Reklama

Reklama

Napoleon

(seriál)
Francie / Německo / Itálie / Kanada, 2002, 6 h (Minutáž: 90 min)

Režie:

Yves Simoneau

Předloha:

Max Gallo (kniha)

Scénář:

Max Gallo, Didier Decoin

Kamera:

Guy Dufaux

Hrají:

Christian Clavier, Isabella Rossellini, Gérard Depardieu, John Malkovich, Anouk Aimée, Heino Ferch, Sebastian Koch, Ennio Fantastichini (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Napoleon je ryze francouzský hrdina, ale jeho sláva, činy a rozhodnutí mnohokrát "překročily" francouzské hranice a pod jeho kroky se doslova otřásala celá Evropa. Na filmový projekt, který měl popsat Napoleonovu cestu nehynoucí slávy až po samý konec, však nestačily jen francouzské finance. Čtyřdílná minisérie byla natočena v koprodukci dalších sedmi států: Německa, Itálie, Kanady, USA, Velké Británie a Španělska. Oficiální rozpočet zní na 41 milionů eur, natáčelo se ve Francii, Rakousku, v Maďarsku se točily velké bitevní scény za účasti tisíců statistů, naši diváci samozřejmě poznají mnohé české exteriéry. Producenti plánovali tento projekt již několik let, měnil se režisér a samozřejmě se dlouho spekulovalo o hlavní postavě. Mnohé překvapilo jméno Christiana Claviera, který ve filmech uplatňuje především svůj komediální talent (Operace Corned Beef, Návštěvníci I, II, filmové zpracování známého komiksu o Asterixovi). Současný francouzský velkofilm se neobejde bez Gérarda Depardieua, který zde zahrál roli nepopulárního šéfa tajné policie Josepha Fouchého. Stejně jako v Bídnících získali producenti účast americké hvězdy Johna Malkoviche, který svým výrazným minimalistickým herectvím uchopil postavu Napoleonova diplomata Charlese Talleyranda. Z výrazných ženských postav jmenujme Isabellu Rosselliniovou jako Josefínu a Anouk Aiméeovou jako Napoleonovu matku. Velká historická dobrodružství velkého muže se otvírají roku 1816 na ostrově Svaté Heleny, kde má Napoleon dost času na to, aby ve své duši znovu prožil svůj život... (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

Joski 

všechny recenze uživatele

Rozhodne nejde o najlepší film-seriál o malom velikánovi. Obsadením komika Christiana Claviera do historickej drámy ma zároveň prekvapivo i potešilo. Konečne sa našla charizmatická podoba Napoleóna, ktorá má svoje ikonografické kvality. Na druhej strane zastanci faktograficky presných vojnových filmov budú určite sklamaný a zrejme nový pokus o rekonštrukciu života nekompromisne zmetú zo stola. Na okraj si ale myslím, že populárno-historicky ladené TV série treba brať len z veľkou rezervou. Pre mňa osobne je táto koprodukčná verzia (podobne ako Červený Bedrník) celkom chválitebná tak na 80% ()

vesper001 

všechny recenze uživatele

Až dosud jsem si neuvědomila, že Napoleon byl vážně hodně malý – nevím, kolik měří Christian Clavier, ale určitě je nejmenším filmovým Bonapartem, kterého jsem kdy viděla – a že napoleonský komplex může být tedy hodně nebezpečný. A taky jsem si až dosud odmítala připustit, jakou frašku dokáže z filmu udělat současný český dabing. Napoleon sice svou armádou protáhnul kusem světa, ani to ale nevysvětluje, že francouzský důstojník posílá nepřítele „do Prčič“ (ledaže by to pochytil u Slavkova :). U historických příběhů sice trapně preferuju romantické linie před bitvami a historickou přesností, jisté, byť průměrné kvality ale tomuto zpracování upřít nemohu. ()

Reklama

conery1 

všechny recenze uživatele

" Rebelanti nemôžu poraziť armádu, pretože armáda - to som ja." Príbeh o géniovi vojny, ktorý keď nebol vo vojne, tak o nej rozmýšľal. Na začiatku kariéry v Taliansku mu pridelili demoralizovanú, vyhladovanú armádu s deravými čižmami. Mali len trochu zaujať rakúsko-uhorskú armádu. Pod jeho vedením bol výkvet Viedne rozprášený, väčšina Talianska dobitá. Do Francúzska poslal 120 000 zajatcov a ukoristil 2000 diel. Bol to majster stratég. V Egypte s 25 000 tis. vojskom porazil 60 000 jazdu Mamulekov. Clavier príjemne prekvapil a samozrejme celé spracovanie. A ešte o niečom bol príbeh. Politika bola, je a bude tá najšpinavšia vec, akou sa človek zaoberá. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Mnohokrát lepšie než paškvil Ridleyho Scotta, hoci môžu byť spory o úplnej historickej presnosti, o tom, že sa značná časť materiálu venuje ľúbostnému životu, že je Napoleon vykreslený buď príliš dobre, alebo príliš zle (záleží od uhlu pohľadu hodnotiteľa). Avšak Clavier si s vážnou rolou poradil mimoriadne dobre, no a zvyšok treba nechať na historikov, seriál ale pokrýva dejinný vývoj dvoch desaťročí dobre a zrozumiteľne, hoci nie sú ukázané tie veľké pozitíva, ktoré svojou vládou zanechal a to v kultúrnej či právnej oblasti, z ktorých čerpáme dodnes. Nech už je postoj k francúzskemu cisárovi akýkoľvek, nikdy nechýba husia koža pri jeho návrate z Elby, víťazstvo bez jediného výstrelu, ktoré je jedinečným v celosvetových dejinách a nevyrovná sa mu ani žiadny útek z väzenia, ktorý nám ponúkli filmoví tvorcovia. A stojí tiež za zamyslenie, že ak by sa podobná situácia opakovala s akýmkoľvek politikom aj dnes, koľko pušiek by ostalo nemých? V súvislosti s touto udalosťou spred viac než 200 rokov sa dá ešte poukázať aj na to, že už vtedy a asi kompletne v dejinách, "novinári" písali tak, ako vietor fúkal.  Titulky parížskeho denníka Le Moniteur Universel zneli nasledovne: 9. marec 1815: „Ľudožrút unikol zo svojho brlohu.“ 10. marec: „Korzická obluda pristála pri pobreží Golfe-Juan“ 11. marec: „Tiger je v meste Gap. Jednotky sú už na ceste, aby zastavili jeho postup. Svoje nešťastné dobrodružstvo zavŕši ako utečenec v horách. 12. marec: „Netvor sa dostal do Grenoble.“ 13. marec: „Tyran je už v Lyone. Strach a hrôza zachvátili ľudí.“ 14. marec: „Uzurpátor smeruje k mestu Dijon, ale statoční a lojálni Burgunďania ho masovo obkľúčili zo všetkých strán.“ 18. marca: „Bonaparte je vzdialený niekoľko dní pochodu od Paríža, mal to šťastie, že unikol prenasledovateľom.“ 19. marec: „Bonaparte sa náhlivo blíži, ale jeho vstup do Paríža je nemožný“ 20. marec: „Napoleon bude zajtra pri našich bránach.“ 21. marec: „Cisár Napoleon je v Paríži.“ 22. marec: „Jeho Veličenstvo oslávilo svoj príchod do Paríža. Všeobecná radosť je neopísateľná.“ ()

Gary 

všechny recenze uživatele

Čtyři týdny jsem čekal, až ohodnotím tenhle film. Během nich mě napadlo hodně připomínek i chvály. Všechno jsem to zapomněl. Takže asi takhle. FILM: 4X95 minut je podle mě buď trošku příliš, nebo trošku málo. Bitvy a události jsou brány často polopaticky a nezáživně, z toho najednou film graduje, že nemůžete odtrhnout oči - viz.Napoleonův návrat ve čtvrtém díle. Kostýmy jsou dobré, ale lidí se zdá pořád nějak málo. Některé bitvy dokonce vypadají, jako by tam bylo dvacet lidí. Proto jsem se občas ptal, kam se podělo těch 47 milionů eur, které na rozpočet padly. Ale situaci zachraňují HERECKÉ VÝKONY: Samotný Christian Clavier podává nejspíš životní výkon a působí přesvědčivě. Občas si sice asi každý vzpomene na Návštěvníky, ale to je jedno. On je zkrátka tahounem filmu a dává to znát. Isabella Rossellini už není tak hezká, jak bývala, ale na charakteru jí to vůbec neubralo. Spíš naopak. I přes všechny milenky zůstává Napoleonovou životní láskou. John Malkovich si roli jako vždy nechutně vychutnává a jako "lejno v hedvábných punčochách" je fantastický. A Depardieu ? Toho si v celé sáze užijeme takřka 15 - 20 minut, takže nemá shola co nabídnout. Tak nebo tak, šlo to, mohlo to být lepší a čekám na velkolepější, kterého už stářím propásl Danny DeVito:) Mimochodem, čtvrtý díl byl nejlepší. 70% ()

Galerie (43)

Zajímavosti (26)

  • Americká verzia bola namiesto pôvodných 6 hodín materiálu skrátená na 3 hodiny. (Arsenal83)
  • Do roku 2003 išlo o najdrahšiu európsku TV produkciu. (misterz)
  • Clavier sa vyjadril, že podľa neho sa mu podarilo stvárniť to, čím Napoleon bol, a teda "intelektuál a skutočný liberál". (Arsenal83)

Související novinky

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

28.06.2023

Britský herec Julian Sands byl od 13. ledna tohoto roku veden jako nezvěstný poté, co se vypravil na turistickou trasu zasněženými horami v oblasti Baldy Bowl přibližně 45 mil na východ od města Los… (více)

Reklama

Reklama