Reklama

Reklama

Thelma a Louise

  • Česko Thelma a Luisa (více)
Trailer

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (519)

lamps 

všechny recenze uživatele

Nádhera! Určitě nejlepší road movie, co jsem doposud viděl, a zároveň druhý nejlepší Scottův počin hned za nedostižným Vetřelcem(sorry, Gladiátore). Hlavní hrdinky utvořily úžasnou ústřední dvojici a jen sledovat jejich heroické výkony je slast, jaká se nenaskytne zrovna každý den. Scénář plný životních hořkostí, ale současně i obrovského odhodlání a entuziasmu dvou zatrpklých a energických slečen by měl být střežen jako nablýskaný klenot světové kinematografie. Protože sledovat a prožívat tento příběh je pro nás filmové fanoušky to samé, jako když zašpiněný zlatokop objeví v nekonečné důlní šachtě dvoukilový zářící drahokam- v první chvíli jen němě sedíte a všechno si zpracováváte, ovšem postupně naprosto propadáte zážitku, jenž se právě udál. Scott ten drahokam našel, a vytěžil z něj absolutní maximum.. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No i kdyz jsem cekal trochu vic, neda se rict, ze bych byl zklamanej. Film ma takovy dva hlavni problemy. Vetsinou na jednu paradni scenu pripada jedno hluchy misto a cas od casu je film lehce stereotypni. Jinak si vicemene nemam na co stezovat. Film zacina skoro jako komedie, kdy se tu najde par fakt vtipnejch momentu a postupne priostruje az do paradniho finale. To vse skvele natoceno a se super hudbou. A pak tu jsou jeste herci. Sarandon a Davis si skutecne celej film kradou pro sebe a ve svejch rolich jsou paradni, i kdyz mi drobet lepsi pripadala Davis. Taky musim pochvalit sympataka Pitta a Madsena a docela netradicniho poldu Keitela. Vetsinu casu jsem se dobre bavil, ale na 5* to neni. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Celý problém Thelmy a Louisy tkví v nešťastném propojení precizity klasického hollywoodského stylu s evropskou tematikou aplikovanou na americké prostředí. Na jednu stranu se film tváří jako evropské vyprávění, kdy není děj motivován primárně příčinou a následkem nebo naplňováním deadlineů, ale pracuje s mnohem uvolněnějšími kauzálními vazbami a vědomým neujasněním si cíle, na druhou stranu rozvolněná šedesátá i deziluzivní léta sedmdesátá dávno odezněla. Nacházíme se v Americe, v post-klasickém Hollywoodu let devadesátých, s nimiž se pojí nutnost vršit deadliney – tedy jakési limity, do kdy musejí postavy vyřešit určitou věc. Takový deadline představuje kupříkladu vzetí / nevzetí Brada Pitta (na rozhodnutí mají postavy vymezený čas, protože Brad na ně věčně čekat přirozeně nebude), sehnání peněz nebo překročení hranic do Mexika. Nejvýraznější deadline je pak policie, jež obě dívky stíhá a jež rámuje celý příběh (proto dojde ke kontaktu dívek s policí až u konce). Jak vidno, deadliney jasně převažují nad uvolněným evropským vyprávěním, s kterým nemá film zhola nic společného, přestože po něm permanentně - minimálně synopsí - háže očkem. Postavy se v hollywoodských filmech osvobodit a odpoutat zkrátka nemohou. I když možná za tím nevězí normy hollywoodského vyprávění, ale omezení, které na dívky klade patriarchální model společnosti. Rovněž proto se těší Thelma a Louisa tak značné oblibě mezi teoretičkami genderových, feministických, post-feministických, kulturálních a queer studií. Přesto všechno je film nesmírně zajímavý jednou věcí – zdá se, jako by prohazoval příčinu a následek, protože obě dívky teprve až po objevení deadlineu (budoucího následku) začínají konat, ale tomuto deadlineu se snaží pokaždé vyhnout. Směřuje se tu od deadlineu, nikoliv k němu. Jak mazané, pane Scott! ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Bude to ťažké, ale musím nájsť miesto pre Ridley Scotta v rebríčku mojich obľúbených režisérov. Nech sa chopí hoci akej témy, dokáže ju presvedčivo realisticky a silne empaticky spracovať. Či už je to čistokrvný vojnový film (Čierny jastrab zostrelený), vesmírny horror (Votrelec) alebo aj táto feministická road movie. Brilantne vybrúsený príbeh dvoch kamarátok Thelmy a Loiuse. Ženské, ktoré mi na začiatku filmu neboli zrovna dvakrát sympatické, som si počas dvoch hodín trvania tohto snímku tak obľúbil, že by som bol na konci za ne dýchal. I napriek mizernému dabingu dávam tejto dráme plný počet hviezdičiek. Budem sa snažiť si ju v blízkom čase znova pozrieť, ale tento krát v originálnej anglickej verzii. To bude ešte o kúsok intenzívnejší filmový zážitok. ***** ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

UPDATE 2020: Jasně móda je te´d zase někde trochu jinde, ale Susan s Geenou jsou perfektně vybrané protiklady a Ridley si vybral jednu z silnějších chvílek. ----- Netřeba cokoliv dodávat ke kvalitám snímku. Hodně mě vždycky rozesmal manžel Thelmy Derryl v podání Chrise McDonalda. Se nedivím že jeho ženuška chtěla raději "pokračovat v jízdě" než aby ho znova spatřila. ()

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • Jason Beghe, představitel policisty, který zastavil auto s Thelmou (Geena Davis) a Louisou (Susan Sarandon) v odlehlé poušti, improvizoval ve scéně, kdy mu Thelma přiložila hlaveň zbraně k hlavě předtím, než ho donutila vlézt do kufru služebního vozu. Rozbrečel se proto, aby jeho poměrně malá role byla více zapamatovatelná a zároveň nebyla netečná vůči požadavkům obou hlavních protagonistek. (oli009)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama