Režie:
Tony ScottKamera:
Stephen GoldblattHrají:
Catherine Deneuve, David Bowie, Susan Sarandon, Cliff De Young, Dan Hedaya, Beth Ehlers, James Aubrey, Ann Magnuson, Bessie Love, John Pankow, Willem Dafoe (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Catherine Deneuve, Susan Sarandon a David Bowie září v gotickém příběhu o nehynoucí kráse, nekonečné vášni a nehorázně ceně, kterou za ni museli zaplatit. Několik set let stará upírka z Egypta jménem Miriam a její milenec, upír John, loví obyvatele New Yorku, kteří s oblibou navštěvují tamní kluby. Miriam svým milencům může propůjčit dlouhověkost, ovšem nemůže jim zaručit nesmrtelnost. A tak, když John začne nečekaně rychle stárnout, svede Miriam Sarah - lékařku, která se věnuje předčasnému stárnutí... (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (158)
V rukách debutujícího Tonyho Scotta se ze scénáře na banální upírskou jednoaktovkou stává uhrančivá audiovizuální óda na věčnou krásu. Scott poprvé dostal k dispozici celovečerní plochu a příležitost proměnil v absolutní exhibici svého stylu, formovaného nejen prací na reklamách, ale také během začátků spolu s bratrem Ridleym v rámci mladistvé britské indie-experimentální scény. "Hlad" představuje impresionistickou koláž fetišisticky formalistických vinět. Přeskakuje z jednoho okamžiku do paralelních i retrospektivních výjevů, ale hlavně se v širokoúhlých detailech opájí svůdnými tvářemi a šíjemi nejen ústředního tria zdejšího hereckého ansámblu snů. Příznačně se většina filmu odehrává v okázale nasvícených interiérech, které záměrně působí jako uměle kašírovaná mauzolea obklopující chladem věků zdejší postavy, které marně touží pokořit pomíjivost života, času i touhy. Scottův formální rukopis destiluje a do filmu vepisuje esenci každé jednotlivé chvíle, ať už se jedná o hladový atak upírů, vášnivé milování nebo jen dialog sálající napětím vzájemné přitažlivosti (pasáž u klavíru s Lakmé od Delibese vysoce ční v síni slávy audiovizuálního erotična). Hlavním upírem tak nakonec není toliko postava ztvárněná Catherine Deneuve, nýbrž filmové médium samotné, které pomíjivou krásu okamžiků skrze rukopis Tonyho Scotta konzervuje do svůdně nemrtvé dokonalosti. ____ PS: Na velkém plátně v Biu Oko to byla cinefilní extáze. ()
Podľa obrazov a hudby, sprevádzajúcich úvodné titulky, som sa bál vizuálneho osemdesiatkového gýča plného dlhých tesákov, krvi a cool postáv v koži. Hlad je ale hneď od ďalšej scény úplne iný. Je to najintímnejší a najfilozofickejší Scottov film, ktorý pripomína atmosférou, tvorenou kontrastom svetla a tmy, postáv zahalených v tieňoch a povlávajúcich záclon skôr bráchov slávny sci-fi opus zpred roka, ako jeho ďalšie pop záležitosti. Boj dvojakej krvi v tele Sarandonky môžeme chápať ako jej čerstvo objavenú bisexualitu, resp. homosexualitu, ešte nie tak tolerovanú spoločnosťou, ako dnes. Ale je to hlavne príbeh lásky, prekliatej večnosťou a túžbou ovládať a o túžbe človeka po večnej mladosti, ktorú upíri nezdieľajú. Scott dokázal v každej dekáde niektorým zo svojich filmov svojim výrazným autorským štýlom zobraziť atmosféru doby, byť pri tom cool a zároveň trochu gýčovitý. Po tomto diele nemohol prísť s odlišnejším filmom, akým bol Top gun. Pokiaľ nebudete často žmurkať, všimnete si Willema Dafoea. ()
Od Tony Scotta jsem tak nádherný umělecký počin vůbec nečekal. Upírská tématika pojatá tak starosvětsky a tragicky. Záhadní sousedé nejsou jen podivíni, ale také stovky let staří upíři, kteří žijí až do skonání věků. Žádné brutální zabíjení ani většina upírských klišé s česnekem. Film je spíše psychologické drama se zamyšlením, zda je nesmrtelnost tak dobrá, jak si každý myslí, protože ne vždy může být nesmrtelnost spojena s mladým tělem. Pěkné masky, nervózní tajemná hudba a chladně klidná Catherine Deneuve, která se chová tak hezky aristokraticky a žensky dle starých dob. Opravdu příjemné krve třísnící překvapení. ()
Jakýsi americký pokus o umělecký film evropského typu. Z počátku rozvíjí tento debutový snímek Tonyho Scotta několik zajímavých myšlenek a motivů - progeria, zrychlené či zpomalené stárnutí, testy na opicích, které ale záhy bohužel opouští, stejně jako některé důležité postavy. Vizuální stránka je zajímavá, celý film se odehrává ve stínu. To je v pořádku, méně už oceňuji neustálé opakování motivů jako je holubice a povívající záclony. V tomto směru bych trochu ubral. Každopádně atmosféra filmu je perfektní, neustálé zvukové ruchy a hudební podkres tvoří dokonalý mix. Tempo a styl vyprávění se mi skutečně líbily. __ Přiznávám, že film jsem si sehnal hlavně kvůli účinkování Davida Bowieho:) ale i bez něj by to byl zajímavý film, který stojí za zhlédnutí. ()
Katarína a Zuzana sú predovšetkým veľmi krásne ženy, ktoré si to naostro rozdajú medzi sebou v posteli, ale nielen kvôli lesbickému sexu som si užíval sugestívny debut Tonyho Scotta, kde som až tak popravde dopredu neočakával, že ma môže príjemne prekvapiť, a veru, že sa mu to podarilo, možno tomu vďačím práve aj pre účasť DAVIDA BOWIEHO, ktorého chvíľková prítomnosť vo filme spríjemňuje samotné dianie, i keď on zrovna príjemné veci nerobí ? Stane sa obeťou odvekej sexy upírky, ktorá sa už naozaj nevie spratať do kože...! Rovnako excelentný spevák ako aj herec zároveň, zaujme taktiež na menšom hereckom priestore, pretože na mňa pôsobí, ako z inej Galaxie, skrátka-vyžaruje z neho zvláštna a tajomná charizma_ “Deneuve a Sarandon sú, ako vystrihnuté zo šlabikára” _ Scott používa výborný filmársky štýl-videoklipový, so zaujímavým strihom+kamera má svoj daný charakter, aby správne navodila ATMOSFÉRU, a tá, má určite, čo ponúknuť. PS:Viete, čo má spoločné kostymérka a použitá hudba vo filme ? Vôbec to nie je ťažké uhádnuť, pokiaľ sa dobre orientujete v dejinách kinematografie... ()
Galerie (99)
Zajímavosti (15)
- Během natáčení nechal Tony Scott 11letého syna Davida Bowieho, Duncana Jonese, poletovat na place s kamerou. Scott údajně nakonec použil fragmenty z Duncanových záběrů. Po smrti Tonyho Scotta se Duncan Jones vyjádřil, že Scott byl pro něj mentorem a doporučil mu studium na London Film School. (Eldrick)
- Tony Scott se pro tento film inspiroval snímkem Performance (1970). (Pavlínka9)
- Kostýmní výtvarnice Milena Canonero jednoho dne během natáčení zmizela a nebyla k nalezení. Později se zjistilo, že letěla do Říma nakoupit kapesník pro Davida Bowieho. Letěla tam na vlastní náklady, jelikož zjistila, že v Londýně nejsou k sehnání látky, které by ve filmu uplatnila. (Pavlínka9)
Reklama