Režie:
Peter BogdanovichScénář:
Alvin SargentKamera:
László KovácsHrají:
Ryan O'Neal, Tatum O'Neal, Madeline Kahn, John Hillerman, P.J. Johnson, Noble Willingham, Randy Quaid, Art Ellison, Hugh Gillin, Burton Gilliam (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Třicátá léta. Právě osiřelá devítiletá Addie (Tatum O'Nealová) se přidá k matčinu dávnému příteli, podvodníčkovi Mozesu Prayovi (Ryan O'Neal). Ten se živí podomním prodejem biblí, které svým zákazníkům rafinovaně vnucuje. Mozes má Addii jen odvézt k její tetě ve vzdáleném městě, avšak po cestě zjistí, že svérázná dívenka má kromobyčejný talent zapůsobit na jeho zákazníky. Ostatně není vyloučeno, že Mozes je Addiiným otcem. A tak se po cestě z obou stane sehraná podvodnická dvojka, která se kromě podomního prodeje živí i různými jinými podvůdky, například fintami při rozměňování peněz. Jednoho dne si však oba vezmou větší sousto, než jaké umí spolknout: pokusí se podvést nelegálního prodejce alkoholu...
Vynikající černobílá retrokomedie režiséra Petera Bogdanoviche, natočená podle románu Joea Davida Browna, vynesla Oscara pro dětskou herečku Tatum O'Nealovou, která se stala nejmladší držitelkou tohoto ocenění v soutěžní kategorii (tj. nepočítaje Zvláštní cenu pro šestiletou Shirley Templeovou v roce 1935). Kromě toho měl film tři oscarové nominace: pro herečku ve vedlejší roli (Madeline Kahnová), nejlepší scénář podle předlohy a zvuk.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (94)
Len škoda, že sme to už toľkokrát videli. Light verzia Gun crazy, Zapadákova a Bonie and Clyde, pretože pri dieťati nie je na vraždy priestor. Veľmi príjemný retro filmík, kde musí byť divákovi jasné, že Bogdanovič chovanie hlavných postáv neobhajuje, on iba chce, aby sme boli v napätí ako dopadne sekvencia s vylúčením prsnatej náhodnej okoloidúcej z oteckovej priazne a ďalšími. V roku 1973 Paper moon určite ako klišé nikomu nepripadal, bohužial mi dnes už bolo od začiatku jasné, ako a kde sa bude príbeh ďalej vyvíjať a ako skončí. Na druhú stranu treba skonštatovať, že presne to od tohoto žánru (čiže viac rodinný film, ako gangsterka) chceme a je to vlastne nakoniec niečo úplne iné, ako hore spomenuté tri filmy. Divák sa môže zaoberať aj podtextom sociálnej a morálnej situácie Ameriky tridsiatych rokov. ()
Zapadlý klenot, který v sobě snoubí hlavní trademarky Bogdanovichovy tvorby v jeho vrcholném údobí (na počátku sedmdesátých let) - inscenování v hlubokém prostoru, minimum střihu a důraz na vedení herců, z jejichž replik, gestikulace, pohybů či pohledů (!) pramení drtivá část energie na plátně. Ačkoliv se jedná o příběh zasazený do období hospodářské krize, režisér ji nevyužívá k prvoplánovým citům (potenciálně citově silné momenty samy postavy shazují), ani k analýze. Historie se jakoby odehrává v pozadí, v dalších plánech. Z trudných podmínek Ameriky tehdejší doby se do popředí dostávají pouze trsy, které slouží k pečlivé charakterové drobnokresbě ústřední dvojice (možná) otec - (možná) dcera a podvratné hře s divákovými sympatiemi, když i přes znalost dějinného kontextu nám jejich konání díky humorné nadsázce nepřijde odpudivé. Snímek o dospívání, potřebě blízkosti s jiným člověkem, zodpovědnosti. Také součást retro vlny Hollywoodu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Svérázné, bez patosu, s kupou lásky ke starším filmům, k minulosti ohleduplné, ale bez nostalgie a příkras. ()
Príbeh otca a dcéry - herca a herečky O'Nealovcov, odráža príbeh v príbehu muža a malého dievčatka na ceste. Áno sú podvodníci, ale robia to s relatívnou nevinnosťou a sú dokonale rozkošní. Čaro medzi nimi je čiastočne dobré písanie a čiastočne ľahkosť, ktorú majú spolu. A je natočený s nostalgickou čiernobielou čistotou, dokonalým spôsobom pre éru veľkej hospodárskej krízy. Nie je to nič očividne hlboké, ale predsa sa to vryje do mysle viac než si myslíte. 8/10 ()
Oscar pro Tatum zcela zasloužený. Taky jsem si vzpomněl na Leona a musim říct, že Natalku by nejspíš v tý roli sfoukla jak svíčku. Už úvod mě zaujal, protože šel rovnou k věci. Ryan parádní švihák lázenský. Výbornej scénář a vtípky. Snad jen konec podle mě trochu polevil v nastavenym tempu, proto nedám max. Škoda, že jde o vcelku neznámý kousek - takhle kvalitních komedií zas tolik neni! ()
Podmanivá jízda americkou krajinou za starých časů na čtyřkolovém veteránském fešákovi s rolovací střechou oplývá příjemně nezávislou atmosférou, sympatickým O'Nealem a spočátku otravnou holčičkou, která se brzy proměnila v holčičku velmi milou, chytrou a důmyslnou. Její malá herecká představitelka si mě získala nejen velmi přirozeným projevem, ale často i zábavným trousením povedených hlášek. Občas na mě tento snímek působil tak trochu jako umírněrná dětská variace na Bonnie a Clyde. Ti dva si spolu tady krásně sedli a objevili i kus štěstí a krásy v dobrodružství, v rámci něhož víc než cíl leckdy znamená už jenom samotná cesta a pevné vzájemné pouto. Uznávám, že je občas zvláštní pocit, fandit během sledování těm, co se od počátku nacházejí na té špatné straně zákona, ale tady jsem vzhledem k rozumné míře ilegálního „špásovaní“ a pochopitelných důvodů s tím ani chvíli vůbec neměl problém. Takový malý velký film, možná se hůře okecává, ale příjemně se sleduje a dovede nejednou svou scénou potěšit. Těším se na další filmy Petera Bognaoviche, s jehož tvorbou jsem dnes měl tu čest úplně poprvé. [90%] ()
Galerie (102)
Zajímavosti (17)
- Hlavních rolí se původně měli ujmout Paul Newman a jeho dcera Nell Potts, ale z tohoto nápadu sešlo poté, co na režisérskou stoličku namísto původně zamýšleného Johna Hustona usedl Peter Bogdanovich. (Matty)
- Tatum O'Neal byla (a stále je) nejmladší osobou, která dostala klasického Oscara, bylo jí 10 let. (Matty)
- Natáčení scény v autě, během které Moses a Addie řeší nedostatek Biblí, zabralo 2 dny - úspěšný byl teprve záběr číslo 39. (Matty)
Reklama