Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (469)
Volná filmová adaptace legendární hry Divadla Járy Cimrmana Vražda v salónním coupé. Komedie s poněkud promarněným potenciálem, která odráží stav partnerské krize úspěšného autorského dua. Film, kvůli kterému se Zdeněk Svěrák rozškorpil s Ladislavem Smoljakem na dlouhé a dlouhé roky. Stála ta role inspektora Trachty za to? ()
Inspektor Trachta a jeho nezvyklé vyšetřovací metody musí oslovit každého milovníka detektivek. Parodie na žánr detektivních příběhů je velmi povedená a promakaná, klobouk dolů. Zasazení děje do počátku dvacátého století byl taktéž geniální nápad, který se navíc podařilo výborně realizovat. V českém prostředí má časové období kolem počátku století zvláštní příchuť. Rozhodně má silný tematický potenciál, který zůstává z velké části nevyužit. Tedy kromě diskursu Járy Cimrmana. ()
Hlasuji pro Marka Brodského a Jiřího Zahajského. Myslím, že Smoljak volil představitele hlavních rolí správně. --- Divadelní předloha filmu Vražda v salonním coupé je podle mého soudu jednou z nejslabších Cimrmanových her. Autoři se přidrželi velkolepého a vpravdě cimrmanského nápadu napsat detektivku o vraždě, která se nestala. Mnohé přidali, zápletku důkladněji zapletli, ale nepodařilo se hned na začátku vyzradit konec celé detektivky. Pomalejší tempo tohoto filmu mi nevadí, sedí mi k rozšafnému naturelu c.k. mocnářství. ()
Nechápu, jak se tomuhle filmovému skvostu dařilo tak dlouho utíkat mi. Konečně jsem ho dostihl a doplnil si filmové vzdělání další super Smoljakovinou. Úžasná krimi komedie, která už by dnes vzniknout v našich končinách nedovedla. Ústřední dvojice mi na rozdíl od několika kolegů kritiků přišla vybrána náramně dobře. Příběh odsýpá náramně svižně. Všude se potlouká hromada známých tváří, které už dnes odpočívají v pokoji, nebo alespoň náramně zestárly. Hluché pasáže neexistují. Filmu vládnou bezchybné dialogy a s tím spojená hromada humoru. Lépe bych je nenapsal snad ani já. Klaním se, smekám širák a pálím 4 hvězdy. ()
Obsah včetně závěru: Zneuznaný inspektor Trachta se svým učedníkem Hlaváčkem převezmou, po dvou zmizeních inspektora, který před Trachtou vždy dostává přednost, vyšetřování záhadné smrti (a rozpuštění v kyselině) továrníka vyrábějící mast na růst vlasů. Postupně se ukazuje, že byla mast dříve neúspěšná a holohlaví muži, jsou zavřeni v blázinci a na kachní farmě. Jejich ženy od nich všechny dostaly pohledy stejného znění a jedna z nich Vilma teď pracuje v nevěstinci. Trachta nakonec případ úspěšně uzavře, ale noviny stejně spletou jeho jméno s upřednostňovaným detektivem. ()
Galerie (14)
Zajímavosti (35)
- Rolu policajného praktikanta Hlaváčka (Marek Brodský) si mal pôvodne zahrať Petr Brukner, neskôr Miloň Čepelka. Nakoniec Čepelka vo filme nehral vôbec a Brukner si zahral malú rolu Kreibicha alias Podozrivého číslo 8. (Raccoon.city)
- Scenár k filmu priniesol Ladislav Smoljak na Barrandov už skraja 70. rokov. Lenže dramaturgom sa nezdal moc presvedčivý a odmietli ho. Museli natočiť filmy Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974) a Marečku, podejte mi pero! (1976), aby sa im to zdalo dosť dobré. (Raccoon.city)
- Zdeněk Srstka (Žaludův poskok Bedříšek) se domníval, že se svou roli nemusí nijak zvlášť učit. Slovo „kachny“ si už pamatoval, a tak před natáčením seděl s Rudolfem Hrušínským (hajný Hlaváček) v hospodě a hrál karty. Režisér Ladislav Smoljak byl však perfekcionista a od stolu ho vyhnal, ať raději někde v klidu zkouší text, respektive ať piluje dokonalou výslovnost toho jediného slova, které má dle scénáře pronést. (Duoscop)
Reklama