Režie:
Steven SpielbergScénář:
Robert RodatKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Hanks, Edward Burns, Tom Sizemore, Jeremy Davies, Vin Diesel, Adam Goldberg, Barry Pepper, Giovanni Ribisi, Matt Damon, Dennis Farina, Ted Danson (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hrůzy války velkolepým způsobem ožívají ve skvělém válečném dramatu Stevena Spielberga. Snímek začíná invazí spojeneckých vojsk na pláži v Normandii, k níž došlo 6. června roku 1944. Kapitán Miller (Tom Hanks) a členové druhého praporu Rangers se snaží zajistit předmostí pláže. Během invaze jsou zabiti dva bratři. Třetí už dříve padl v boji v Nové Guineji. Jejich matka, paní Ryanová, má obdržet všechna tři úmrtní oznámení v jeden den. Náčelník generálního štábu armády Spojených států George C. Marshall dostane příležitost alespoň trochu zmírnit její zármutek poté, co zjistí, že existuje ještě čtvrtý bratr, vojín James Ryan, který zmizel kdesi ve Francii. Osmičlenný oddíl kapitána Millera dostane rozkaz najít vojína Ryana a přivést ho zpátky k jeho matce. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (1 487)
Spielberg protahuje diváka absolutním peklem vylodění v Normandii viděným optikou amerických vojáků a ať už naturalisticky zprostředkovává atmosféru válečného chaosu nebo přibližuje pocity unavených, vystrašených a demoralizovaných vojáků tváří v tvář mnohdy zbytečné smrti jejich spolubojovníků a kamarádů, dělá to s vypravěčským a audiovizuálním řemeslem sobě vlastním a výsledkem je bez debat jeden z nejlepších a nejsilnějších (a nejluxusněji obsazených) válečných filmů vůbec. ()
Úvodní scéna je působivá, o to pokoj. Pohled na rudou barvu moře je strašlivý a těch mrtvých ryb mi bylo naprosto upřímně líto. Pak se to vleče jak slimák po mrtvici, občas nám to oživí nějaká scéna tu k probuzení emocí (nepravý Ryan), tu k probuzení diváka (dobývání kopce s kulometem uprostřed pole), tu k zamyšlení právě probuzeného diváka (otázka zastřelit či nezastřelit zajatce), až se dopotácíme k mostu, kde tedy konečně SPOILER dosud žijící členové záchranné mise popatří na toho onoho jedinečného zachraňovaného chlapce. Libým pohledem na onoho šťastlivce jim není popřáno kochat se dlouho, protože válka. Ono se na druhou stranu až tak není čím kochat, ale vyslovila bych smělou domněnku, že to všem přítomným bylo beztak naprosto šumák. Otázkou je, zda je větší oběť obětovat jediné dítě, nebo dvě z šesti, tři z pěti, sedm z osmi ... a zda za záchranu jednoho člověka pro štěstí jedné matky, nebo aspoň relativní štěstí, stojí za to obětovat štěstí nekonkrétního množství jiných matek, babiček, otců, praotců, sourozenců (protože případná smrt posledního Ryana přinejmenším žádného člověka v kategorii sourozenec nerozpláče) a potomků jiných lidí. Zatímco závěrečná scéna u kříže na vojenském hřbitově z Vlasů mě spolehlivě rozbrečí, i když jsem to viděla již mnohokrát, tady jsem se dlouho držela, ale nakonec jsem to nezvládla a stejně jsem se smála. ()
Ano, válečné filmy mám rád. Ano, Spileberg technickým zpracováním filmu zřejmě maximálně přiblížil fikci k realitě války. Přesto tenhle film považuju pouze za lehký nadprůměr, protože o válce jako takové nic nevypovídá. Je to hezká náborovka na téma všichni v armádě jsme kamarádi a máme se rádi, což je sice pěkné, ale působí to na mne přesně jako ty kolorované kresby na propagačních plakátech z 2. světové války. Z příběhu nevěřím ani slabice, a tak u mne Ryan boduje jen bojovými sekvecemi (kterou jsou skutečně strhující) a výbornými hereckými výkony. Agitační podtext raději přehlížím... ()
Ten největší výsměch spojeneckým silám při invazi na Den D. Hned úvodní scéna, byť brutální jako řemen, v mnoha ohledech přepisuje historii a to je pouze začátek. Logika celého námětu o záchraně řadového vojína elitní jednotkou v průběhu děje naprosto pozbývá smysl, celé "komando" si bez problémů vyšlapuje za nepřátelskou linií k rozpadlému městečku, jen aby nakonec zvítězili proti desetinásobné přesile, která je navíc podporována tankovou divizí. Do toho všeho ještě charismatický sniper za své dovednosti v oblasti míření děkuje Bohu a konec je tak otřesný patos, že i scriptované Call of Duty má mnohem lepší atmosféru. Nebýt režisérovy dlouholeté praxe, tak jde snímek do kytek hned při první vystřelené nábojnici. ()
(1001) Krev není voda a o tomhle film vypovídá dostatečně (ach, bledý Giovanni Ribisi) a některé vizuální momenty v sobě mají určitou vnitřní sílu, ale ten celek, co celek, milý Watsone. A jakmile se začne mluvit, jde to celé už úplně do kytek. Vlastně si myslím, že je to docela kompletní/komplexní? katalog nadbytečných věcí. Co ovšem nikdy nepochopím, jak to, že já, milovník prostých věcí, se tolik vzpouzím tomu, když mi pan Spielberg servíruje prosté věci. On tam přivede svoji rodinu jako důkaz toho, že žil správný život! To je dle mého názoru nejsprávnější a nejčistější smysl života. A stejně se celému tomu áčkovému týmu podaří takovou myšlenku zprznit a ponížit do zcela nerespektovatelné míry. ()
Galerie (66)
Photo © 1998 Dreamworks Pictures
Zajímavosti (156)
- Stíhacie lietadlo, ktoré zničilo nemecký tank v bitke o Ramelle, nesie názov North American P-51 Mustang. (Raccoon.city)
- Na bundě starce na hřbitově je připnut odznak 101. výsadkové divize „Screaming eagles“, což naznačuje veteránovu totožnost. (W00DY)
- Dôvod, prečo sa vylodenie nenatáčalo na autentickom mieste vo Francúzku bol ten, že Francúzska vláda nedala filmárom povolenie strieľať na normandských plážach. (Raccoon.city)
Reklama