Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (478)
Film natočený na jistě ožehavé téma z prostředí drog a vším s nimi spojeným. Prostředí hranic států Mexika a USA dotváří atmosféru vyprahlého jihu, kde je "jedinou" obživou obchod s drogami. Naštěstí se najdou tací, kteří jsou odhodláni proti tomuto nešvaru bojovat všemi prostředky. A právě toto se podařilo zachytit, řekl bych až dokumentárním způsobem. Vyprávění některých částí děje mi přišlo trochu zdlouhavé a pomalu jsem se začínal nudit. Jenže pak bác, a přšla rána v podobě nějakého nečekaného zvratu a já byl opět nadšený. Takže by možná neuškodilo film zkrátit, ale na druhou stranu by se nedostalo tolik prostoru na takové množství postav, které své role hrají opravdu věrohodně. Takže, být přívržencem filmů tohoto žánru, neváhal bych s absolutoriem, ale z důvodů popsaných výše "jen" 80% ()
Mistrovské dílo o drogách se skvěle budovanou atmosférou a výborným hereckým obsazením (nejlepší samozřejmě Benicio, který je v současnosti podle mě jeden z nejlepších herců své generace, možná tím vůbec nejlepším). Steven Soderberg zkrátka dokáže překvapit, jednou natočí úplnou hovadinu, jednou tak vyjímečný film. ()
Vždy jsem na Soderberghovi obdivoval ten zdravý odstup a nadhled, kdy faktům ustupují emoce, přesto to resp. právě naopak, na zážitku nic neubírá. Takový je i Traffic. Syrový, odosobněný pohled na jedno z nejpalčivějších témat našeho světa, tj; působivá exkurze do světa drog. To jak na stranu poptávky, tak nabídky, napříč celým spektrem, tj; od malých rybek (bezvýznamných pěšáků) až po úplné špičky. Soderbergh nementoruje, je pouhým pozorovatelem, nesoudí a nechává na samotném divákovi, ať si úsudek udělá sám. Co se samotného závěru týče, možná může SPOILER scéna s B. Del Torem sedícím u osvětleného baseballového hřiště plného dětí aneb “kdo si hraje resp. nenudí se, nezlobí” vyznívat (lehce) naivně, ale opak je pravdou. Pokud by se vytratila i ta poslední kapka naděje, můžeme to tu rovnou zabalit. Tuhle hru asi skutečně nelze vyhrát, to ale neznamená, že bychom ji měli přestat hrát. Přičemž paradoxně nejúčinější zbraní jsou ty nejmenší bitvy (vy)bojované uvnitř rodin, jak Soderbergh ukazuje na postavě soudce resp. právě jmenované hlavy ONDCP (otce) R. Wakefielda, přesvědčivě ztvárněném M. Douglasem. Traffic je snímek, který se opírá o silný příběh resp. více než zběžně propracovaný mnohovrstevnatý scénář, působivé herecké výkony, syrovou kameru a lehce upozaděnou režii, která dává hercům dostatečnou volnost, ale přitom je to právě ona, která má vše pevně pod kontrolou. Jako návdavkem nastoluje spoustu otázek na mnohem širší diskuzi a byť ta sama o sobě ještě nikdy nic nevyřešila, jako odrazový můstek to není málo, nemáte ten pocit? 95%[Můžeme polemizovat nad tím, zda-li by se postavy ztvárněné M. Douglasem resp. C.Zeta-Jones i v reálném světě (za)chovali stejně, nicméně právě díky přesvědčivým hercům, nemám důvod věřit v opak. Rodina je potřeba chránit.Tečka]. ()
Skládám hold Stevenu Soderberghovi, i když jde víceméně o "pouhý remake". Důvodů mám hned několik - skvěle vyprávěný příběh, herecké výkony Michaela Douglase a Dennise Quaida (jím hraný právník je tak slizký a zákeřný jako málokdo), kteří se chtě nechtě musí sklonit před božskou Catherine Zetou-Jonesovou. Netroufám si naplno říct, jestli Benicio Del Toro (který mimochodem zapracoval na svojí angličtině:)) nebyl ještě lepší než krásná a chytrá manželka narkobarona, prostě řekněme, že v tomto případě by si dáma zasloužila dostat přednost. ()
Soderbergh není zrovna můj režisér no. 1. Jeho Oceanovky mi přijdou jako nablyštěná kára plná prvotřídních hvězd, která ale pod kapotou skrývá motor starého trabantu. Sice se dobře dívá na obal, ale když se má auto rozjet, začne to kašla, kouří se z toho a vítr vám vlasy rozhodně nerozcuchá. Traffic je ale film trochu jiného ražení. Je sice nacpaný hereckými hvězdami, ale nevypadá tak nablýskaně a daleko lépe šlape. Možná je to vážnějším tématem, možná je to i tím, že hvězdy nemají prvoplánově přitáhnout diváky, ale naopak jim vyprávět příběh. Traffic je tak trochu jiný film o drogách. Není to ten obvyklý moralizující typ - "všechno jde pořád z kopce", ale naopak se snaží celý drogový kolotoč uchopit jako celek. Sledujete tak jednotlivé články drogového řetězce a vidíte, co drogy z lidma dělají a jak je těžké a obtížné se jim vzepřít a nebo před nimi uchránit své blízké. Z filmových postav mě zaujala především ta v podání Michaela Douglase. V jakkékoliv situaci ho příběh ukazuje, vždycky si říkáte, že je prostě naprosto bezbranný. Ať už ho vidíte jako protidrogového šéfa USA číslo jedna a nebo zoufalého otce hledajícího po ulicích svou zfetovanou dceru. Pokaždé si s ním osud pohrává jako s loutkou a on se prostě nedokáže bránit. ***Věděli jste, že: "2GAT123" stojí na poznávací značce auta, jímž ve filmu jezdí Catherine Zeta-Jonesová. Vůz registrovaný pod tímto číslem byste ale v Americe hledali marně. Jde o značku fiktivní, používanou filmaři právě proto, aby nedošlo k záměně s reálně existujícim automobilem. Vedle "Trafficu" jste ji mohli zahlédnout například v "Policajt z Beverly Hills 2", "Pošli to dál", "Mullholand Drive" či "S.W.A.T." *** ()
Galerie (52)
Zajímavosti (36)
- Postava Michaela Douglase měla žít v osamělém domě na předměstí Indian Hill, vzdáleném několik kilometrů od města Cincinnati. Ve skutečnosti se ale dům, ve kterém scény vznikaly, nacházel uprostřed Hyde Parku. (don corleone)
- Jako součást přípravy pro scény, ve který byli teenageři zhulení, jim byl foukán pepermintový prášek do obličeje, aby měli zarudlé oči a červený nos. Místo kokainu se pro natáčení používalo sušené mléko. Se šnupáním mléka to přehnal Corey Spears (Bowman) a onemocněl z toho. (don corleone)
- Počas natáčania v Cincinnati Michael Douglas (Robert Wakefield) prenasledoval vreckového zlodeja a zadržal ho do príchodu polície. (Astonko)
Reklama