Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul SchraderKamera:
Michael ChapmanHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Robert De Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Harvey Keitel, Leonard Harris, Peter Boyle, Cybill Shepherd, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo (více)VOD (3)
Obsahy(3)
S jizvami na duši, které si přivezl z Vietnamu, pracuje samotář Travis jako taxikář na nočním Manhattanu. Všude kolem se to hemží přátelstvím, jen Travisovi se nedaří s kýmkoliv sblížit. Rande s Betsy (Cybill Shepherdová) nedopadne dobře, protože jí vezme do porno kina. Snaží se zachránit dvanáctiletou prostitutku Iris (Jodie Foster) od jejího pasáka Sporta (Harvey Keitel), ta ale o záchranu nestojí. Travisův zadržovaný hněv a problém s loajalitou propukne v záchvat násilí a odplaty. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (976)
"Někdo přece musí něco udělat." Bible všech osamělých magorů s bouchačkami. Vláčná, sugestivní, dojemná i vtipná a filmařsky mistrovská sonda do hlavy jednoho jednoduchého chlapíka, který nedokáže najít cestu ze své samoty a obklopen špínou velkoměsta podléhá svým "bad ideas". Solidní scénář a přímo famózní režie a atmosférický hudební podkres, skvělý De Niro, sexy Cybill Shepherd a za zmínku rozhodně stojí drsná, chaotická a krvavá závěrečná přestřelka i konec otevřený interpretacím. ()
Jedno ze Scorseseho ústředních témat - prohnilost velkoměsta a její dopad na jedince, které mimo Taxikáře analyzuje i třeba v Počítání mrtvých (svým vyzněním a atmosférou velmi podobný film - opět motiv člověka - pozorovatele, projíždějícího špínou megapole), se nejlépe daří pochopit při sledování filmu Taxikář. Svět velkoměsta je místo plné násilí, korupce, zločinu, metaforicky džungle a vlastně tvoří jakousi paralelu džungli skutečné, v níž navíc zuří válka a neustále se tu bojuje. Z Vietnamské džungle do džungle New Yorku přichází Travis Bickle (naprosto strhující Robert De Niro) a ze svého Taxíku pozoruje dění okolo sebe. Je zjevné, že je psychicky narušený a navíc selhává v milostném životě, nedaří se mu seznámit se s nijakou ženou (své milostné neúspěchy a samotu zahání v pornokinech), a tak je silně podmaňován násilím a agresí okolo sebe, až podlehne pocitu, že musí neradostnou situaci města řešit... Martin Scorsese natočil strhující drama psychického přerodu vojáka podléhajícího subordinaci a poslušně plnícího rozkazy (což mu dává rámec a smysl, jak emočně nastalou situaci a obrovský psychický tlak řešit) v osamělého bojovníka - solitéra, který naslouchá rozkazům podvědomí. Trauma války zesilující se traumatem megapole otevírá před Travisem dosud nepoznané světy, plné běsů a šílenství, pocházejících ovšem z našeho světa. Znamenitý a hluboký film... ()
Z počátku ten film vypadá nevinně. Je to film, ve kterých jsou dva rozdílné příběhy. Den a noc, bílá a černá, láska a nenávist. V kavárně si chlapi vyprávějí jejich příběhy, to co by se nedalo natočit a tak záleží jen na vaší fantazii. Scorsese si rád hraje s divákami. Líbila se mi scénka s výběrem zbraní a hned od ní začíná nový příběh. Najde se tam i pár výbornejch hlášek (Bude to fungovat?-Už jsem to dělal stokrát.-Ty už jsi to někdy dělal?- Jo, neboj se.-Kdy naposledy?- Ještě jsem to nedělal.). Robert de Niro vypadá z určitých pohledů jako Tobey Maguire z Spider-mana. Scénka v obchoďáku mě zcela překvapila. Travis je teď zcela jinej posedlej zbraněma a touhou vyčistit město špíny. V určitých místech mi to připomíná film Leon. A posledních 10 minut už je z Travise vykonavatel spravedlnosti. ()
Režisér Martin Scorsese nám doslova vnucuje temnú story plnú nepokoja, pohľadov na mesto, v ktorom sa nerešpektujú ľudské hodnoty a všetko, akoby pozoroval zo svojej pozície Travis Bickle. Osamelosť hlavného hrdinu a jeho postupná zúrivosť k hodnotám okolo seba takmer logicky dozrieva do individuálneho aktu vzbury. Za túto rolu bol Robert De Niro nominovaný na Oscara a mladučká Jodi Foster za herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Je neuveriteľné že Jodi mala v tomto filme trinásť rokov. ()
Většinu filmu působí Travis Bickle jako nesympatickej magor, co bere holky do pornokina. Začal jsem ho mít rád, až když se zajímal o mladou Iris. Špína ulic je tam vyobrazena skvěle, ale stejnak mi přijde, že abychom mohli přesně pochytit, co tím chtěl mistr říci a identifikovat se s tou atmoškou, museli bychom v New Yorku v 70. letech žít. Takhle to bude něco ve stylu, jako kdyby New Yorčan koukal na Dědictví aneb Kurvahošigutntag. ()
Galerie (323)
Photo © 1976 Columbia Pictures
![Taxikář - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/279/161279445_66bf29.png)
Zajímavosti (94)
- Scénu, v níž Travis Bickle (Robert De Niro) mluví sám se sebou před zrcadlem, byla z velké části výsledkem improvizace Roberta De Nira. Ve scénáři bylo napsáno pouze: "Travis se dívá do zrcadla." (don corleone)
- "Kohout" na hlavě Roberta De Nira (Travis Bickle) nebyl skutečný. Šlo o paruku s umělou pleškou, kterou herci nasadil maskér Dick Smith. (Kulmon)
- De Nirov (Travis Bickle) účes v závere filmu bol nápadom Scorseseho dobrého priateľa Victora Magnottu, vietnamského veterána, ktorý sa vo filme objavil v malej roličke agenta tajnej služby. Strih indiánov z kmeňa Mohawk s obľubou používali príslušníci amerických špeciálnych jednotiek vo vietnamskej vojne pred plnením špeciálnych úloh hlboko v džungli. (marlon)
Reklama