Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Vždy jsem na Soderberghovi obdivoval ten zdravý odstup a nadhled, kdy faktům ustupují emoce, přesto to resp. právě naopak, na zážitku nic neubírá. Takový je i Traffic. Syrový, odosobněný pohled na jedno z nejpalčivějších témat našeho světa, tj; působivá exkurze do světa drog. To jak na stranu poptávky, tak nabídky, napříč celým spektrem, tj; od malých rybek (bezvýznamných pěšáků) až po úplné špičky. Soderbergh nementoruje, je pouhým pozorovatelem, nesoudí a nechává na samotném divákovi, ať si úsudek udělá sám. Co se samotného závěru týče, možná může SPOILER scéna s B. Del Torem sedícím u osvětleného baseballového hřiště plného dětí aneb “kdo si hraje resp. nenudí se, nezlobí” vyznívat (lehce) naivně, ale opak je pravdou. Pokud by se vytratila i ta poslední kapka naděje, můžeme to tu rovnou zabalit. Tuhle hru asi skutečně nelze vyhrát, to ale neznamená, že bychom ji měli přestat hrát. Přičemž paradoxně nejúčinější zbraní jsou ty nejmenší bitvy (vy)bojované uvnitř rodin, jak Soderbergh ukazuje na postavě soudce resp. právě jmenované hlavy ONDCP (otce) R. Wakefielda, přesvědčivě ztvárněném M. Douglasem. Traffic je snímek, který se opírá o silný příběh resp. více než zběžně propracovaný mnohovrstevnatý scénář, působivé herecké výkony, syrovou kameru a lehce upozaděnou režii, která dává hercům dostatečnou volnost, ale přitom je to právě ona, která má vše pevně pod kontrolou. Jako návdavkem nastoluje spoustu otázek na mnohem širší diskuzi a byť ta sama o sobě ještě nikdy nic nevyřešila, jako odrazový můstek to není málo, nemáte ten pocit? 95%[Můžeme polemizovat nad tím, zda-li by se postavy ztvárněné M. Douglasem resp. C.Zeta-Jones i v reálném světě (za)chovali stejně, nicméně právě díky přesvědčivým hercům, nemám důvod věřit v opak. Rodina je potřeba chránit.Tečka]. ()
Drogy, zbrane, mafie, kto je sviňa, prežije! S tematikou točiacou sa okolo drog, s thrillerovým spracovaním, určite asi najoriginálnejší námet, najlepšie spracovanie a najdôveryhodnejšie prevedenie z palety hercov, filmových stars, ktoré by stačili na štyri plnohodnotné filmy. Na Sodenbergha a jeho fajnšmekrovský casting sa bude ešte dlhé roky spomínať. Takúto plejádu hviezd nevidíte ani na odovzdávaní cien Akadémie. Troj-dejová línia vo vizuálnej peckovej verzii, kde každá príbehová línia predstavuje samostatnú jednotku drogového priemyslu, je strhujúca. Distribúcia, predaj, konzumácia. To všetko skvelo skombinované, podobne ako pecky od Ińárritu. 100%. ()
Zručně natočený, nadprůměrný film o drogách, u kterého mi, narozdíl od jiných uživatelů, kamera nelezla krkem. Díky většímu počtu příběhů a samotnému tématu jsem měl však trochu problémy si najít nějakou postavu, které bych vyloženě fandil, takže mi bylo vlastně jedno, jestli skončí pod kytkama nebo ne. Nějaké moje sympatie měl alespoň Douglas, ale po dost pochybné změně názoru před veřejností a dost nedůvěryhodném chování jeho dcery (od kdy se prominentní, vcelku inteligentní dceruška nechá obšťastňovat od pochybného barevného dealera jen aby dostala fet?!) mě přestal zajímat i jeho osud. Budou to ještě 4*, ale na víc snímek nemá. ()
Steven Soderbergh si vypůjčil atraktivní téma obchodu s drogami a zaobalil ho do vypravěčského hávu, který charakterizuje nezávislou americkou kinematografii posledních let. Jeho několikaproudé drama však zdaleka formou nedosahuje brilance např. 21 gramů či Mementa, je to spíše opatrné a předvídatelné ozvláštnění obsahu, podobně jako dokumentární kamera a hra s barvami, která mi v tomto případě nepřijde nijak zvlášť vydařená. Co se mi vydařené zdá, jsou herecké výkony – zejména Benicio Del Toro svým démonickým kukučem napraveného hříšníka opět přesvědčuje na 100%, líbil se mi i Michael Douglas, který bravurně sehrál vystřízlivění typicky amerického sebevědomého politika. To nejcennější v Sodeberghově filmu vidím v příběhu a jeho pointě. V pohledu na onu "válku" s drogami, která je plná beznaděje a deziluzí a v konečné fázi i malých vítězství. Není to nijak radostné vypravění o hrdinech, kteří efektně zničí drogové bossy. Traffic ukazuje, že napřed by takový hrdina musel zničit vlastní děti. Ačkoli mě snímek svými filmařskými kvalitami nijak nenadchl, jsou tu pořád tyhle světlé stránky, pro které stojí za hřích. ()
,,Válka proti drogám je válka, ve které musíme zvítězit, abychom ochránili to nejcennější – NAŠE DĚTI!“..... Drogové kartely, policie, politici. Každý dělá co umí, chce nebo může. A mohli by klidně žít jako jedna velká rodina! Na několika postavách, jejichž příběhy sledujeme a jejichž životy ovlivňují drogy zjistíme, že většinou to stejně odserou ti nevinní. Podobný styl vyprávění, jaký jsme později mohli vidět třeba u Fast Food Nation. Prostě ze života. Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Chci se naučit navázat kontakt v baru pro pány. 2.) Chystám se stát drogově závislým. 3.) Souhlasím s názorem, že vyléčenej feťák je ten předávkovanej. PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()
Galerie (52)
Photo © 2001 USA Films
Zajímavosti (36)
- Keď jeden kritik poznamenal, že sa zdá byť nerealistické, aby Carolinin (Erika Christensen) prospech v škole bol takmer dokonalý v čase, keď užívala drogy, scenárista Stephen Gaghan poukázal na to, že prospech vo filme bol jeho, a že v tom čase užíval drogy. (Astonko)
- Celkem 4 lidé získali za film Oscara. Jejich jména jsou Steven, Stephen, Stephen a Benicio. (don corleone)
- Kevin Costner se ucházel o roli soudce Wakefielda. Stejně tak se uvažovalo o Richardovi Gere a Al Pacinovi. (don corleone)
Reklama