Reklama

Reklama

Thelma a Louise

  • Česko Thelma a Luisa (více)
Trailer

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (515)

Ruut 

všechny recenze uživatele

UPDATE 2020: Jasně móda je te´d zase někde trochu jinde, ale Susan s Geenou jsou perfektně vybrané protiklady a Ridley si vybral jednu z silnějších chvílek. ----- Netřeba cokoliv dodávat ke kvalitám snímku. Hodně mě vždycky rozesmal manžel Thelmy Derryl v podání Chrise McDonalda. Se nedivím že jeho ženuška chtěla raději "pokračovat v jízdě" než aby ho znova spatřila. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott se opět předvedl v jiné poloze. Tentokrát v subžánru road movie a opět nelze než konstatovat, že v rámci pravidel využil možnosti, které tento druh filmu nabízí na výbornou. Jeho zásluhou může divák proniknout úchvatné krajiny jihu spojených států, kdy zpočátku nehostinná poušť přechází v monumentální přírordní útvary, jež díky nasnímání působí téměř mysticky. Ovšem film by nebyl tak dobrý bez skvělého scénáře, díky kterému se, i přes jeho mírně feministické vyznění, lze snadno sžít s hrdinkami příběhu. Obě jsou plastické postavy a obě jsou, nebo s v průběhu filmu stanou, velice silnýmy a to na základě životního traumatu, kterým si musely projít v buranském maskulinním světě. Ten je zde vylíčen neúprosně, muži zde jsou buď ubozí a dětinští (manžel), násilničtí (Harlan), slizcí (řidič kamiónu), nebo prostě jen hajlzíci (JD). A v takovém prostředí se předpokládá, že jim ženy budou podřízeny, díky čemuž revoltu Thelmy a Louise snadno pochopit a fandit jim. Samozřejmě film také hodně stojí na hereckých výkonech, ať již hlavních postav, nebo i těch vedlejších, všechy díky svým představitelům ožívají a tak filmu nelze nic vytknout. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

O tomhle filmu jsem už hodně slyšel, a proto jsem k němu přistupoval opatrně. Nejednou se mi stalo, že filmy, o kterých jsem hodně slyšel, mě těžce zklamaly. Naštěstí tenhle ne. Ridley Scott je prostě génius - průměrný režisér by z tohoto filmu udělal pohádku o tom, jak se dvě ženské mstí všem těm "fujky fujky" mužům, on přidržuje otěže a brání tak snímku stát se jen tupou feministickou břečkou. To vše podkresluje dokonalá práce s kamerou, boží hudba od mistra Zimmera a hlavně dva skvělé výkony v hlavních rolích. Vím, že (opět) půjdu proti proudu, ale říct, teda napsat, to musím. Geena Davis by si zasloužila Oscara, protože její Thelma je naprosto dokonale ztvárněný charakter. A kdo říká, že ne, tak tomu závidím, protože v životě ještě nepoznal nikoho takového (já za svůj poměrně krátký život poznal už pár Thelm (divné slovo, že) a právě proto oceňuju právě Geenin výkon.) Susan byla taky skvělá, Brad Pitt mě pobavil svým akcentem a Michael Madsen přesvědčil, že umí hrát. Na tuhle nevšední jízdu se určitě vydám ještě několikrát… 100 %. P. S. A abych nezapomněl, při závěru jsem měl husí kůži i přesto, že bylo jasné, co se stane. Možná i to svědčí o režisérově umu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér Ridley Scott v nejlepší formě, tehdy nadějná scenáristická debutantka Callie Khouri, výborná dvojice Susan Sarandon a Geena Davis, výteční představitelé vedlejších rolí (Harvey Keitel, Michael Madsen, Christopher McDonald, Brad Pitt ve své první větší filmové roli....), brutální moneyshoty Adriana Bidlea, velmi zdařilý soundtrack Hanse Zimmera a silný příběh se silnými ženskými hrdinkami. I takhle by se v kostce dal popsat film Thelma a Louise z roku 1991. Dnes možná až trochu neprávem zapadlá filmová klasika, která je v aktuálním světě možná až překvapivě aktuální a zaujme jenom nejen jako jeden z nejvýraznějších kusů z filmografie Ridleyho Scotta ale též také opravdu parádním scénářem, který má jasně plynulou cestu z bodu A do bodu B a nabídne ten nejlepší možný způsob charakterního vývoje jaká může taková průměrná filmová postava ideálně dostat. Nadále řadím Ridleyho Scotta mezi své nejoblíbenější režiséry a jako jednoho z těch nejdůležitějších režisérů, kteří (zatím) trestuhodně nebyli ocenění Oscarem. Neříkám, že jsem s některými Scottovými filmy neměl problém a že je to tvůrce, který by měl přímo až kapsu bezchybných bijáků, přesto je to režisér talentovaný s hodně pevnou rukou a především díkybohu režisér, který se nebrání tomu s herci diskutovat ať už o jejich postavách nebo rovnou průběhu děje. I díky tomu jde výsledné kvality filmu též přisuzovat právě dvojici Sarandon a Davis, protože nápadů měli mnoho a Scott rozhodně nebyl proti. I díky tomu vznikl film, který je snad tím nejlepším možným zástupcem Girl Power vlny, který skutečně předvádí silné ženské hrdinky a díky dodnes řešenému tématu ohledně dominance mužů a emancipaci žen je ten film vlastně aktuální až dodnes a vypadá to, že ještě hodně dlouho aktuální bude. Film se chystal téměř dekádu, motalo se kolem něj 40 režisérů a málem mohl být i režírovaný samotnou scénáristkou a být pojatý jako dokument. Nakonec se ale díkybohu sešel ten nejlepší tým na pravém místě a Thelma a Louise díky tomu může patřit mezi nejlepší zástupce žánru Road movie. Mezi hlavní strůjce samosebou pořád patří Ridley Scott, který dokázal, že režisér může být mužského pohlaví a přesto může důstojně prezentovat hlavní ženské hrdinky. Scott za Thelmu a Louise obdržel první nominaci na Oscara ve své kariéře a i když ten samý rok byli v kategorii Oliver Stone, Barry Levinson, John Singleton nebo vítězný Jonathan Damme za legendární Mlčení jehňátek tak se Ridley definitivně zapsal do hledačku jako režisér, který krom větších filmů jako Vetřelec nebo Blade Runner dokáže natočit i opravdu působivé drama, kde se důraz klade přece jen více na postavy. Ridley Scott i dnes tak pendluje mezi komornější a blockbusterovou filmovou tvorbou a i díky tomu patří mezi režiséry od kterých člověk může čekat snad téměř cokoliv. Ať už co se týče jeho budoucí kariéry mluvíme třeba o Gladiátorovi, Královstvím nebeském, Americkém gangsterovi nebo Marťanovi. I casting hlavních hereček mohl vypadat úplně jinak a mohli jsme tak vidět Michelle Pfeiffer s Jodie Foster nebo Goldie Hawn s Meryl Streep, finální dvojice Susan Sarandon a Geena Davis si ale spolu ve finále tak moc dobře sedla, že tu vzájemnou kamarádskou chemii nakonec nemuseli ani dvakrát moc hrát a tenhle casting je jasná trefa do černého. Obě herečky se poté za svůj výkon dostali nominace na Oscara (obě v kategorii hlavní herečka) a i když prohráli právě kvůli výkonu Jodie Foster v Mlčení jehňátek tak obě předvedli fenomenální výkony, kde se navzájem bravurně doplňují a divák jim hodně snadno fandí. Oba charaktery mají nějaký start a projdou si nějakým vývojem, charakter Davis se vyrovnává s tím, že o ní manžel tak nejeví zájem, Sarandon se zase vyrovnat se vztahem se svým milencem. Celý incident s vraždou je poté jen start dobrodružné cesty, který obě ženy někam posune, donutí je přehodnotit si pravidla života a především si uvědomí, že jedna bez druhé by na téhle nebezpečné cestě nemohli fungovat. Jejich vztah a celé jeho uchopení je nejsilnější stránka filmu a i závěr funguje výtečně. Vedlejší charaktery jsou též bravurně obsazené, především Harvey Keitel je v roli policajta co po ženách jde ale vlastně je na jejich straně bravurní. Michael Madsen se tu též předvede a bylo to ještě rok před Gaunery kdy se Madsen dokázal herecky výrazně předvést. McDonald se tu v roli despoty též dokáže slušně předvést, hlavně je tu ale skutečně parádní Brad Pitt, který už tehdy dokázal, že by mohl jako herec něco dokázat a i když se pochopitelně v záplavu těch legendárních rolí jako David Mills, Tyler Durden, Mickey O´ Neill, Benjamin Button, Aldo Raine či Cliff Booth na JB trochu zapomíná, právě tahle role Pitta dostala do hledačku a nakopla ho k jeho cestě stát se jednou z největších hvězd Hollywoodu. Už zde byl Pitt neskutečný sympaťák, to co ale předvede později snad skutečně nemohl čekat nikdo. Callie Khouri napsala Thelmu a Louise jako svůj první scénář a hned obdržela Oscara za nejlepší původní scénář a zcela právem. Thelmě a Louise bych možná přece jen vyčetl trochu delší délku než by se u tohoto filmu hodilo, tento scénář má ale parádní téma, parádní vývoje charakterů a parádní gradaci. Funguje ohledně dialogů, nemá vyloženě hluchá místa a i když nejde o komedii se přece jen objeví několik vyloženě vtipných parádních momentů. Člověk by už málem zapomněl na dvě důležité osoby- Kameramana Adrianna Biddlea a hudebního skladatele Hanse Zimmera. Kamera Biddlea je plná bravurních záběrů a Biddle se díky právem dočkal své první a zároveň poslední nominace na Oscara, kterou bohužel neproměnil. Dodnes ale díky němu vypadají nádherně nejen Thelma a Louise ale také třeba Vetřelci, Mumie z roku 1999 nebo bondovka Jeden svět nestačí. Biddle umřel ve věku 53 let a nedostal tak tolik v kariéře zase tolik šancí, přesto je ale díky práci, kterou za svůj život stihl rozhodně právem označován jako velmi kvalitní kameraman. Záběry na cesty, detaily nebo především finální záběr vypadají tak božsky kvůli němu. A soundtrack Hanse Zimmera též hodně dopomáhá kvalitní atmosféře. Zimmer byl tehdy už sice znám za soundtracky k filmům jako třeba Rain Man, vrchol své hudební slávy ho ale ještě čekal. U dnešního Zimmera se tak dá diskutovat nad tím jestli se skutečně častěji neopakuje víc a víc, minimálně u Thelmy a Louise to ale jistě neplatí a i když asi nebude soundtrack ta první věc na kterou si u filmu vzpomene, tak rozhodně nejde o špatnou práci a je skutečně poslouchatelný i sám o sobě. Thelmu a Louise jde skutečně označit za film, který funguje jako ideální film pro feministky, který ale zároveň nutně automaticky nemusí urážet muže. Právě naopak, protože Thelma a Louise je ten film, který dokáže zaujmout z několika důvodů a každý si v něm může najít své. A krom možná přece jen ždibec přetažené délky a s těmi pár spojených momentů navíc bych vlastně nenašel moc důvodu k tomu si na film stěžovat. Jde totiž skutečně o neprávem trochu zapadlý klenot, který je ale dodnes zároveň právoplatným kultovním snímkem s tou nejlépe zvolenou hereckou dvojicí. Navíc bravurní střih Thorna Nobleho, který též za film obdržel nominaci na Oscara, který nejvíc vynikne přece jen až v té legendární závěrečné scéně. Přirovnání hlavní dvojice k Bonnie a Clydeovi mi pořád přijde poněkud zvláštní, ve finále ale vlastně není zase tak nesmyslné a přece jen se sluší říct, že tohle je ten film kde ještě boj žen se sexismem fungoval a měl koule i na něco víc než na pouhé komentování o nevhodnosti. A zrovna Davis a Sarandon měli ty koule o poznání větší a jejich moment s policistou nebo cisternou jsou už jen lehké třešničky na dortu skvělého filmu o síle žen, síle přátelství a síle sebeúcty. Zcela právem kultovní klasika! () (méně) (více)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $16,5miliónaTržby USA $45,360,915Tržby Celosvetovo $55,500,000"Ridley Scott a jeho výborná road story, ktorá každým pozretým je o niečo silnejšia v ponúknutom obsahu a v detailoch!" Susan Sarandon a Geena Davis v dobrodružnej jazde naprieč Amerikou, unikajúce pred rukou zákona až dovtedy pokiaľ neprídu na koniec útesu, je strhujúcim príbehom ťažiacim zo skutočnej ľudskosti, neviazanosti a hlavne o vnútornej slobode, kde príde to skutočné čaro priateľstva a oslobodenia sa od zaužívaného systému, samým záverom filmu. "Dobrodružstvo naprieč Amerikou ako sa patrí!" __/80%/ ()

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • Celosvětová premiéra proběhla 20. května 1991 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
  • O režii se jednoho času zajímal Richard Donner (celkem bylo zvažováno přes 40 režisérů, projekt měl vzniknout již roku 1983). (HellFire)
  • V roli zlodějíčka se objevil Brad Pitt, pro něhož byla tato práce vůbec první významnější rolí v Hollywoodu. (Beer Ceps)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama