sa pripisuje tomu, že režisér Martin Scorsese v tom čase užíval kokaín. (classic)
  • Ta samá píseň měla původně znít jinak, De Niro ale její skladatele, Kandera a Ebba, přesvědčil, aby ji předělali. Oba dva mu později v mnoha rozhovorech děkovali za jeho vliv na vytvoření jedné z nejznámějších písní historie. (StarsFan)

Související novinky

Druhý Joker bude muzikál s Lady Gaga

Druhý Joker bude muzikál s Lady Gaga

14.06.2022

Ne, tohle není apríl. Bylo bláhové si myslet, že pokračování k miliardovému hitu Joker od režiséra Todda Phillipse (Pařba ve Vegas) bude jakkoli konvenční nebo následovat tradiční sequelová, natožpak… (více)

Reklama

Reklama