Režie:
Peter BogdanovichKamera:
Robert SurteesHrají:
Timothy Bottoms, Jeff Bridges, Cybill Shepherd, Ben Johnson, Cloris Leachman, Ellen Burstyn, Eileen Brennan, Clu Gulager, Sam Bottoms, Randy Quaid (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Příběh městečka, kde nikdo nechtěl zůstat. Na začátku 70. let zaznamenal Hollywood svůj zatím poslední umělecký rozmach. Jedním z nejdiskutovanějších filmů té doby se stalo Poslední filmové představení režiséra Petera Bogdanoviche (nar. 1939). Někteří kritici ho dokonce označili za „nejlepší filmový debut od Občana Kanea“, neboť netušili, že režisér už má za sebou jeden hraný film, natočený pro Rogera Cormana (Terče z roku 1967 s Borisem Karloffem v hlavní roli hororové hvězdy, která silou své osobnosti zlikviduje sériového vraha). Dějištěm je texaské městečko Anarene v roce 1951. Vítr se prohání jeho prázdnými ulicemi a ti lidé, kteří tu ještě bydlí, nacházejí rozptýlení v místní hospodě s hernou a ve starém kině. Obojí vlastní Sam, zvaný Lev, svědomí městečka a jeho obyvatel, který ještě pamatuje dávno minulé dobré časy. Jeho chráněnci, kapitáni školního fotbalového týmu Sonny a Duane se snaží užívat si života v pomalu umírajícím městečku. Jeho zánik symbolizuje poslední představení v místním kině, kam už skoro nikdo nechodí, protože většina lidí má doma nový druh zábavy – televizi. Zánik kina znamená nejen zánik posledních zbytků místní kultury, ale také zánik komunikace mezi lidmi. Bogdanovich natáčel na černobílý materiál (vynikající kamera veterána Roberta Surteese) a místo konvenčního hudebního doprovodu použil řadu dobových nahrávek (zejména písničky Hanka Williamse), což se od té doby stalo běžnou praxí. Mezi hereckými výkony nezazní jediný falešný tón. Vynikají zejména westernový veterán Ben Johnson (Sam Lev) a Miss Chicago z roku 1946 Cloris Leachmanová (trenérova manželka Ruth), kteří za své kreace obdrželi Oscary, ale také oba mladí představitelé Timothy Bottoms (Sonny) a Jeff Bridges (Duane), pro něž film znamenal první velkou hereckou příležitost. V úloze Jacy debutovala modelka Cybill Shepherdová, jejíž intimní vztah s Bogdanovichem během natáčení negativně ovlivnil jeho i její další kariéru. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (102)
Skvelá 50´s retro coming-of-age vecička z amerického zapadákova. Pekný film v celej svojej úprimnosti a výpovedi. O tom, že všetky dobré časy raz skončia. A to ani nemusí byť nejaké zaprdené texaské mestečko v nejakom 1951. Herecky to nie je ani kúsok falošné, dôkazom sú 4 oscarové nominácie a 2 premenené. Nostalgické, ak ide o prvé kamarátstva, lásky, obľúbené miesta. Bezstarostné, láskavé a zábavné dospievanie však priveľmi kruto naberá na svojom konci. Keďže mi to zašlo pod kožu, idem do plných. PS: Potešili dobové kultúrne odkazy: v školských laviciach koluje „I, the Jury“ (1947) od Mickeyho Spillanea a v zomierajúcom kine chodia westerny, vrátane Winchester 73 s Jimmym Stewartom či záverečnej Red River od Hawksa. ()
Zvláštní, smutný závan nostalgie. Jako okamžik života zaznamenaný na černobílý polaroidový snímek, který už dávno odvál vítr a dneska leží pod prachem zašlých vzpomínek. Radosti i bolesti jednotlivců, o nichž by zdánlivě byla škoda mluvit, přitom jejich příběh budete sledovat napjatě a jedním dechem, jako by se vám odehrával přímo před očima. Neskutečně živoucí podívaná, která rozhodně sílí s každým dalším zhlédnutím. Bogdanovich uměl zaznamenat esenci prostředí a doby. ()
Film mi príliš nesadol, či už kvôli čiernobielej kamere, ktorá sa hrala na viac, než to, čo naozaj ponúkla, alebo kvôli nude, ktorá sa celým filmom prehupuje. Pomalé tempo, zaostalé mestečko kde na konci texaského sveta a často sa nudiace postavy mali za následok, že som sa nudil aj ja. Dramatických situácií minimum a pamätných scén ešte menej. Áno, posledné filmové predstavenie s Waynovou Červeneou riekou na plátne s dvoma divákmi v kinosále dokonale vystihuje film. Zaujme aspoň obsadením, či už mladučkí Bridges s Randy Quaidom, ktorý sa rolí opitých buranov už asi nikdy nezbavil, samozrejme ostrieľaný Johnson a mladučká Cybill Shepherdová, ktorá za mlada nebola vôbec na zahodenie. Predsa niečo zaujalo, to keď matka vyčíta dcére-stredoškoláčke, že je ešte stále panna. ()
...aneb po Papírovém měsíci moje druhé zalíbení v tvorbě Petera Bogdanoviche. Opět černobílý retro snímek nezávislého ražení, opět jedinečná atmosféra, tentokrát v mozaice osudů povětšinou dospívajících kluků a dívek uprostřed texaského městečka s kinem. Navzdory pomalému tempu od začátku silný pocitový zážitek. Když jsme na začátku v místní hospodě, z obrazu ke mě pronikal i ten zapáchající kouř, v závěru uprostřed pohnutých emocí a valícího se větra silnicí cítit i ten vítr. V pozadí pravidelně hrající country muzika, která tu atmosféru krásně podbarvuje, i vánoční koledy jsou tu hezky zaranžované do texaského country rytmu! :) Působivé emoce v řadě scén, rozehrané často už jen mimikou herců, obyčejné zážitky mladých lidí, prožívajících slasti i strasti spočátku bezstarostného mládí, později zlom, nenávratné změny, trpké dohry... a závěr, ve kterém jsem mohl na uhrančivé Cloris Leachman oči nechat. Nutno však dodat, že tady jsou excelentní herecké výkony ze strany snad všech zúčastněných a naštěstí mají co hrát, protože s přibývajícími minuty jde psychologie postav skutečně do hloubky. Jo, to byla vážně zlatá filmová éra, kdy podobné umělecké snímky mívaly ještě většinou propracovaný i scénář včetně psychologie postav a nesázely z větší části jen na ohromující dojem z toho vizuálu. [90%] ()
Takovej zajimavej film o obycejnejch vecech. Prvni, co me pri jeho sledovani napadlo, bylo, ze na dobu vzniku je dost odvaznej, ze zacatku sice holky vyrvavaj, ze otehotni, uz kdyz jim kluci strkaj ruce pod sukne, ale jak pribeh postupuje, tak si to stale vic lidi zacne ve filmu rozdavat a dokonce neni ani nouze o nejaky ty odhaleny kozy a jednu party bez obleceni u bazenu. Jinak pribeh je sice pomalej, ale nenudi, i kdyz druha polovina uz je precejen zbytecne dlouha a dost roztahana a je to proste film o osudech par mladejch lidi v jedny desny prdeli nekde v Texasu, kde je jedno kino, jedna herna a jedna restaurace a cely vypada jak kdyz vypadlo z westernu. Z hercu stoji za zminku mladickej Jeff Bridges, kterej uz se bohuzel v druhy polovine filmu vyskytuje jen zridka, pekne mrchu hrajici Cybill Shepherd a samozrejme Timothy Bottoms. Taky se tu mihne mladej Randy Quaid. Ale celkove hrajou dobre vsichni. No a jeste musim zminit paradni dobovou hudbu, ktera hraje prakticky neustale, i kdyz misty dost potichu, ze neni skoro slyset. Na 5* to sice neni, ale i tak me to prijemne prekvapilo. ()
Galerie (81)
Zajímavosti (37)
- Cybill Shepherd a Jeff Bridges mali počas nakrúcania krátku aféru. Shepherd neskôr tvrdila, že to bolo jediný raz, kedy spala s kolegom. (Arsenal83)
- Cybill Shepherd a Peter Bogdanovich sa počas tohto filmu stali milencami. Bol ženatý, mal deti s produkčnou dizajnérkou filmu Polly Platt, a to rozbilo rodinu. (Arsenal83)
- Cybill Shepherd mala vo svojom kontrakte klauzulu, podľa ktorej sa mohla vyhnúť nakrúcaniu neprípustných scén. Po tom, ako sa poradila s niekoľkými vedľajšími ženskými predstaviteľkami súhlasila s ich realizáciou. (Lookass)
Reklama