Režie:
Ridley ScottScénář:
Callie KhouriKamera:
Adrian BiddleHudba:
Hans ZimmerHrají:
Susan Sarandon, Geena Davis, Harvey Keitel, Michael Madsen, Christopher McDonald, Stephen Tobolowsky, Brad Pitt, Timothy Carhart, Lucinda Jenney (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)
(více)Videa (14)
Recenze (514)
Bude to ťažké, ale musím nájsť miesto pre Ridley Scotta v rebríčku mojich obľúbených režisérov. Nech sa chopí hoci akej témy, dokáže ju presvedčivo realisticky a silne empaticky spracovať. Či už je to čistokrvný vojnový film (Čierny jastrab zostrelený), vesmírny horror (Votrelec) alebo aj táto feministická road movie. Brilantne vybrúsený príbeh dvoch kamarátok Thelmy a Loiuse. Ženské, ktoré mi na začiatku filmu neboli zrovna dvakrát sympatické, som si počas dvoch hodín trvania tohto snímku tak obľúbil, že by som bol na konci za ne dýchal. I napriek mizernému dabingu dávam tejto dráme plný počet hviezdičiek. Budem sa snažiť si ju v blízkom čase znova pozrieť, ale tento krát v originálnej anglickej verzii. To bude ešte o kúsok intenzívnejší filmový zážitok. ***** ()
Ridley Scott to jednoducho na tej režisérskej stoličke vie! (až na pár filmov, pri ktorých sa tá stolička zlomila a on padol na zadok). Zo začiatku pomalý rozbeh a hlavné postavy mi boli ukradnuté, ale postupom minút sa mi tie baby stále viac dostávali pod kožu. Môže za to krása oboch hlavných predstaviteliek a ich vierohodné herectvo, môže za to skvelá hudba (či už hlavný hudobný motív alebo skvelo vybraté piesne), dobre vybraté lokácie pri cestovaní a pohľady kamery a v neposlednom rade jeden z najparádnejších filmových koncov vôbec. Aj napriek tomu, že osud Thelma a Louise nemajú istý a pocit, že na konci príde to najhoršie je každou minútou silnejší - panuje tu uvoľnená atmosféra. Film je o slobode, o vzťahoch medzi mužmi a ženami, o priateľstve a o cestách - po ktorých ak sa vyberiete, späť sa dá ísť veľmi ťažko. Tunajšie reči o feminizme vo filme neberiem. Za to, že sú tam v hlavnej úlohe ženy a že zatočia s pár chlapmi je to feministické? Ale prd...Posledná jazda za zvuku gitarových tónov je nezabudnuteľná (posledný záber mi veľmi pripomenul http://www.csfd.cz/film/15031-butch-cassidy-a-sundance-kid-butch-cassidy-and-the-sundance-kid/...). Dobrý film. 80% ()
Dnes už kultovní road-movie, narvaná od shora dolů skvělými herci se dvěmi ženskými hrdinkami v hlavní roli a závěrem, který vstoupil do dějin automobilových honiček. Jak zpívá Honza Nedvěd: ,,Jó holky někdy těžký to maj....'' Z týhle road movie ucejtíte prach pouště zadírající se do koženejch sedadel vašeho cabria.... Mimochodem nedávno jsem viděl díl Simpsonů, kde Marge volila stejný způsob úniku před policií... Naštěstíl dole byla halda odpadků :-). Tohle je za plný počet šerifských hvězd. * * * * * ()
„Volná silnice může být stejně opravdový zážitek jako cokoli jiného. Víš vše a vše je navždy rozhodnuto.“ (Jack Kerouac). Říká se, že v Americe je cesta stejně mocným symbolem jako Empire State Building. Znázorňuje nesvázanost země, její svobodu, prosperitu a neklid, který žene další a další generace snílků a desperátů přes kopce a řeky. Tenhle obraz lákavé cesty se vine americkou popkulturou od Hucka Finna, přes Steinbecka až po Scottovo netradiční road movie s neférovou nálepkou feministického manifestu. Úchvatné Biddleho obrazové kompozice, cit pro zlehčení situace, empatický Harvey Keitel, fešáček Brad, co by se třikrát vlezl do těla Achilla z Tróje a především dvě okolnostmi semleté dámy, co sporáky vyměnily za móresy Šíleného Maxe, cíl za cestu a život za svobodu.. P.S.: Alternativní konec by neprošel ani v Kurýrovi s Jasonem Stathamem.. ()
Road-movie podle Ridleyho Scotta s rozumnou a drsnou Susan Sarandon a naprosto tupou a dětinskou Geenou Davis. Mrzí mě, jak je nutné, aby jedna postava vždy byla ta hloupá, naivní holka co skočí každému na špek a štve váš celý film (postava ne herečka, ta je mnohem lepší:)). Herecká dvojice je skvělá a přirozená. K nim stačí přičíst vždy skvělého Harvey Keitela a máte na čem stavět. Mladý Brad Pitt je už jen taková malá třešnička na dortu, který se snaží nezastavit, ale občas má pomalejší a nudnější pasáže. Vše je vynahrazeno v závěru, kdy se film zdárně dostává do svého konce s grácií a nadhledem. Nečekejte klišé, zde krom hloupé a chytré holky žádné nenajdete. ()
Galerie (85)
Zajímavosti (53)
- O roli Louise (Susan Sarandon) se také ucházely Jennifer Beals, Melanie Griffith, Kelly McGillis, Kim Basinger, Catherine O'Hara a Diane Keaton. (HellFire)
- Roli Thelmy (Geena Davis) odmítla Cher. (Kulmon)
- Geena Davis původně velmi stála o roli Louise (Susan Sarandon). Dokonce kvůli tomu celý rok uháněla producenta a režiséra Ridleyho Scotta. Když se s ní konečně setkal, Geena měla připravený sešit s poznámkami a spustila dlouhý monolog, v němž vysvětlovala, proč by Louise měla hrát právě ona. Nakonec si však uvědomila, že pro ni bude lepší role Thelmy. (oli009)
Reklama