Režie:
Steven SpielbergKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
John WilliamsHrají:
Richard Dreyfuss, François Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon, Bob Balaban, J. Patrick McNamara, Warren J. Kemmerling, Roberts Blossom, Philip Dodds (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Francouzský vědec Claude se svým tlumočníkem, kartografem Davidem, objeví letku vojenských letounů, která zmizela před třemi desetiletími. Letadla nejsou poškozená, fungují, ale po pilotech není ani stopy. Starý muž, který byl jediným svědkem, tvrdí, že v noci vyšlo slunce a zpívalo mu. Brzy poté se v poušti Gobi objeví pohřešovaná řecká loď Cotopaxi. V Indianapolis se zase krátce poté na řídící věži podaří zachytit hovor dvou pilotů civilních letadel o zjevení UFO. Stát Indiana je postižen masivními výpadky proudu, a tak je do práce povolán i technik Roy. Právě on na opuštěné silnici zažije setkání s UFO. Začne ho ve vozidle pronásledovat a spolu s ním tak činí i policie, ale kosmická loď mizí na noční obloze. Roy je UFO fascinován a stává se stále více posedlým obrazy, které se mu v mysli stále objevují. Vidí horu a neznámá síla ho nutí ji neustále z něčeho modelovat. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (771)
Podľa toho, aký na tú dobu astronomický rozpočet ponúkli Stevenovi na tento film, musel byť jeho študentský projekt 'Firelight' v tej dobe asi naozaj skvostným umením. Aj preto sa v tejto klasike stretávame s naozaj ešte stále zaujímavými efektami a trikmy, nemenej dobrým scenárom, ale aj skvostnou hudbou, tvoriacou skvelú atmosféru. Finále je však zbytočne preťahované. Je mi jasné, že diváci mali pred štyridsiatimi rokmi poslednú polhodinu v kine takmer vykĺbené sánky, no teraz je to už o niečom inom a šlo by to trošku skrátiť. Ale okrem toho naozaj spokojnosť. A okrem hereckého Richarda Dreyfussa k pozornosti navyše púta účasť Françoisa Truffauta. 80%. ()
Výjimečný film, skvostné umělecké dílo. Vzhledem k tomu, že se tak nějak zajímám o problematiku vesmíru a života mimo Zemi, byl pro mne tento snímek bezvadným zážitkem. Už tak dávno nám všem Steven dokázal, že za kamerou vážně umí! Dále se snad ani netřeba zmiňovat o tom, že Richard Dreyfus vytvořil nezapomenutelnou postavu. ()
Táhlo se to jako sopel malýho cikána, ale kupodivu to fungovalo. Asi proto, že to bylo tehdy určité novum. Dnes by to byl existenciální provar na způsob Turínského poníka. Pamatuju si jen tři klíčové momenty. Ne, čtyři. 1. Světla nad Velkým Malíkovem. 2. Osoby modelující robertek ve tvaru skály. 3. Znělku, kterou se komunikovalo s emzáky. 4. Návrat unesených. A tohle vše na tom bylo to nejkrásnější. ()
Spielberg prostě tyhle filmy točit umí. S naprostou bravurou umí točit například scény, kde se pohybují davy lidí. Díky jeho kameramanovi se v těchto záběrech nikdy neztratíte a vždy si v nich najdete jejich pointu. Spielberg také umí mistrně vkládat speciální efekty (zde mimochodem mistrovské). Nemyslím tím jen trikové záběry samotné, ale i záběry jež jim předchází. Umí si díváka připravit a pak mu je naservírovat tak, že se jejich účinek ještě mnohonásobně umocní. To je něco, co dnešní režiséří v éře digitálních efektů málokdy ovládají. Umí pracovat s dětskými herci. Skvěle zvládá to natočit jakkoliv nereálnou scénu tak pravidvě a dramaticky, že snad i ten největší odpůrce sci-fi musí podlehnout. Asi bych mohl pokračovat, třeba o absolutním souznění Spielberga a Johna Williamse, ale to bych se nedobral konce. Zkrátka zde Spielberg ukazuje co všechno umí a že je v tom lepší než většina ostatních a navíc v souvislosti se skvělým příběhem, který je mým osobním snem. ()
Základní kámen sci-fi žánru. Steven Spielberg s tímto filmem neměl snadnou startovací pozici, poněvadž ho nasadil do kin v době, kdy celý filmový svět šílel z Lucasových ´Star Wars´ (jejichž obliba přerostla až do jakéhosi společenského fenoménu západního světa), ale díky svým kvalitám si brzo našel místo v srdci filmových fandů i odborné kritiky. Jde bezpochyby - společně se Zemeckisovým ´Kontaktem´ - asi o nejlepší film na téma kontaktu s mimozemskými civilizacemi, jehož závěr a stěžejní tóny Willimasova soundtracku vstoupily do filmových učebnic. Potěší také režisérská legenda Francois Truffaut (v té době Spielbergův přítel) ve stěžejní roli astronoma Lacombeho. A na to narvaný letní kino za bolševika také jde stěží zapomenout. ()
Galerie (230)
Zajímavosti (113)
- Ve své autobiografii uvedla producentka Julia Phillips, že studio nechtělo akceptovat podmínky Richarda Dreyfusse (Roy Neary), které představovaly honorář 500 000 dolarů a bonusy. Tudíž roli postupně nabídla Alu Pacinovi, Jacku Nicholsonovi a Genu Hackmanovi. Pacina film nezajímal, Nicholson měl strach, že by byla hlavní role zastíněna speciálními efekty, a Hackman měl osobní problémy s rodinou a nemohl si dovolit strávit 16 týdnů mimo Los Angeles. Studio navrhlo Jamese Caana, který měl ale ještě vyšší nároky než Dreyfuss, a tak se producentka pokorně vrátila za ním. (don corleone)
- Steven Spielberg chystal film pro uvedení v létě 1978, ale studio Columbia, které bylo v té době na pokraji krachu, ho tlačilo k uvedení na podzim 1977. To znamenalo, že režisér pod tlakem nějaké části vynechal. Vzhledem k obrovskému úspěchu filmu nemělo studio problém s tím, aby dostal režisér dva miliony dolarů na dotočení vnitřku vesmírné lodi pro speciální edici filmu. Zpětně to ovšem Spielberg označil za nepotřebné. (don corleone)
- Eliott Keener se měl ukázat jako jeden z evakuovaných usedlíků. Ve finálním sestřihu z něj však zbyl jen loket v jednom záběru. (Othello)
Reklama