Režie:
Steven SpielbergScénář:
David FranzoniKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Morgan Freeman, Nigel Hawthorne, Anthony Hopkins, Djimon Hounsou, Matthew McConaughey, David Paymer, Pete Postlethwaite, Stellan Skarsgård, Razaaq Adoti (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Amistad je jméno lodě převážející v roce 1839 otroky z Kuby do USA. Na cestě se africký kmenový náčelník Cinque postaví do čela vzpoury a zmocní se lodi. Pokračují v plavbě a doufají, že najdou cestu zpět do Afriky. Zvolí ale špatný směr a když doplují do Spojených států, jsou uvězněni jako uprchlí otroci a zdá se, že je čeká smrt za vraždu jejich věznitelů. Pak se ale jistý právník, který je přesvědčený abolicionista, rozhodne, že se jejich případu ujme. Argumentuje tím, že to jsou svobodní občané jiné země, nikoli otroci. Případ se dostane až k nejvyššímu soudu, kde John Quincy Adams přednese plamennou výzvu k jejich propuštění. (Filmbox)
(více)Videa (2)
Recenze (261)
Až na druhé pozretie som film ocenil viac a hviezdu pridal. Spielbergova obhajoba rasovej rovnocennosti má v sebe príliš veľa politikárčenia a rozvláčnosti na to, aby bol divácky úspešný. To však neznamená, že nemá svoje kvality. Skrátenie filmu o nejakých 20-30 minút by filmu výrazne pomohlo. Všetky scény na lodi sú výborné, zbavenie sa "zbytočného nákladu" dokonca nezabudnuteľné. Tú spomínanú rozvláčnosť majú na svedomí dialógy okolo obhajoby, tu mohol byť režisér jasnejší a hlavne stručnejší. Veľkú poklonu skláňam J. Williamsovi za úžasnú hudbu. Jeho hlavný motív, je taký žolík v Spielbergovom rukáve. Bez nej by mnohé scény neboli tak chytľavé či dojímavé. Film rozhodne má čo povedať, je dobré ho vidieť a porovnávanie so Schindlerovým zoznamom v istom zmysle sedí. 70%. ()
Steven Spielberg v mých očích znovu nezklamal - je to všeuměl. Tentokrát přišel s diametrálně velmi odlišným tématem (v porovnání se zbytkem jeho tvorby), avšak jak je již zvykem - přímo ukázkově zpracovaným a hluboce lidským. Mnohé scény jsou přímo strhující a mají spadeno do škatulky nezapomenutelných. Taktéž herecké obsazení je bezchybné, Janusz Kaminski je sázka na jistotu, John Williams snad ani nemůže chybovat a vůbec celý tvůrčí tým odvedl prvotřídní práci. Veliká škoda, že za velkou louží nevzniká více podobně ožehavých (ale stále divácky přitažlivých) snímků, které by takto poutavou (dobře, u Spielberga je už zbytečnost psát o poutavosti) a přitom "odpudivou" formou poukazovaly na temné kapitoly lidských dějin. ()
Spielberg je frajer. O tom žádná. Ale někdy ty jeho vize předčí skutečnost. U Amistadu nemůžu říct, že bych se nudil. Také ale nemůžu říct, že bych se vysloveně bavil. Tenhle příběh je vyprávěn tak poctivě, že mu chybí jakýkoliv pud sebezáchovy, který by mě upozornil na to, že během dvou a půl hodin se nestane prakticky nic natolik zajímavého, co by mě donutil se vzbudit. Největší problém nicméně vnímám v samotných hercích. Ne, že by byli špatní. Oni ale filmem prostě jenom prochází. Chvíli se nadechnou a jakmile se vydechnou, už je na scéně někdo jiný. Nikdo tady nemá výslovné slovo, které by mě donutilo jeho životní příběh sledovat dál. Po shlédnutí jsem ale pochopil, že tohle není příběh lidí, ale lodi, která měla tu smůlu, že cestovala na Ameriku. Halt, škoda dřeva na to prkno. ()
Amistad je archetypální příklad toho, proč si se strejdou Spielbergem většinou nerozumíme. Vezme velký příběh a natočí jej naprosto ploše a neinvenčně, s necitlivým přítlakem na pilu vyřezávající z diváctva co nejvíce emocí, s takovým množstvím patosu a cukrkandlu, až se jednomu motá hlava - a hlavně nepřesvedčivě. Zabalí to do "akademického stylu" (pomalé nájezdy líbivé kamery, žádné zbrklé střihy, režisérská nápaditost povětšinou hnije kdesi v podpalubí oné otrokářské lodi), přidá skvělé herecké výkony (všichni zúčastnění, především Hopkins a Hounsou, Morgan Freeman tentokrát jaksi do počtu, což je co říct) a klišovitou, přeslazenou a nevýraznou hudbu J. Williamse (vážně, uznávám bohatou kariéru tohoto člověka, ale musí 80% jeho věcí znít stejně?). ()
Původně jsem čekal, že se film bude zaobírat vzpourou na otrocké lodi, ale když se nakonec děj přesunul do soudní síně, vybavil jsem si o rok starší film Čas zabíjet, který je tomuto tak strašně podobný a je také podle mého názoru lepší. Matthew McConaughey opět v roli právníka, tentokrát s velmi neslušivými licousy. V Schindlerově seznamu splnil Steven Spielberg svou povinnost vůči židům, ale z Amistadu už není ta pravá režisérská vášeň vůbec cítit a dá se říct, že film se snaží být spíš co nejvíc teatrální než nějakým směrem kritický. Pokud je na tomto snímku něco opravdu obdivuhodného, tak je to role Anthonyho Hopkinse, který se jí zhostil dokonale. Jinak ale nevidím na Amistadu moc dalších úžasností. Koukat se na to samozřejmě dá velmi dobře, je to přece Spielberg, ale mně to nenabídlo nic, co bych už neviděl ve výše zmíněném Čase zabíjet. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (15)
- Producent Debbie Allen obcházel filmová studia 14 let, aby dostal film do oběhu. (HellFire)
- Herci John Cusack, Gabriel Byrne a Aidan Quinn boli zvažovaní do role Rogera Shermana Baldwina. Rolu nakoniec stvárnil Matthew McConaughey. Rovnako sa mal vo filme objaviť aj Dustin Hoffman v úlohe Johna Quincy Adamsa. (MikaelSVK)
- Film se na Jamajce nesetkal s nadšením a v roce 1998 ho vládou jmenovaná filmová rada podrobila analýze. Požadovali odstranit úvodní scény vzbouření otroků a povraždění otrokářů s tím, že jamajčané jsou z 90 % potomky západoafrických černochů a události ve filmu pošpiňují jejich kulturní dědictví. Navzdory kritikům rada neustoupila a jamajští diváci tak viděli sestříhanou verzi. (Zetwenka)
Reklama