Reklama

Reklama

Krvavá neděle

  • Velká Británie Bloody Sunday
Trailer

Obsahy(1)

V neděli 30. ledna 1972 zastřelili v severoirském městě Derry britští vojáci 13 neozbrojených civilistů. Tato neděle, nazývaná také jako Bloody Sunday (Krvavá neděle) se zapsala do moderní historie Irska více, než jakýkoliv jiný den. Počínaje tímto dnem začaly nikdy nekončící boje přerůstající v civilní válku, která donutila stovky mladých mužů vrhnout se do služeb irské republikánské armády (IRA). Film vypráví příběh odehrávající se od rozbřesku do soumraku právě v onu Krvavou neděli, kdy se do ulic vydalo tisíce civilistů, proti nimž nastoupily jednotky vojáků. Film sleduje jednotlivé skupiny zúčastněné na dění ve městě (organizátory, britské vojáky i civilisty z obou rozdělených stran) se zaměřením na osudy dvou mladých mužů, Ivana Coopera, idealistického vůdce skupiny Civil Rights, jenž je členem katolického kempu a který věří v mírumilovnou změnu podle Martina Luthera Kinga a Gerry Donaghyho, sedmnáctiletého katolického rebela, který touží po založení rodiny a sňatku s jeho protestantskou dívkou, ale který je zároveň vtažen do násilných střetů s vojáky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (398)

Vitex

všechny recenze uživatele

Některé filmy vás neuspí, ani když se na ně díváte po půlnoci v televizi, již trochu unavení. Tohle nebyl ten případ. Především to neustálé smýkání kamerou sem a tam, což mělo patrně dostat do snímku jakousi nervozitu či napětí, paradoxně spíš unavovalo. Podobně jako u Greengrassova pozdějšího Letu č. 93. A podobné to bylo také s postavami, nebo spíš s herci - působili podivným dojmem, že myslí především na to, aby se hlavně náhodou nepodívali do kamery. Nevím, čím to je - u mě prostě autenticita veškerá žádná a po stylizaci, která by film posouvala jinam, ani stopy. Tak jsem to asi po půlhodině vypnul. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Úžasně strhující zachycení událostí jednoho vyhroceného odpoledne. Takřka dokumentární forma je povedená, člověk by místy věřil, že se opravdu dívá na autentické záběry z místa. Akce je občas mírně nepřehledná, což ale koresponduje se zmatečností daných událostí. K naprosté dokonalosti svůj styl Greengrass dovedl až o pár filmů později, ale i Bloody Sunday je zatraceně povedená. ()

Reklama

Jhershaw 

všechny recenze uživatele

Mínus bod za ne zrovna "objektivní a nestranný" pohled, plus bod za sugestivní a vtahující atmosféru, plus bod za režii a herecké výkony (obzvlášť James Nesbitt), mínus bod za podivný konec (IMHO buď useknout dříve, později, nebo aspoň plynuleji sestříhat), plus bod za U2 v závěru (poslouchal jsem až do konce). 85 % ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Ani vlastne neviem čo mám k tomu napísať. Áno, námet bol silný, ale to podanie divákovi teda totálne katastrofické. Len zhluk chaotického obrazu, ktorý sa snažil tváriť civilne, predovšetkým kvôli absencii hudby - väčšinou zvuk vychádzajúci zo splašeného pobehovania postáv a pozostávajúci z výkrikov a revu niekde v pozadí. Kde, to veruže neviem. Najprv zdĺhavé prípravy na nejaký vraj mierový pochod, štartovanie vojakov ako keby išli dobiť Moskvu, pár výstrelov, obviňovanie, krik, plač, tlačovka.... Veľmi nesúrodá a nepútavá koláž obrázkov, preto tým pádom to jediné čoho sa tým dosiahlo bola všeobecná nezáživnosť a hrozitánska nuda. Myslím, že dvojhodinové pozeranie sa na krútiaci bubon práčky by bolo prínosnejšie. Na záver s titulkami však išla celkom obstojná pesnička. Veľmi slabý podpriemer. 30/100 ()

sud 

všechny recenze uživatele

Paul Greengrass je bezesporu jedním z nejtalentovanějších režisérů součastnosti. Poprvé na sebe a svůj talent upozornil svým prvním velkým filmem - dokumentární rekonstrukcí "Krvavé neděle". O čistokrevné dokudrama přesto nejde, snímek se drží roviny filmového vyprávění, odehrávající se během 24 hodin. Zobrazuje bez příkras a bez jakýchkoli soudů (kde je dobrý a kdo zlý) onen osudný den, po kterém násilnosti v Severním Irsku začaly rapidně vzrůstat. Scény jsou tak autentické, že máte pocit přítomnosti v ději, přičemž roztřesená kamera chvílemi připomíná domácí video a za podpory neznámých herců je zážitek velice intenzivní. Paul Greengrass je po nějaké době opět tvůrce, který dokáže rozčeřit stojaté monotónní vody současné kinematografie. 85%. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (8)

  • Film nemohl aspirovat na Oscara, jelikož se v jeden večer vysílal na irské i britské televizní stanici. To dle Akademie porušilo pravidlo č. 3, které stanovuje, že mezi promítáním v kině a televizi musí uběhnout šest měsíců. (HellFire)
  • K docílení co nejlepší autentičnosti nebyla použita žádná světla, ale pouze ruční kamera. (HellFire)

Související novinky

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

26.10.2014

Britský režisér Paul Greengrass (Bournův mýtus, Bourneovo ultimátum) má velkou zálibu v dramatech podle skutečných událostí. Jeho Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří mezi špičku… (více)

Noční můra s DiCapriem

Noční můra s DiCapriem

12.09.2014

Britský režisér Paul Greengrass s oblibou rekonstruuje skutečné události. A po Krvavé neděli, Letu číslo 93 nebo loňském Kapitánu Phillipsovi si našel další projekt, s nímž se ohlédne do minulosti.… (více)

Greengrassův neuvěřitelný špión

Greengrassův neuvěřitelný špión

30.07.2014

Paul Greengrass je sice známý především díky Bourneově mýtu a Bourneově ultimátu, jeho specialitou jsou ale dramata podle skutečných událostí. Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří… (více)

Reklama

Reklama