Reklama

Reklama

Vetřelec

Trailer 3

Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (1 841)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra. To je celá ta věda. H. R. Giger poprvé předvádí své mistrovské biomechanoidní dítko a všichni jsou z něj úplně mrtví...strachy, samozřejmě... A začíná zde i série androidních "bijců", jejichž jména shodou okolností po jednotlivých dílech začínají A, B, C:) Ian Holm je jako Ash co do vztahu k lidem chodícím ekvivalentem HALa, nezdá se vám? Navíc miluju tu dobovou představu, že správný superpočítač musí mít tisíce blikajících kontrolek a vydávat dvacet různých druhů vrčení, bzučení a skřípání:) Prostě klasická a historická stovka. PS: to oli.G: t hlášku o dětství můžou používat ti, jejichž dětství už skončilo;) ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Klasika, která na mě dnes už působí spíš svým dokonalým vizuálním designem z dílny R. H. Geigera než strašidelným dojmem jako při prvním shlédnutí. Přesto nelze než obdivovat um R. Scotta v navozování atmosféry ohrožení a v práci se "zaběhanými" horrorovými postupy, které se v jeho provedení staly kvintesencí moderní sci-fi horrové filmařiny. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších sci-fi hororů všech dob a zároveň film, který tenhle žánr sám definoval. Skutečný filmový mezník. Ridley Scottovi se úžasně povedla vykreslit atmosféra klaustrofobie, odlidštěného prostředí mamutího industriálního kolosu těžařské vesmírné lodi (analogie k v kolektivním podvědomí uložených představám o podobných místech na zemi), neprodyšného vesmírného přítmí a šera, chladu oceli a neosobnosti skafandrů na bázi obdoby latexu a především setkání s něčím tak iracionálním, jako je mimozemský život, navíc ve formě nelítostného vesmírného predátora. Ona iracionální hrůza, kterou zažívali naši prehistoričtí předci při setkání s nadpozemsky silným predátorem (v naračním světě akcentovaném neznalostí jím byl téměř každý, ale jako analogii chápu existenci draka, metamorfovaného ze světa reality ze setkání s krokodýlem...), se podmanivě přenáší do archetypální reflexe současného diváka, který je paralyzován jednak už samotnou přítomností neznámého tvora, druhak i jeho nevypočitatelností a nepředvídatelností, oním přesahem přes lidskou racionalitu a rámec individuální zkušenosti. Zajímavě se tu snoubí také lidská touha po poznání a zvídavost s hrůzou z neznáma. Tohle asi museli zažívat lovci z doby neolitické, dobyvatelé conqueři v jihoamerických džunglích i první námořníci opouštějící dosud známý svět... Vetřelec je zkrátka filmový skvost a jeden z důkazů, jak minimum viditelného může vyvolat fóbii z toho, co raději není a nemůže být vidět... PS: Osobně mám navíc tento film spojený s nesmírně intenzivním percepčním zážitkem z českokrumlovského kina v hloubi 80. let, kdy v šedi normalizované kultury působil tenhle sci-fi snímek jako zjevení... ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Film s výbornou atmosférou, ale i s respekem k milníku SF žánru nemohu smlčet, že posádka se občas chovala příliš hloupě. Při troše snahy mohli vetřelce dostat hned několikrát. Nemůžu si pomoct, ale když se postava ve filmu chová ne jak by se asi v reálu chovala, ale jak jí určí scénárista, vždycky se to odrazí na mém výsledném dojmu z filmu, který prostě mohl být lepší, kdyby tenhle vetřelcožel nešvar spousty hororů byl trochu víc omezen. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Po sedmi letech jsem si film, kvůli kterému se o film jako takový začal zajímat, pustil znovu. Překvapilo mě, že za ta léta neztratil nic ze své působivosti. Snad jenom to, že ony legendární momenty si pamatuji až dostatečně živě na to, aby mě dokázaly nějak vyděsit, či napnout. Ale toť čistě subjektivní pocit, protože Scottova promyšlená režie, ve které dokonale ždíme všechny podstatné prvky – chladnou výpravu kosmické lodi, hru světel a stínů, Goldsmithovu hudbu, racionální posádku a v neposlední řadě legendárního nezvaného hosta, dokáže i po letech uchvacovat. Dnešní generaci (mých současníků), pro které se filmová hrůza vyrábí formou vřískajících teenagerů a remaků asijských bubáků, už tenhle vesmírný opus zřejmě nic neřekne, ale za ta léta už není podstatné co, ale jak! Bez kapky nostalgie, s plným vědomím ‚stárnutí‘, bez debat stále strhující pecka. ()

Galerie (297)

Zajímavosti (270)

  • Režisér Jan Svěrák komentoval vliv, který měl snímek na jeho slavný studentský film Ropáci (1988): "Při natáčení jsem byl pod vlivem prvního Vetřelce, ve kterém jsou vysloveně použity principy, kterými ve filmu chcete vzbudit napětí... a strach. To je princip 'neukazovat'. Neukazovat to, čeho se máte bát. Máte to tušit, máte vidět stín, stopy, sliz. A máte vědět, že je někde blízko. Uvidíte ho až v závěru, v tom světle a obnažení fantazie dává divákovi mnohem větší rozměry hrůzy, než když je vidět. Tímhle principem my jsme pak zacházeli i s ropáky. Byli vidět jen zezadu, roztřesenou kamerou, nebo se jen mihli... Jednu scénu z Vetřelce jsme zopakovali v Ropácích - když spouštějí kameramana do dolu, kde je plno dýmu. My ho slyšíme přes vysílačku a vidíme jeho záznam z kamery, na kterém ovšem nevidíme skoro nic, protože je tam kouř. Podobně byla natočena ve Vetřelci jedna z úvodních scén - průzkum neznámé planety: nevidíme skoro nic a bojíme se o to víc." (NIRO)
  • Maketu vesmírné lodi Nostromo vytvořili architekti ve velikosti 1:1, ale nějak se zapomnělo, že se tam musí vejít i kamery a celý štáb. Toto nedopatření tak pomohlo vytvořit pocit stísněnosti, který je cítit ve výsledném filmu. (Terva)

Související novinky

Seriálový Vetřelec nabírá posily

Seriálový Vetřelec nabírá posily

28.11.2023

Již nějakou dobu víme, že nadcházející celovečerní film ze světa Vetřelce s názvem Alien: Romulus je dotočen a čeká nás příští léto, přičemž jeho režisér a scenárista Fede Alvarez se chlubí tím, že… (více)

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

18.10.2023

Režijní legenda Ridley Scott (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen) má v těchto dnech plné ruce práce s propagací a taky finálními úpravami Napoleona předtím, než jeho velkolepý válečný film s… (více)

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

22.12.2022

Vesmírný teror se vrací. Po několika nezdarech týkajících se projektů navazujících na svět klasického hororového sci-fi Vetřelec z roku 1979 se nyní zdá, že nového snímku se už s 99 %… (více)

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

17.11.2022

Pětadvacetiletá herečka a vycházející hvězda Cailee Spaeny (Mare z Eastttownu, Zlý časy v El Royale) jedná v současnosti o hlavní roli v chystaném rebootu filmového Vetřelce. Projekt pochází od… (více)

Reklama

Reklama