Režie:
Steven SpielbergScénář:
Lawrence KasdanKamera:
Douglas SlocombeHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Karen Allen, John Rhys-Davies, Paul Freeman, Ronald Lacey, Wolf Kahler, Alfred Molina, Denholm Elliott, Anthony Higgins, Frank Marshall (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Profesora archeologie, Indiana Jonese, navštíví ve škole dva muži z armádní rozvědky. Informují ho, že nacisté zřejmě objevili místo, kde má být ukryta slavná archa úmluvy, schránka, do níž Židé uložili desky s deseti přikázáními, které dostal Mojžíš od Boha. Indiana dostává nabídku, aby archu našel a nacistům ji odvezl přímo před očima. Armáda zaplatí výdaje. Indiana na nabídku přistoupí a odlétá do Nepálu, kde se má nacházet u jeho známé Mary talisman, který může pomoci při hledání archy. Indiana sice Mary objeví, ale také zjistí, že jsou mu v patách nacisté. Ti Mary přepadnou a snaží se ji o talisman připravit. Naštěstí ji Indiana zachrání a s talismanem oba odletí do Káhiry. Tady se Indiana dozví od svého přítele Sallaha podrobnosti ohledně německého postupu vykopávek. Indy zjistí, že s Němci spolupracuje jeho dávný nepřítel, Francouz Belloq. To už ale i Němci vědí, že Indy s Mary dorazili do Káhiry, a pokusí se oba zabít. To se jim sice nepovede, nicméně podaří se jim unést Mary. Indy a Sallah se vetřou na německé archeologické naleziště a Indy se spustí do místnosti s modelem původního umístění archy. Tady díky amuletu objeví místo, kde má kopat. Indy a Sallah se na toto místo v noci vypraví a za pomoci několika dělníků skutečně najdou hrobku, ve které je archa uložena. Bohužel Němci je spatří a Indyho a Sallaha obklíčí. Počkají si, až Indy a jeho lidé archu z hrobky vyzvednou, a následně do hrobky za Indym shodí i Mary... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 062)
Soundtrack John Williams: 1. In The Jungle ,2. The Idol Temple ,3. Escape From The Temple ,4. Flight From Peru ,5. Washington Men / Indy's Home [#] ,6. A Thought For Marion / To Nepal ,7. The Medallion ,8. Flight to Cairo ,9. The Basket Game ,10. Bad Dates [#] ,11. The Map Room: Dawn ,12. Reunion In The Tent / Searching For ,13. The Well Of The Souls ,14. Indy Rides The Statue [#] ,15. The Fist Fight / The Flying Wing ,16. Desert Chase ,17. Marion's Theme / The Crate ,18. The German Sub ,19. Ride To The Nazi Hideout ,20. Indy Follows The Ark ,21. The Miracle Of The Ark ,22. Washington Ending & Raiders March , ()
Dvě scény (byť by se našla řada dalších), které považuju za zásadní pro docenění "Dobyvatelů ztracené archy", jsou sekvence s letadlem a s ponorkou. První z nich je mastercalass v konstruování akce v prostoru a vyprávění ve smyslu vrstvení informací a detailů, které budou následně zužitkovány pro dramatický efekt a kauzální vývoj scény. Navíc i tato sekvence dokládá herecké přednosti Harrisona Forda, respektive to, jak dokáže prodávat své charisma a současně umocnit komickou podstatu scény svou mimikou a řečí těla. Druhá sekvence mi přijde esenciální pro pochopení celé série jonesovek a jejich sebevědomé práce s brakem. Dělí totiž diváky na dva tábory. Jedni budou zcela nesmyslně řešit, jak se mohl Indy dostat na ostrov s ponorkou. Druzí si užijí genialitu zdejší střihové elipsy, spočívající právě v tom, že na onu otázku vůbec neodpovídá, protože prostě nemusí. V návaznosti na to pak o několik dílů dále první skupina diváků bude ofrflávat scénu s lednicí či přítomnost mimozemšťanů (byť jim nevadí biblické nadpřirozeno prvního a třetího dílu), zatímco protilehlý tábor je ocení jako další projevy toho, jak tvůrci ctí kořeny ságy v brakových filmových seriálech a jejich přímočaré logice a pokleslých elementech. ()
Adios seňore, Adios blbečku, hajlující opice, souboj z Egyptským šermířem, hláška : vy jste, ale kretén! (původní dabing) super slizkej nácek z kloboukem, archa která si dělá co chce a nelíbí se jí symboly fašizmu, epické finále, kdy náckové chtějí promlouvat z bohem a ten jim stručně a jasně řekne aby šli k čertu. Tohle a tisíc dalších důvodů proč je pro mě tenhle Indyho film ze všech nejlepší a žádný z pokračování (i když je mám všechny rád) ho prostě nepřekonalo. Jeden z geniálních a zásadních filmů tohoto století.100% ()
"We never seem to get a break, do we?" Indiana Jones, vzývaná a všem známá popkulturní ikona. Přičinili se o ni tvůrci, jejichž práce zanechala nesmazatelnou stopu v kulturním dědictví západního světa 20 století. S. Spielberg (režisér jedněch z nejmilovanějších filmů kinematografie), G. Lucas (jenž dal Indymu nejen jméno, ale stál i za náměty jeho příběhů), H. Ford (jehož tvář a charisma se staly symbolem Indiany) a J. Williams (věřím, že některé z jeho nejslavnějších melodií si lidé budou pobrukovat napříč staletími stejně tak jako třeba Mozarthovu "Malou noční hudbu"). ()
Dodnes si pamatuji ten osudný den, kdy se mé cesty poprvé zkřížili s Indym. V necelých sedmi letech na škole v přírodě to bylo. Panovalo deštivé odpoledne a nebyly tedy žádné venkovní aktivity. Aby měli učitelé pokoj, tak se hordě děcek pustilo video. Akorát, že nebylo po ruce nic animovaného (vlna hmatatelného zklamání mezi námi prcky) a tak nezbylo než nám pustit něco hraného z ohrané kazety. Nejdřív se nějaký film rozběhl, ale byl záhy zastaven (největší záhada mého života; co to jen mohlo být?). Kazeta byla přetočena do své druhé půlky. Následně nám učitelský sbor pustil cosi s nějakým pánem v klobouku. Navíc divně nadabované jedním dospělákem, kterému nebylo moc rozumět. Nejdříve jsem byl strašně zklamán, ale pak se vyvalila koule, rozezněl se hlavní motiv a... A již nikdy nic nebylo jako dříve. Potkal jsem největší lásku svého života (manželka odpustí). Tento filmový zážitek byl v mých očích překonán jediným snímkem; a ne, Výprava to není. Druhý den po projekci bylo už sice krásně, ale za pískotu v rytmu hlavní melodie jsme si vydupali puštění druhého dílu. Reakce u scény s polévkou byly... Ne, to už je jiný příběh. ()
Galerie (180)
Zajímavosti (234)
- Maureen McCormick sa zúčastnila konkurzu pre rolu Marion Ravenwood (Karen Allen). Neskôr vo svojej monografii uviedla, že počas konkurzu bola závislá na kokaíne. (WalterIK7)
- Když Marion (Karen Allen) praští Jonese (Harrison Ford) na lodi zrcadlem do zubů, jsou vidět za ní na stěně 3 fotky (1 velká a 2 menší, zastrčené za velkou). Po návratu za Jonesem zpoza zrcadla je na stěně už jen jediná, velká fotka. (pjotri)
- Do role Dr. René Belloqa (Paul Freeman) boli zvažovaní Jacques Dutronc, Giancarlo Giannini a Jonathan Pryce. (WalterIK7)
Reklama