Režie:
Olmo OmerzuKamera:
Lukáš MilotaHudba:
Monika Omerzu MidriakováHrají:
Miroslav Donutil, Alena Mihulová, Martin Pechlát, Vojtěch Kotek, David Bowles, Eliška Křenková, Pavla Beretová, Martin Havelka, Jan Vondráček (více)Obsahy(1)
Když se ve staré rodinné firmě ukáže, že z ní kdosi vyvádí peníze ve velkém, nastává konfrontace s novou realitou, na níž nebyl nikdo připraven. Ivo Róna, dlouholetý šéf prosperujícího podniku Aron, se snaží zorientovat v nechtěné situaci, kterou mu jeho děti ani okolí neulehčují, ale kterou si na sebe dost možná seslal sám. Nový film režiséra Olma Omerzu proplétá komplikované rodinné vztahy se světem moderních komunikačních technologií, které dokáží využít naše slabá místa. Ve válce, která se ve filmu pokradmu rozpoutává, ale není vůbec jasné, kdo stojí proti komu, natož kdo z ní vyjde jako vítěz. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (145)
Jedním z trendů letošního festivalu jsou filmy s nesympatickými postavami. V případě Atlasu ptáků jsou ty nesympatie dané nelogičností jejich chování. Postavy, které by na základě předchozích životních zkušeností či postavení měly být chytré a schopné, se chovají přesně opačně. Respektive tak, jak se to scénáristovi hodí, i když to nedává žádný smysl. Facepalm během filmu zažijete několikrát. Ptačí monology patří do kategorie WTF a jak jich přibývalo, v sálu začínal propukat smích. Že konec filmu nemá žádné pořádné dovršení ani rozuzlení dříve nakousnutých zápletek, je jen dalším z hřebíků do rakve. ()
Seznam milenek je celou dobu na druhé koleji a řeší se hlavně žabomyší války ve firmě. Omerzu alespoň donutil Donutila hrát vážnou notu, ale to je skoro jediný plusový bod. Fake profily na seznamkách jsou jistě fenomén. Příčina však vězí v obrovském množství zoufalců, kteří chtějí lásku za každou cenu. ()
Sorry not sorry, ale je totální provar. Veškeré řemeslo ok, herci ok, ale to co z toho vzešlo je hrůza. Násilně nastavována povídka z bakalářů, která má potenciál, ale jakoby se tvůrce vší silou bránil ho naplnit a v tom si připíše nebetyčný úspěch. Omerzova tvorba se mi líbí, trailer mě lákal a o to jsem asi nasranejsi. Možná jsem to ale nepochopil, nebo jsem nezachytil důležité vysvětlení z ptačích titulků... ()
"Bez rodiny se člověk chvěje zimou v nekonečném vesmíru..." Pro podnikatele Ivo Róna (skvěle minimalistický Mirolav Donutil) byla rodina a firma tak trochu jedno a totéž. V okamžiku, kdy se mu kvůli zpronevěře velkých peněž začíná hroutit firma, se mu docela logicky hroutí i rodina a vlastně všechny jeho dosavadní jistoty. Tahle hlavní dějová linka filmu je určitě docela nosná, ale přišlo mi, že z ní mohl Olmo Omerza vytěžit víc. A víc toho taky divákovi ukázat. Ten si tak i na konci filmu může říkat, že "někdo za tím musí bejt," aniž by ale věděl přesně kdo či co. Přeci onou hlavní pointou filmu asi nebylo ukázat, že "potěšení mocných je vykoupeno slzami chudých", že "žádné bohatství se zdraví nevyroná" či dokonce, že "cesta bez překážek nikam nevede." Všechna tahle moudra si "cvrdlikají" všelijací ptáci na stromě. Ovšem co chtěl touhle "ornitologickou stanicí" "básník" (režisér) vlastně říct, ví asi jen on sám. Ač neříkám, že to nebylo vizuálně docela originální. Celkově hodnotím film jako lepší průměr hlavně kvůli výborným hereckým výkonům nejen již zmiňovaného Donutila, ale i Aleny Mihulové. ()
Český film v podání Olma Omerzu není ani český, ani globální. Je to takový pokus o fragment z určité části Evropy, bohužel pro českého diváka ve výsledku ne příliš atraktivní. Konkrétně téma Atlasu ptáků je zdánlivě chytrou metaforou na téma hořkého pádu jedné rodinné firmy, jejíž hlava je až do posledního dechu arogantní alfa samec. Ovšem důvody tohoto pádu jsou banální, jak jen klasická nevěra může být. Scénář se navíc příliš zabývá naivním podvodem, do kterého se zamotala zhrzená exmilenka a zapomíná na kontext toho podvodu. Olmo Omerzu ani Petr Pýcha zřejmě nejsou natolik zralými tvůrci, aby dokázali analyzovat rozklad osobnosti, ale mnohem raději se schovávají za dialogy v korunách stromů. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (4)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 11 milionů korun. (SONY_)
- V čase 01:13:00 lze na stolku vidět fotku ženy. Tou ženou je Zuzana Donutilová, manželka Miroslava Donutila (Ivo). (Vito1441)
- „Pevně věřím, že ten příběh mnoho diváků hluboce zasáhne,“ uvedl Miroslav Donutil. (SONY_)
Reklama