Režie:
Paul GreengrassScénář:
Paul GreengrassKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Dominic MuldowneyHrají:
James Nesbitt, Allan Gildea, Gerard Crossan, Tim Pigott-Smith, Nicholas Farrell, Christopher Villiers, Gerard McSorley, Darren Healy, Eva Birthistle (více)Obsahy(1)
V neděli 30. ledna 1972 zastřelili v severoirském městě Derry britští vojáci 13 neozbrojených civilistů. Tato neděle, nazývaná také jako Bloody Sunday (Krvavá neděle) se zapsala do moderní historie Irska více, než jakýkoliv jiný den. Počínaje tímto dnem začaly nikdy nekončící boje přerůstající v civilní válku, která donutila stovky mladých mužů vrhnout se do služeb irské republikánské armády (IRA). Film vypráví příběh odehrávající se od rozbřesku do soumraku právě v onu Krvavou neděli, kdy se do ulic vydalo tisíce civilistů, proti nimž nastoupily jednotky vojáků. Film sleduje jednotlivé skupiny zúčastněné na dění ve městě (organizátory, britské vojáky i civilisty z obou rozdělených stran) se zaměřením na osudy dvou mladých mužů, Ivana Coopera, idealistického vůdce skupiny Civil Rights, jenž je členem katolického kempu a který věří v mírumilovnou změnu podle Martina Luthera Kinga a Gerry Donaghyho, sedmnáctiletého katolického rebela, který touží po založení rodiny a sňatku s jeho protestantskou dívkou, ale který je zároveň vtažen do násilných střetů s vojáky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (398)
Krvavá nedeľa iba potvrdila správnosť zaradenia Paula Greengrassa do desiatky mojich najobľúbenejších režisérov. Je hraným dokumentom, v ktorom som ani nepostrehol, že tam niekto hrá. Použitie výsadkárov na policajný zásah bolo chybou od samého začiatku, preto nemohlo dopadnúť inak a je úplne ľahostajné, čo bolo spúšťačom. Paul Greengrass nakrútil tento film so znalosťou problematiky, s úctou k detailom, citom pre plynutie času a ľudské správanie sa. Perfektným strihom mu dal potrebnú dynamiku aj v neakčných pasážach. Pomalší rozbeh v prvej polovici a uponáhľaný záver sú mojimi jedinými a malými výhradami k tomuto filmu. ()
Poctivá rekonstrukce jednoho velmi černého dnu v lidské historii a to nejen pro Britské ostrovy. Paul Greengrass mě nikdy nezklamal a ačkoli patří Krvavá neděle mezi jeho větší prvotiny, patří rozhodně mezi ty nejlepší. Monumentální davové scény, dokumentární kamera (celková autenticita je tak vysoká, že to místy opravdu vypadá jak dokument), kterou kazí divné a občas trochu násilné stmívačky. Film dokáže s divákem zacloumat, ale patosu je minimum. Koncert je to i po herecké stránce, parádní výkony podávají i zdánlivě nedůležití komparzisté a prostě bylo vidět, že do natáčení šli s plným nasazením. ()
Naprostý hukot. Prakticky se dá říci, že Irská otázka mne až tak netrápí. Irsko je halt historicky (sice díky meči) součástí Británie a snaha osamostatnit se teroristickými akcemi IRA mi připomíná Baskytskou ETU... Jelikož při všech těch výbuších neumírají jen britští policisté a vojáci, ale často i místní nevinní lidé, je to způsob boje hodně kontroverní... Tenhle film je snad jedním z prvních, kdy jsem z duše nenáviděl britskou armádu a její vojáky. Snímek je natočen reportážním způsobem s nestatickou kamerou a takovou dávku adrenalinu jakou vám bude vaše tělo vyplavovat při sledování jste opravdu jen tak nedostali... Krásně ukazuje jak nebezpečné jsou zbraně v rukou zfanatizovaného davu, v tomto případě v rukou vojáků britské okupační armády ve chvíli, kdy ucítí krev... Připomnělo mi to vlky či zdivočelou smečku psů, která ve stádu zděšených ovcí nezabíjí pro hlad, ale prostě proto, že je rozběsněna krví, silou smečky a rdousí a trhá prakticky jen z loveckého zápalu ... (smečku ovšem ale mohou omluvit dávné instinkty, člověk by se měl umět ovládat a ostrými náboji vyzbrojený a vycvičený voják dvojnásob) Film je natočen podle skutečné události, skutečné jsou i závěrečné výsledky vyšetřování - které (jak si každý domyslí) jsou v případě armády vždy spravedlivé a nestranné. Skvěle natočeno! * * * * ()
Hodně silné čtyři hvězdy. Proč? Chyběla mi tam ta hudba. Navzdory tomu, že má film evokovat dokument (a daří se mu to, o tom žádná!), a tudíž k němu tato složka nepatří, tak mi tam nějaký výraznější skladatel chyběl. A já si na konci představoval: jak by například Hans Zimmer dokázal okořenit pouliční střety, anebo dojmout diváka při závěrečných minutách snímku? Kdyby nechal Greengrass občas zahrát na piánko či smutně zabrnkat na kytaru... ale to by byl asi úplně jiný film, vždyť muzika toho dokáže tolik! Takže aby bylo jasno, tak se mi to moc líbilo, je to napínavé od začátku do konce, U2 rulujou... Vsadím se, že v Green Zone hudba je a bude se mi líbit o něco víc :-). Special thanks to Botič. ()
Vynikajúca vec, priam ako keby ste pozerali priamy prenos z daného krvipreliatia, je veľmi autentický. Miestami rostrasená kamera mohla pôsobiť rušivo, avšak to bolo zrejme spôsobené práve so zámerom pôsobiť dôveryhodne. Takýchto filmov o britskom útlaku rovnajúcemu sa takmer fašizmu je treba natočiť viac. ()
Galerie (14)
Photo © 2002 Paramount Pictures Classics
Zajímavosti (8)
- K docílení co nejlepší autentičnosti nebyla použita žádná světla, ale pouze ruční kamera. (HellFire)
- Na konci titulkov je možno vidieť aj menný zoznam obetí tohto krvavého incidentu. Rovnako je spomenutý aj fakt, že počas rokov násilností v Severnom Írsku prišlo o život zhruba 3000 ľudí. (MikaelSVK)
- Když Ivan Cooper (James Nesbitt) opouští dům, můžete před kinem spatřit poutače na film Mizerná neděle (1971), který se v tu dobu hrál. (HellFire)
Reklama