Režie:
Ladislav SmoljakScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Eliška Balzerová, Zuzana Fišerová-Svátková, Zdeněk Svěrák, Dáda Patrasová, Jiří Kodet, Karel Augusta, Bedřich Prokoš (více)Obsahy(1)
Přál si někdo platit? Fantom restaurací vám vždy vyhoví! Knihkupec Dalibor Vrána (J. Abrhám) nemá lehké živobytí. Líbí se ženám a ty se zas líbí jemu, a protože je mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku spolknou alimenty. Svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit originálním způsobem, který mu přihraje náhoda. Stane se falešným číšníkem, nepolapitelným fantomem pražských a později i mimopražských restaurací. Využívá pracovní liknavosti vrchních a ochotně inkasuje netrpělivé hosty. Sám je překvapen, jak mu jednoduchý trik vynáší. Jenže – tak dlouho se chodí se džbánem… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (730)
Navzdory predestinaci dobou svého vzniku natočil autorský tandem Ladislav Smoljak (režie) a Zdeněk Svěrák (scénář) nadčasovou a geniální tragikomedii, v níž zúročili většinu svých předností. Smoljakova nenápadná režijní práce (málokdo ho vnímá a oceňuje jako režiséra - neprávem) a hlavně scénář Zdeňka Svěráka (dle mého názoru nejlepší žijící český scénárista) postavený nejen na humorném nadhledu a vtipných replikách, ale i na věcech závažných (krize středního věku, vnitřní nesoulad ideálů a praktického života, nesnesitelná lehkost bytí ženatého donchuána...), jsou spjaty implicitně s estetikou divadla Járy Cimrmana - důraz na civilnost, nenápadnost, verbální charakter snímku, převažující optika mužského světa, nemluvě o provázanosti explicitní (herecky je obsazen téměř celý ansámbl). Všemu ovšem dominuje herecký výkon a vizáž Josefa Abrháma, na jeho charismatu a hereckém mistrovství stojí celá umně budovaná stavba filmu. A Abrhám je velký herec, pracuje s minimem výrazových prostředků, často hraje jen proxemicky, mimikou a gesty... Jeho mlčenlivý, zkroušený, jakoby vnitřně zlomený uhrančivý výraz doslova vystupuje nad rámec filmu... Nedílnou součástí snímku je i vynikající a koloritu filmu odpovídající hudební složka Jaroslava Uhlíře, jeho nostalgií prostoupený Severní vítr přesně koresponduje a dotváří tragikomické vyznění filmu (navíc již zlidověl stejně jako většina replik z pera Zdeňka Svěráka - ta koncentrace ,,hlášek" je skoro až neuvěřitelná). Za pozornost stojí jistě i hold němé grotesce vzdaný v závěru filmu - hromadná honička číšníků po kolonádě v Karlových Varech jako by z oka vypadla z nějaké taškařice němé éry...jen místo strážníků se tu honí číšníci... Umně krásný, vtipný i dojemný film, který možná odráží i cosi z typicky českého národního charakteru... ()
Nestárnoucí legenda opět z pera pánů Svěráka a Smoljaka. Jemný smysl pro humor, vynikající Abrhám a znovu umně podaný svěží námět, je takřka pro český národ nemožno neznat. „Fantom RaJ“ v akci a je jen škoda, že zlatá éra českého filmu je dávno v prachu a poslední desetiletí se naše filmy potácejí v té nejhlubší jámě pekelné, kde se žení Janák s Troškou a za svědka mají Soukupa. Smiluj se filmový bože a dej ještě duu S+S do vínku pár vynikajících nápadů, aby nás z této smradlavé jámy alespoň na okamžik vyzdvihli mezi seriózní evropskou tvorbu. Smiluj se. [Přesná stopáž: 85 min] ()
Jeden z geniálních filmů dvojice Svěrák+Smoljak. 1) Jak tu pročítám komentáře, vidím, že všichni už všechno důležité napsali. Co jen dodat? Polívčička byla?_____ 2) Dodám, že Vrchní prchni je jeden z filmů, kterým dávám 5* bez ohledu na to, že v něm nevystupuje ani jeden pro mě přitažlivý chlap._____ 3) Vzpomínám si, že konec vzbuzoval diskuse už tehdy. Neumím si ovšem představit, že by v socialistické produkci mohl mister Vrána beztrestně působit i nadále. Dnes by si možná takový chlápek otevřel vlastní restauraci a poslední scéna by ukazovala, jak mu tam někdo cizí kasíruje hosty. Rovněž setkání s okrádacím spolužákem na závěr působí jako úlitba režimu. No vidíš, tak zas budem sedět spolu. I když možná ani ne. Ono totiž fakt není správné okrádat druhé a nebylo to správné ani tehdy a ani s použitím ospravedlňující formulky, že kdo nekrade, okrádá rodinu. To, že podobné chování režim trestal, ještě neznamená, že bylo správné._____ 4) Přínosné jsou místní Zajímavosti, které tímto doporučuji ctěným čtenářům k prostudování._____ 5) Závěrečná honička mě už moc nebere, stejně jako sprchování Dády Patrasové._____ 6) Mimochodem, ačkoli Josef Abrhám nepatří mezi mé oblíbené herce, jsem rád, že tehdy Smoljak prosadil svou proti Svěrákovi, který chtěl do role Nárožného. Ten se v hospodské roli opravdu našel později v seriálu Hospoda, kde si za pípou neumím představit nikoho lepšího. ()
Tenhle film byl mojí největší filmovou láskou počátku osmdesátých let... jsem asi magor, ale byl jsem na něm v kině sedmkrát... chodil jsem tam už jen proto, abych viděl ty řvoucí, smějící se šťastné diváky. Smoljak-Svěrák je duo geniálních a Vrchní, prchni! je jejich největším filmovým vzepětím. Zlatých a diamantových zrnek je zde celý pohár a mne osobně nejvíc uchvátila časovaná bomba..."Tak dneska mají vrchní sjezd....". Pouze při prvních pěti mnou navštívených projekcích na podzim... na jaře už byla tahle scéna vystřižená.... KSČ měla v květnu nevímkolikátý sjezd..... ()
"Pravej přední bliká, pravej zadní bliká, levej přední bliká, levej zadní bliká, světla svítí, stěrače stírají, ostřikovače stříkají, klaksón troubí!" Pan Pařízek umí vykonat kontrolu vozidla před jízdou velmi svědomitě. Navíc jsou mu sousedské vztahy jsou mu nade vše ("Tak jsme vymalovali - Tak sláva - Jak jste nás vytopili, tak jsme vymalovali") a jeho amatérský detektivní instinkt ho brzy navede na stopu falešného vrchního ("Vypadá jako Vrána, ale je to Králík"), který dokáže kvapem, často i levněji, vyinkasovat návštěvníky restaurace. Netuší, že Ing. Králík je alter ego knihkupce Vrány, který vozí svůj hadraplán do čistírny a neustále sráží četby chtivé zákazníky hláškami ("Chtěla bych milostný román - Přečíst nebo prožít?" či "Co chcete? - Pohlavní choroby - Nemáme, nevedeme!"). Svěrák si se scénářem tradičně vyhrál, nechal perlit i ústa ostatních, ale ty nejlepší kousky si opět nechal pro sebe. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (95)
- Jan Němeček (Honzík, syn Vránových) si spomína na natáčanie slovami: "Bola to taká hra na srandu. Keď ma filmový otec vybral v Špindlerovom Mlyne z kufra žigulíka, tak mi povedal, že by bola dobrá sranda, keby som praskol čiapkou a utiekol mu do lesa. Takže som si v piatich rokoch ani neuvedomoval, že sa točí film. Zo žižkovského domu, kde sme ako rodina Vránových bývali, si vybavujem závesy, ktoré sa dávali na okná. Až do svojich dvanástich rokov som si myslel, že vo filme mám len repliku, ako sa vrhám Josefovi Abrhámovi (Dalibor Vrána) okolo krku. Až v dvanástich rokoch som zistil, že som aj vo viacerých scénach. Ako dieťa si pamätám že som sa dokonca zviezol vo Velorexe svojho filmového otca." (Raccoon.city)
Reklama