Režie:
Steven SpielbergScénář:
David FranzoniKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Morgan Freeman, Nigel Hawthorne, Anthony Hopkins, Djimon Hounsou, Matthew McConaughey, David Paymer, Pete Postlethwaite, Stellan Skarsgård, Razaaq Adoti (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Amistad je jméno lodě převážející v roce 1839 otroky z Kuby do USA. Na cestě se africký kmenový náčelník Cinque postaví do čela vzpoury a zmocní se lodi. Pokračují v plavbě a doufají, že najdou cestu zpět do Afriky. Zvolí ale špatný směr a když doplují do Spojených států, jsou uvězněni jako uprchlí otroci a zdá se, že je čeká smrt za vraždu jejich věznitelů. Pak se ale jistý právník, který je přesvědčený abolicionista, rozhodne, že se jejich případu ujme. Argumentuje tím, že to jsou svobodní občané jiné země, nikoli otroci. Případ se dostane až k nejvyššímu soudu, kde John Quincy Adams přednese plamennou výzvu k jejich propuštění. (Filmbox)
(více)Videa (2)
Recenze (261)
Pravda byla totiž popravdě z této kauzy vyhnána jako otrok.…. Dějiny USA doby otrokářské. ,,Nezávislost našich soudů dělá Ameriku svobodnou“. Vážně se nedá soudní moc 22 let před válkou severu proti jihu zmanipulovat? Soudní proces, jenž změní dějiny. Otrokářská loď není vhodným místem pro plavbu a podobná pevnost zase pro život. Amistad má co říci z historického hlediska. Může dokonce posílit americké sebevědomí. A já jsem rád, že mám mezeru v díle S.Spielberga za sebou. PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ *** ()
Spielberg chcel v roku 1997 zopakovať úspešný kontrastný recept blockbuster a umenie ihneď po sebe, ako sa mu to podarilo s Jurským parkom a Schindlerovým zoznamom štyri roky predtým. No ale niečo také asi nie je v ľudských silách, takže ako sa má Zoznam k Parku, tak sa má kvalitatívne aj Amistad k Stratenému svetu. Čiže približne rovnako. Samozrejme vzhľadom na žánre. Mne by ani nevadila oná kritizovaná sentimentalita, pokiaľ by nebola podporovaná tak vehementne vlezlým hudobným doprovodom, čo vo mne vyvolávalo dojem, že ona je nakoniec nositeľom myšlienok. Prezeranie v biblii a "dajte nám slobodu" by som vystrihol, ale zase treba sa na vec pozerať z pohľadu doby a nie dnešeného cynizmu, o ktorom vtedy nemali ľudia ani páru. Páčila sa mi pripravenosť scenáristu, jeho prieskum dobových reálií bol zrejme dôsledný a som rád, že film nie je zbytočne oscarovo naleštený, jeho exteriéry a interiéry pôsobia prirodzene. Taktiež zobrazenie otrokov a africkej spontánnej mentality vyznieva realisticky, pokiaľ ste rasisti, Hopkinsova reč vás o opaku vášho svetonázoru nepresvedčí. ()
Přestože se v Amistadu nachází několik opravdu silných a působivých scén ("Give us free!" nebo ničení pevnosti, mimochodem podkreslená nádhernou hudbou), právě značná délka jej činí značně nestravitelným. Přestože je téměř čtyřicet minut kratší než Schindlerův seznam, kromě režiséra a "závažného tématu" s ním nemá společné téměř nic. Pro mně osobně byl ještě nesnesitelnější než Mnichov a Válka světů dohromady. ()
Tříhodinová akademická nuda? To musel napsat opravdu nějakej debil. Taky jsem nepochopil ironické reakce některých. Proč by se otrokáři proboha neměli stydět? Jde o nich natočit něco pozitivního? Třeba že se chovali ekologicky na moři, nebo co? Příkladem budiž jedna z prvních scén u soudu, kdy se trapně hádají, komu to "zboží" vlastně patří. A neříkejte mi, že rozumný člověk nedokáže aplikovat něčí film o historii na svou vlastní historii i současnost. Jde to, věřte mi. ()
Mistr evidentně dostane jednou za čas potřebu ukázat skrze film svoji lásku k rodné hroudě. A jak jsem měl možnost vidět v Lincolnovi, alespoň se poučil a snad si i uvědomil, že hromada patosu, slavných herců a fejkovních licousů patrně zcela nestačí. A tak mi z toho vychází, že bych raději znovu strávil 12 let v řetězech, než 2 a půl hodiny na Amistadu. Bohužel i Mistr tesař se někdy utne. Doslova. 6/10 ()
Galerie (80)
Zajímavosti (15)
- Slovo "Amistad" znamená ve španělštině přátelství. (becki_tu)
- Natáčalo sa na viacerých miestach v USA a na ostrove Portoriko. (MikaelSVK)
- Film se na Jamajce nesetkal s nadšením a v roce 1998 ho vládou jmenovaná filmová rada podrobila analýze. Požadovali odstranit úvodní scény vzbouření otroků a povraždění otrokářů s tím, že jamajčané jsou z 90 % potomky západoafrických černochů a události ve filmu pošpiňují jejich kulturní dědictví. Navzdory kritikům rada neustoupila a jamajští diváci tak viděli sestříhanou verzi. (Zetwenka)
Reklama