Režie:
Paul GreengrassScénář:
Paul GreengrassKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Dominic MuldowneyHrají:
James Nesbitt, Allan Gildea, Gerard Crossan, Tim Pigott-Smith, Nicholas Farrell, Christopher Villiers, Gerard McSorley, Darren Healy, Eva Birthistle (více)Obsahy(1)
V neděli 30. ledna 1972 zastřelili v severoirském městě Derry britští vojáci 13 neozbrojených civilistů. Tato neděle, nazývaná také jako Bloody Sunday (Krvavá neděle) se zapsala do moderní historie Irska více, než jakýkoliv jiný den. Počínaje tímto dnem začaly nikdy nekončící boje přerůstající v civilní válku, která donutila stovky mladých mužů vrhnout se do služeb irské republikánské armády (IRA). Film vypráví příběh odehrávající se od rozbřesku do soumraku právě v onu Krvavou neděli, kdy se do ulic vydalo tisíce civilistů, proti nimž nastoupily jednotky vojáků. Film sleduje jednotlivé skupiny zúčastněné na dění ve městě (organizátory, britské vojáky i civilisty z obou rozdělených stran) se zaměřením na osudy dvou mladých mužů, Ivana Coopera, idealistického vůdce skupiny Civil Rights, jenž je členem katolického kempu a který věří v mírumilovnou změnu podle Martina Luthera Kinga a Gerry Donaghyho, sedmnáctiletého katolického rebela, který touží po založení rodiny a sňatku s jeho protestantskou dívkou, ale který je zároveň vtažen do násilných střetů s vojáky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (399)
Greengrass natočil skvělé drama, které působí realističtěji, než všechny jeho následující snímky. Zde nejsme do dění pouze vtažení, zde jsme aktéry. Díky kameře umí tento režisér působit absolutně autenticky a v tomto případě některé záběry opravdu působí dokumentárně jako reportáže. Požitek z filmu je pak maximální. Zároveň si cením toho, že tvůrci se snaží o objektivitu, neukazují prostě prstem na konkrétního viníka a nechávají tvůrci na divákovi, aťsi udělá názor sám. Skvělou roli zde sehrál James Nesbitt, který si po tom plahočení v seriálech nějakou tu větší roli zasloužil. ()
Poctivá rekonstrukce jednoho velmi černého dnu v lidské historii a to nejen pro Britské ostrovy. Paul Greengrass mě nikdy nezklamal a ačkoli patří Krvavá neděle mezi jeho větší prvotiny, patří rozhodně mezi ty nejlepší. Monumentální davové scény, dokumentární kamera (celková autenticita je tak vysoká, že to místy opravdu vypadá jak dokument), kterou kazí divné a občas trochu násilné stmívačky. Film dokáže s divákem zacloumat, ale patosu je minimum. Koncert je to i po herecké stránce, parádní výkony podávají i zdánlivě nedůležití komparzisté a prostě bylo vidět, že do natáčení šli s plným nasazením. ()
Hodně sugestivní a nepříjemná podívaná, která se svou autenticitou a nízkorozpočtovým zpracováním zaryje hluboko do kůže. Po skončení jsem byl strašně naštvaný a nechtělo se mi věřit, čeho jsou lidé schopní a jakou nespravedlivost dokáží tolerovat. A přesně to byl také režisérův záměr. Není to nijak extra strhující snímek a s výjimkou poslední třetiny se nic moc neděje, ale CO a hlavně JAK se stane potom všechno jasně převálcuje a nakonec je to divák, komu Greengrass ve vzájemném souboji udělí K.O. a dokonale mu vtiskne svou verzi, co se tenkrát opravdu stalo...Kéž by k tomu nikdy nedošlo..4 a 1/2*. ()
Úžasně natočený sled údálostí, který následoval během jedné zdánlivě obyčejné neděle v severoirském Derry. Hodně přesvědčivě natočené a maximálně syrové. Paul Greengrass se pro mě stává jedním z géniů filmového plátna. Poněvadž mi připravil menší šok, nečekal jsem totiž že mi v mém filmovém vzdělání chybí takovýto snímek. Britská armáda je naprosto odporná a zavrženíhodná, ať už se jedná o vojáky, kteří střílí na bezmocné lidi jak se jim zlíbí, nebo ať se jedná o velení, které tuto událost zamete pod kobereček s odůvodněním že vše proběhlo naprosto v pořádku a podle pravidel. Závěrečná slova poslance Ivana Coopera, že Britové zaseli bouři, mě naprosto odrovnala! 90% ()
Velmi dokumentární a realistický pohled na události, které zapříčinili Krvavou neděli 30.1.1972; událost, která dodala IRA sílu... Film sleduje (nehodnotí, opravdu jen sleduje) pohled všech zainteresovaných stran. Greengrass zde poprvé ukázal, že je velmi schopný scenárista, ale hlavně velice nadaný režisér, jehož styl roztěkané režie a kamery vás vtáhne přímo na místo. Přestože filmu nechybí síla i působivé momenty, tak by mu prospělo prodloužit závěr či ho alespoň nechat lépe doznít; jako u United 93. ()
Galerie (14)
Photo © 2002 Paramount Pictures Classics
Reklama