Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul SchraderKamera:
Michael ChapmanHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Robert De Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Harvey Keitel, Leonard Harris, Peter Boyle, Cybill Shepherd, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo (více)VOD (3)
Obsahy(3)
S jizvami na duši, které si přivezl z Vietnamu, pracuje samotář Travis jako taxikář na nočním Manhattanu. Všude kolem se to hemží přátelstvím, jen Travisovi se nedaří s kýmkoliv sblížit. Rande s Betsy (Cybill Shepherdová) nedopadne dobře, protože jí vezme do porno kina. Snaží se zachránit dvanáctiletou prostitutku Iris (Jodie Foster) od jejího pasáka Sporta (Harvey Keitel), ta ale o záchranu nestojí. Travisův zadržovaný hněv a problém s loajalitou propukne v záchvat násilí a odplaty. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (981)
Film se nese převážně v pomalém, klidném tempu, kdy zhnusený De Niro projíždí ulicemi New Yorku za doprovodu hudby Bernarda Herrmanna (překvapivě u něj v jazzovém duchu). O to více pak šokuje závěr, kdy náhle naplno propukne dlouho skrývané šílenství hlavní hrdiny. Film byl nominován na Oscara za film (získal to Rocky!), hudbu, a herci Robert De Niro a Jodie Foster. Na režiséra se zapomnělo (a přitom - opět - tehdejším vítězem byl velmi průměrný Avildsen za Rockyho). ()
De Niro zvládol svoju úlohu neskutočne. Až keď mi začal liezť na nervy, uvedomil som si, že samotný snímok na mňa zaberá presne tak, ako má. Lenže bohužiaľ De Niro nemôže utiahnuť všetko. Obzvlášť, keď mi scenár v druhej polovici prišiel, akoby ho niekto spísal na kolene v mestskej hromadnej. To snáď ani nemohli myslieť vážne ... ()
Skvělé vylíčení špinavosti New Yorku pohledem taxikáře, který spravedlnost vezme do vlastních rukou. Některé pasáže jsou možná zbytečně rozvláčné, ale jako celek film funguje dobře, nenudí a potěší nejen hereckými výkony, ale také atmosférou, hudbou a závěrečnými jatkami. Martin Scorsese holt umí... ()
Jeden z filmov, ktorý nebezpečne tak sála reálnosťou vykreslenia atmosféry a dokonalého zobrazenia vtedajšej situácie. Scoresesemu sa De Niro náramne vyplatil a som neuveriteľne rád, že tí dvaja sa našli. Myslím, že navzájom by mali byť tomu druhému vďační, že sa mohli po tie roky navzájom profesionálne formovať k lepšiemu. Psychológia postavy vykreslená na výbornú, vzrastajúce napätie taktiež, možno trošku vyplašený začiatok , no celkový záver a dojem to napraví. 85%. ()
Dolar měl v polovině 70. let sice prokazatelně větší sílu než dnes, ale i tak zní fakt, že snímek stál pouhých 1,9 milionů v dnešní době neuvěřitelně. Přesto se peníze na projekt sháněly těžko a trvalo dlouhé 3 roky, než si ho Scorsese a De Niro prosadili. Scénárista využil skutečného případu úspěšného atentátu na prezidentského atentáta George Wallace, který se odehrál v roce 1972. Film ale kriminálkou v běžném slova smyslu není, spíš jde o psychologické drama o veteránovi vietnamské války, který po návratu domů nedokáže zapadnout zpátky do společnosti. Postupně se stává protipólem zakladatele Klubu rváčů Jacka z Fincherova slavného filmu. Ten v sobě koncentroval nespokojenost radikální městské intelektuální levice a myšlenku anarchistické vzpoury proti systému. Travis má naopak blízko k postojům radikální pravice, se znepokojením a vzrůstajícím opovržením sleduje život v dekadentním velkoměstě plném uvolněné sexuální morálky, zločinu a existenční nejistoty. Oba antihrdiny nespojuje jen chronická nespavost, ale i protest proti světu, který chtějí zbavit nepravostí. Kdyby Travis dotáhl svůj plán až do konce, byl by z něj v očích veřejnosti ukázkový padouch. Scorsese ale svou postavu nechává žít a dokonce ho v očích veřejnosti proslaví. Ironicky tak zesměšňuje dvojí morálku měšťácké společnosti. Několikanásobná vražda příslušníků městské galerky z Travise dělá nikoliv teroristu, ale odvážného bojovníka proti podsvětí. Své schytávají i příslušníci liberální městské elity. Aktivistka Betsy představuje ukázkového snoba a prezidentský kandidát Palantine je typický příklad profesionálního žvanila, který hovoří v mlhavých frázích. Scorsesemu hodně pomohlo, že nezaujal jednoznačný aktivistický postoj. Kolem snímku se v době vzniku vyrojilo spoustu polemik a vášní. Z Taxikáře se během pár let stal kult a narozdíl od mnoha jiných kousků myslím zcela oprávněně. Rozhodně nezestárl, postava Travise Bickla zneklidňuje diváky dodneška. Z mého pohledu je to nejzásadnější životní role Roberta De Nira. Bonus pro dnešního diváka představuje fakt, že z aktérů vedlejších rolí vyrostli v průběhu následujících dekád herci první ligy. Celkový dojem: 95 %. ()
Galerie (324)
Photo © 1976 Columbia Pictures
Zajímavosti (95)
- Když se Travis (Robert De Niro) dívá na televizi a kopancem ji převrhne, běží v televizi epizoda ze seriálu Mladí a neklidní (od r. 1973). (Kulmon)
- Pôvodný scenár situoval príbeh do ulíc Los Angeles. Keďže však začiatkom 70. rokov bolo viac taxíkov v New Yorku, režisér Martin Scorsese sa v záujme zvýšenia autenticity rozhodol rozohrať príbeh vo svojom rodnom meste. (marlon)
- Paul Schrader počas hrania šachu s Brianom De Palmom spomenul, že napísal scenár s názvom Taxi Driver. De Palmovi sa veľmi páčil, ale nevedel si dobre predstaviť, ako by to sám natočil a kto by bol ochotný to zaplatiť. Ponúkol ho teda producentovi Michaelovi Phllipsovi, ktorého, rovnako ako jeho ženu Juliu a Tonyho Billa, zaujal, pričom chceli, aby im za 1000 dolárovú odmenu našiel režiséra. De Palma ukázal scenár Martinovi Scorsesemu, ktorý bol z neho nadšený. Schraderovi sa však Scorsese nepozdával, ale po dlhších ťahaniciach sa nakoniec dohodli. Film zarobil a získal si priazeň divákov i kritiky. Scorsese na to spätne spomínal, ako o ňom Schrader pochyboval a chcel režiséra s vyšším kreditom a skúsenosťami. Pre neho znamenal Taxikár prelomové dielo. (MikO_NR_1909)
Reklama