Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Joe Hallenbeck býval elitním tajným agentem, který kdysi dokonce zachránil život americkému prezidentovi. To už je ovšem minulost. Nyní se živí jako soukromý detektiv, jehož nejvěrnější družkou se stala láhev levné whisky. Když mu přítel Mike Matthews dohodí jako kšeft ochranu barové tanečnice Cory, netuší, že se ocitá ve smrtelném nebezpečí. Nejprve exploduje auto s Matthewsem a vzápětí je i přes veškerou jeho snahu Cora přímo na ulici zavražděna chladnokrevnými zabijáky. Joe společně s jejím přítelem, fotbalistou Jimmym Dixem, zjistí, že se pokusila vydírat majitele fotbalového klubu Hřebců Marconeho s cílem dostat Jimmyho, který byl distancován kvůli drogám, zpět do hry. Tím, že našli materiály kompromitující Marconeho, stávají se sami cílem mafiánských zabijáků a Joe podezřelým z vraždy Matthewse, protože policie zjistila, že byl milencem jeho ženy Sáry. Navzdory všem překážkám zjistí Joe, že Marconi se chystá zabít senátora Baynarda, předsedu komise rozhodující o sázkách na fotbalové zápasy. Přestože to byl právě on, kdo se postaral o Hallenbeckovo propuštění, když detektiv odhalil a překazil jeho sadomasochistické hrátky, riskuje Joe s pomocí Jimmyho život, aby atentátu zabránil. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 430)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Shane Black .. Joseph Cornelius 'Joe' Hallenbeck je soukromý detektiv služebně i rodinně na dně. Žena mu píchá s bývalým kolegou a k tomu jeho nepovedená poslední „prácička“, ta skončí rozstřílená na ulici... To jest na úvod. K tomu navrch výtečně obsazená hlavní herecká dvojice, který prostě nemá chybu. Scénář je hodně cool, ale zejména hláškové dialogy předčí téměř každý podobný snímek. A režie - to je třešnička na dortu !! Na rozdíl od některých plně chápu proč jsou někteří z tohoto filmu tak unešení. Prostě nejlepší film Tony Scott a možná i Bruce Willis. Po prvním shlédnutí v patnácti letech jsem byl mladistvě nadšen.. a nadšen jsem i dnes po letech!! Ty hlášky a slovní přestřelky jsou prostě kurewsky kultovní! The sky is blue, water is wet, women have secrets.. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Tonyho lexikon smrtonosných hlášek zabalený do uhlazeného akčního kabátce, který koncentruje to nejlepší na obšírném střílečkovém žánru. Film taktéž obsahuje nejupřímnější vyznání z lásky ("Jdi do prdele, Sáro!") a vyloženě ukázkovou chemii mezi dvěma hlavními charaktery (jen to jiskří). Někdo by řekl, že Skaut je dosti přízemní, ale ten někdo je podle mého šupák a antagonista a Satan Claus a zřejmě se cítí dost osamělý a měl by si pořídit psa. Nebe je modrý, voda je mokrá a Poslední skaut je něco jako vedoucí dětského tábora. Jupijej! ()

Reklama

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Tehdy v devadesátých letech už nestačilo jen tak někomu vrazit. Říkaly se vtipný hlášky. Například 'Já si vrátím!' nebo něco lepšího - třeba se někdo praštil surfem a řeklo se 'Příliv kámo'....Tony Scott dal Willisovi v Posledním skautovi do rukou kufr plný těch nejlepších ingrediencí na pořádný hláškovací akčňák pro chlapáky a kdyby se mu tam nepřipletla i trocha ohraných klišé, mohlo to být za pět hvězdiček. "Voda je mokrá, nebe modré a starý Satan Claus pořád někde číhá a je stále silnější...." ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Shane Black je prostě neřízená střela- Tento scénárista z kterého se později stal režisér se pravděpodobně jednou provždy zapsal do filmové historie. Napsal první Smrtonosnou zbraní, která nastartovala jednu z nejlépe fungujících akčních sérii všech dob, dále pomohl napsat Posledního akčního hrdinu, který je dodnes oukey filmovou záležitostí a především napsal a zrežíroval Iron Mana 3, pravděpodobně nejosobitější film z rozšířeného univerza Marvelu. V roce 1991 ale především napsal scénář k Poslednímu skautovi, který je dost pravděpodobně jedním z nejlepších buddy filmů všech dob. Historek kolem Prvního skauta vzniklo mnoho- Shane Black opustil Smrtonosnou zbraň 2, jelikož se studiu nelíbila jeho o dost temnější verze ve které měl navíc zemřít Riggs. Black se tedy poté rozhodl napsat Posledního Skauta. Produkoval Joel Silver, který stal i za Smrtonosnými zbraněmi, k režii se dostal Tony Scott a za psacím stolem psal sám Black- Co se mohlo pokazit? To je právě otázka. Shane Black i Tony Scott povídali, že původní scénář byl o hodně lepší než ten, který byl nakonec použit a oba tak na něj vzpomínali jako na film, který mohl být lepší. Black dost možná vzpomíná dodnes, Scott už tolik ne jelikož před 6 lety skočil z mostu, poté co zjistil, že má nádor na mozku. Sám jsem Posledního Skauta viděl poprvé před 3 roky kolem 12 lety a vlastně mně tolik nezaujmul a skoro vůbec jsem si ho nepamatoval. Teď viděno podruhé na velkém platně, o 3 roky později a dojem je o hodně lepší. Projekci Posledního skauta jsem si totiž vyloženě užil a bylo by to snad jako bych ten film viděl poprvé a to co jsem před 3 roky viděl byla nějaká zkušební verze. Ten film není dokonalý. Je pravda, že pravděpodobně mohl být lepší po všech těch historkách. Na internetu se snadno dohledají Blackovy původní scénáře, které navíc píše svým specifickým humorem a je v něm vidět, že původně mělo finále tvořit závod na lodích a žena Joa Hallenbecka měla být málem rozsekaná motorovou pilou. Jaký mohl být Poslední Skaut v té pravé oficiální Blackově verzi se nikdy nedozvíme, nicméně výsledný produkt stojí za to. Poslední skaut je především šňůrou perel perfektních, komediálně skvěle podaných hlášek. Režíruje vždy řemeslně perfektní Tony Scott a především skvěle pracující duo Willis- Wayans. Je úplně jedno, že se údajně ve skutečnosti příliš nemuseli a jde pouze o filmový trik- ve filmu totiž tato dvojka funguje perfektně. Akce je zajímavou stránku filmu, plná perfektních střeleb, automobilových sekvencí a podmanivé hudby. Blackeův scénář funguje tak proto, že je nekompromisní. Nechybí brutální vraždy, fuckují tu i děcka a proto je film svěží zábavou. V roce 1991 šlo o kasovní propadák (51 mega dolarů při rozpočtu 78 mega dolarů) se špatnými recenzemi. Dnes jde pravděpodobně o jeden z nejoblíbenějších akčních filmů všech dob. A rozhodně se nedá říct, že ne nezaslouženě. PS: Děkuju redakci MovieZone za uspořádanou projekci, byl to perfektní zážitek. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

--- TLDR verze --- 1) "Poslední skaut" se těší pověsti kultu pouze v Česku. 2) Pro jednu generaci zdejších diváků definoval podobu maskulinní coolness, ale skrze to jim bohužel i nastavil vzorce šovinistického chování. 3) V základu má povážlivě mnoho společného s "The Room" Tommyho Wiseaua. 4) Je malý zázrak, respektive doklad talentu všech zúčastněných, že navzdory všem problémům během produkce drží nakonec výsledek tak skvěle pohromadě. --- dlouhá verze s argumenty --- Mezi českými filmovými fandy, obzvláště pak těmi s datem narození v 80. letech, platí "Poslední skaut" za absolutní kult a etalon kategorie akčních buddy movies. Jenže se jedná o ryze lokální vyznání. V zemi svého vzniku má dnes "Skaut" naopak status zapadlé žánrovky, po které se málokomu stýská. Jednak to naznačuje rozdíl v hodnocení na českých a mezinárodních filmových databázích (IMDB: 7/10, Leterboxd: 3,4/5) a nízký průměr zahraničních recenzentských hodnocení (Rotten Tomatoes: 46 %, Metacritic: 52 %). Film se také v poslední dekádě nedočkal znovuvydání na blu-ray. Na rozdíl od mnohých jiných titulů z filmografií zúčastněných tvůrců - včetně "Posledního akčního hrdiny" či "Hudsona Hawka" - v "Posledním sakutovi" nespatřuje potenciál pro znovuvydání nejen jeho mateřské studio, ale ani žádný výběrový label jako Shout, Imprint, Arrow či Lorber, které se vyloženě zaměřují na uvádění populárních i niche kultovek. Ostatně také správce mezinárodních práv pro uvádění v kinech se divil, že tento film v ČR na plátno vracíme projekcemi v Aeru a Scala. _____ Na věhlasu "Posledního skauta" v české kotlince má zásadní podíl ultra-vulgární první VHS dabing. Ten v devadesátkách z filmu udělal generační kult mezi dospívajícími chlapci a stal se legendou citovanou ve školních lavicích. Sám jsem byl tehdy jedním z hochů, kteří se zhlédli v macho špičkování hlavních hrdinů postaveném na vzájemném stírání se nebo alespoň na rychlém odpálkování nemístné poznámky. Také mi imponovala zdejší adorace maskulinních schémat a pozérství. "Poslední skaut" oslavuje hrdiny, kteří dávají najevo své city pouze na zlomek vteřiny a zaobalené do podoby drsňácké hlášky nebo patosem obtěžkané osudovosti. Domníval jsem se, že poznávacími znaky mužské coolness jsou zasmušilé výrazy, flusání, zahořklost, cynismus a permanentní bolest, která ale nesmí vést k fňukání. Právě to, jak skvěle dokáže "Poslední skaut" prodávat a implementovat vzory šovinistické hypermaskulinity, představuje značnou část jeho lokálního kulturního kapitálu. Příznačně ono vlažné či spíš negativní přijetí v USA vychází z toho, že tam už v době uvedení kritici odsuzovali nejen přepálené násilí, ale právě i zdejší genderovou dynamiku, toxickou maskulinitu a koncentrovanou misogynii. Jinými slovy věci které v době vzniku filmu byly v hollywoodských produkcích na ústupu a které naopak s opožděným nadšením vítal nezřízenou  svobodou opojený východní blok. Vlastně se pak ani nelze divit, že v některých zdejších chlapcích se dobové okouzlení přelilo v nekritické přijetí nejen filmu, ale bohužel i jím výtečně podsouvaných hodnot. Kolegové z MovieZone to snad shovívavě přejdou (nebo výmluvně nějakým suchým stěrem odpálkují), ale dovolím si tvrdit, že právě jejich sebejisté persony, které hrají nejen před čtenáři a diváky jejich vid/pod-castů, ale i před sebou navzájem, jsou až výmluvným dokladem vlivu "Posledního skauta". Ne náhodou jej ostatně majetnicky obhajují (post)devadesátkovými přemoudřelými šprochy o tom, jak zahraniční kritici prostě nevědí, co je dobré. Nejsou v tom ale zdaleka sami, pouze představují nejpopulárnější hlasy oné specifické podoby frajeření (přinejmenším veřejně předstíraného), které oproti mladším bros je prodchnuté typicky blackovským cynismem s notnou dávkou povýšenecké arogance a sebemrskačského trpitelství. _____ Čímž se dostáváme ke scénáři, který (když jej oprostíme od nánosů fandovských adorací) prostě představuje misogynní fantazii zapšklého egocentrika po rozchodu. Že se někdo vypíše z rozchodu, ještě samo o sobě nemusí být zlé. Ze stejných kořenů vzešlo třeba i skvěle sebereflexivní a katarzní "(500) Days of Summer". Jenže také to dalo vzniknout legendárně nesoudnému egotripu Tommyho Wiseaua "The Room". S Wiseauem sdílí Shane Black étos, že hrdina je nejlepší borec na světě. Jenže zatímco v "The Room" to o hrdinovi vědí úplně všichni ostatní kromě oné "nevěrné coury", co ho zradila, v "Posledním skautovi" se Black příznačně své nabubřelosti vepsal do mesiášského geroje, proti kterému stojí naprosto všichni a všechno. Tím větší zadostiučinění pak pochopitelně přichází, když hrdina navzdory všem peripetiím obstojí svými zásadami, takže nakonec všem ukáže, že jeho cesta je správná. Tam, kde si Wiseau dopřeje pompézní zadostiučinění v sebestředně trpitelském finále, přichází Black sice s méně teatrálním, ale o to děsivějším završením. Happy end  "Skauta" předpisově znovu-ustanovuje tradiční rodinu a řád, ale současně až děsivě zpřítomňuje jejich toxicitu. V epilogu načrtnutá idylka je ryze jednostranná s absolutní autoritou otce, kterému se naprosto všichni podřizují a pokorně salutují. Nemluvě o tom, že celá situace hrdiny a jeho rodiny se odvíjí pouze od určitých předem nalajnovaných patriarchálních bludů, že chlap se má starat a za to má být respektován. Joe Hallenbeck je idealizovanou projekční plochou všech frustrovaných mužů, kteří si své zpackané životy dusí v sobě a myslí si, že vrcholem projevu vlastních citů je někoho s šibalským úsměvem poslat do prdele.  _____ Jenže "Poslední skaut" na rozdíl od "The Room" není neumětelský patlalský drek, nýbrž velice důmyslně zkonstruovaná a ohromně funkční podívaná. Shane Black na přelomu osmdesátek a devadesátek platil za scenáristickou hvězdu, když kombinoval rádoby nonkonformitu s důmyslnou reflexí žánrových vzorců. Při tom se ale v samotním základu veškeré Blackovy tvorby vyjevuje typicky fanboyovská sveřepá touha pohledem dospělácké rádoby sofistikovanosti navrátit klasickým fyzickým žánrům jejich coolness a wow efekt, jakými obluzovaly své nejvěrnější a nejvíce okouzlené publikum, kterými navzdory ratingům vždy byli chlapci na hraně dětství a puberty. Nejupříměji to Black zhmotnil ve svém jednoznačně nejlepším díle, debutovém scénáři k vynikající sebereflexivní dětské dobrodružce ukotvené v klasických hororech "Záhrobní komando". Příznačně ale pro akční žánr coby umíněně rádoby dospěláckou chlapskou podívanou, jeho nadcházející práce opouštějí bezuzdnou dětskou rozjařilost a naopak se zavrtávají do konzervativních mýtů o zhýralých a zkažených elitách, proti kterým stojí obyčejní správňáci. Nepřekvapivě pak "Poslední skaut" představuje filmový ekvivalent komiksové série "Sin City" od Franka Millera, která začala vycházet ve stejné době, ale vzhledem k médiu si mohla dovolit být okázale vyhrocenější, objektivizující, explicitnější a drsňáčtější. _____  Na závěr se nicméně sluší pochválit řemeslnou profesionalitu výsledného filmu, a to obzvláště s ohledem na postupně vyvěrající zkazky o tom, jak během produkce na sebe narážela zduřelá ega čtyř chlapů na domnělém vrcholu kariéry – scenáristy Shana Blacka, producenta Joela Silvera, režiséra Tonyho Scotta i hlavní hvězdy Bruce Willise. Ve zkratce shrňme, že Black odevzdal zhůvěřile nihilistický a extrémní scénář (příznačně myticky vyzdvihovaný českými fandy "Skauta"), za který předem inkasoval rekordní cifru. Pověstný control freak Silver se do všeho montoval, krotil Blackovy přebujele misogynní fantazie a současně po samotném natáčení odstavil Scotta, který už zde rozvíjel svůj impresionistický styl. A Willis se zase nesnášel s neméně velikášským hereckým kolegou Damonem Wayansem, který byl na vzestupu, zatímco Willisova kariéra se točila v kruhu a jeho hvězda už žhnula pouze ve východních teritoriích. Na rozdíl od jiných produkcí stižených nesouladem mezi tvůrci se ale nic z toho viditelně nepropsalo do výsledku, který střihově dotvářel Stuart Baird. Ačkoli se Scott neúčastnil finálního střihu, tím spíše překvapí, že z jím nasnímaného materiálu byl poskládán výsledek, který svým stylem, impozantní nadreálně neonově-noirovou vizualitou a rychlým střihem zcela zapadá do režisérovy filmografie. () (méně) (více)

Galerie (49)

Zajímavosti (37)

  • Rozhovor Joea (Bruce Willis) a Jimmyho (Damon Wayans) o kalhotách za 650 dolarů byl převzatý z vystřižené scény Smrtonosné zbraně (1987), kde má Murtaughova dcera (Traci Wolfe) na sobě drahé šaty na vánoční párty a on se zeptá: „Není v nich zabudovaná televize?“ Ona řekne, že ne a Murtaugh (Danny Glover) zamumlá: „Jsem už moc starej.“ (3DD!3)

Související novinky

Idris Elba ve víru akce

Idris Elba ve víru akce

08.05.2021

Už v letošním roce se dočkáme Idrise Elby v novém Sebevražedném oddílu Jamese Gunna coby Bloodsporta, žoldáka, jemuž akce v žádném případě není cizí. Ostatně Elba už se v akční poloze objevil i před… (více)

Další Predátor je na cestě

Další Predátor je na cestě

17.02.2016

Z Shanea Blacka, scenáristy Smrtonosné zbraně a Posledního skauta, se stal v poslední dekádě úspěšný režisér. Jeho cit pro nahláškované buddy movies (aka parťácké filmy) se znovu probudil v Kiss Kiss… (více)

Predátora čeká další sequel

Predátora čeká další sequel

26.06.2014

Začalo to Predátorem a Predátorem II, pokračovalo crossovery Vetřelec vs. Predátor a Vetřelci vs. Predátor 2 a nakonec přišli Predátoři. Jakýs takýs sequel jedničky, kterým chtěli Robert Rodriguez … (více)

R.I.P. Tony Scott (1944 – 2012)

R.I.P. Tony Scott (1944 – 2012)

20.08.2012

V neděli 19. srpna zhruba ve 12:30 režisér Tony Scott „bez zaváhání“ skočil z mostu Vincenta Thomase v San Pedru. Skok byl smrtelný. V Scottově kanceláři byl posléze nalezen dopis na rozloučenou,… (více)

Reklama

Reklama