Reklama

Reklama

Schindlerův seznam

  • USA Schindler's List (více)
Trailer 4
USA, 1993, 195 min

Předloha:

Thomas Keneally (kniha)

Scénář:

Steven Zaillian

Hudba:

John Williams

Hrají:

Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)
(další profese)

Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)

(více)

Videa (8)

Trailer 4

Recenze (1 788)

berg.12 

všechny recenze uživatele

Je jasné, že téma se ve filmu a výsledném účinku odráží silnou měrou. Ale důvod, proč mě Schindlerův seznam zaujal více než třeba Polanského "Pianista" je jeho filmová stránka. Spielberg věří tomu co dělá a dělá to srdcem. A ať už se mu vytýká cokoli, síla jeho filmové výpovědi, v kombinaci s hudbou Johna Williamse (který tentokrát překonal sám sebe), je obrovská. A fakt, že v této podobě dokázal filmem oslovit nejširší divácké publikum, ji v mých očích nijak nesnižuje. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

V následujícím textu bych se chtěl dopustit možná poněkud neobvyklého výkladu Schindlerova seznamu, který vychází z toho faktu, že sadisti jsou lepší než technokrati. Tento paradox je zároveň odpovědí na to, co mají vlastně společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč je film neustále staví bok po boku. Když říkám, že sadisti jsou lepší než technokrati, narážím tím na tu skutečnost, že ve vyhlazovacích táborech za druhé světové války působili pouze dva druhy SS-manů - na jedné straně byli krutí sadisti užívající si svou moc, vzpomeňme třeba Otto Molla, údajně nejhoršího dozorce z celé Osvětimi, nechvalně proslulého vhazováním lidí za živa do spalovacích jam. Na straně druhé pak byli spíše technokrati a administrátoři jako velitel Osvětimi Rudolf Höss, kteří nikomu konkrétně neubližovali a starali se hlavně o logistiku tábora, klidně třeba nasedli do auta a jeli shánět po Polsku ostnatý dráty. Rudolf Höss dokonce chápal slavný nápis „Arbeit macht frei“ nad branou do tábora, který zde byl na jeho rozkaz umístěn, nikoliv cynicky a posměšně, jak se většina lidí domnívá, nýbrž pravdivě a docela upřímně v souvislosti se svoji vlastní workoholickou povahou. Odsud je patrno, proč jsou sadisti lepší než technokrati – sadista jako člověk utápějící se v krutostech na jednotlivcích je ve výsledku mnohem lepší než technokrat stojící za milionem mrtvých. Lidé jako Himmler si toho byli pochopitelně velmi dobře vědomi, a jakmile se u nějakého výše postaveného SS-mana zjistila přemíra sadismu, byl ihned odvolán, neboť takový člověk nebyl zpravidla efektivní a zdržoval díky svým krutým kratochvílím masové vyvražďování. ____ Předchozí úvod byl nutný, protože jen díky němu se dá pochopit, co mají společného Oskar Schindler a Amon Göth a proč jsou ve filmu stavěni vedle sebe. Film má vlastně tři části, přičemž v každé z nich se obě tyto hlavní postavy chovají trochu jinak. V první části je Amon Göth klasickým sadistou, střílejícím vězně z balkonu své vily, a Oskar Schindler se žádného velkého zachraňování ještě nedopouští, maximálně tak vytáhne z vagonu svého účetního. Kdyby chtěl ale zachránit celý vagon, nezachrání nikoho. Schindlerovo malé dobro je tak ve skutečnosti velkým dobrem, stejně jako je velké zlo Götha malým zlem, protože si nepočíná jako technokrat. A poněvadž malé zlo = velké dobro, jsou obě postavy v první části jasně propojeny. Klíčová tu je večerní scéna na balkonku, kde Amon Göth vytýká Schindlerovi, že není nikdy opilí. Opilý sadista versus sebeovládající se Schindler jsou vlastně pro dobro věci totéž. Ve druhé části se situace ovšem obrací, neboť Amon Göth se na naléhání Schindlera promění v „Amona Dobrotivého“ a jako císař začne svou moc projevovat tím, že i když má veškeré oprávnění zabíjet, často to neudělá. Už nestřílí z balkonu, dokonce povolí Schindlerovi pokropit odjíždějící vagony vodou z hadice. Naopak Schindler začíná mnohem více riskovat a jeho velké dobro se tak může velmi snadno převrhnout v malé dobro = velké zlo, neboť dojde k odhalení a potrestání všech viníků. Velkého zla se dopouští i ze sadisty do technokrata se přeměněny Amon Göth a obě postavy jsou tedy opět propojeny. Ve třetí části na konci se vracíme k situaci z první části. Schindler neustále pochybuje, jestli toho udělal pro záchranu lidí dost, nicméně je jasné, že ano, protože kdyby toho udělal víc a pokoušel se zachránit více lidí, došlo by nejspíše k odhalení a nepřežil by nikdo. Jeho malé dobro je tak velkým dobrem. Oproti tomu Amon Göth je za zločiny proti lidskosti oběšen, neboť i když ve třetí třetině filmu takřka zmizí z plátna, jeho sadismus zřejmě přece jen asi vyplul na povrch, jak je z potrestání patrné, jelikož v soudních procesech s válečnými zločinci se často stávalo, že sadisti dostali smyčku, zatímco lhostejní vykonavatelé jenom doživotí. Velké zlo Götha bylo tak malým zlem = velkým dobrem, protože díky své neefektivnosti a krutým kratochvílím zdržoval celou nacistickou mašinérii. Propojenost obou postav, Oskara Schindlera a Amona Götha, tak zůstává důsledně dodržena až do samotného závěru. () (méně) (více)

Reklama

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Pianista ve srovnání se Schindlers list působí opravdu bídně, proto se nikdy nebudu tyto dva filmy snažit srovnávat. To jen tak na úvod a s vědomí, že sem i Pianistovi dal 5. Ovšem Spielbergův opus magnum prostě už asi nic nikdy nepřekoná, alespon ne v tomto "žánru". Příběh je opravdu dechberoucí, scény spielbergovsky vypilované (nejvíc, když nepočítám proslovy a dialogy hlavních postav, zaujala noční scéna po vyklizení ghetta - opravdu mrazivě dokonalé) a jsem opravdu rád, že se jednoho z nejkrásnějších příběhů o skutečně skutečných lidech ujal on. A do hlavní role dal Neesona. Ten prostě Schindlera hraje famozně, jeho postava a charakteristický hlas, který dodává opravdu hodně charismatu mu v tom velmi pomáhají. Kingsleyho postava nemá hlavní slovo, avšak jeho výkon je stále jako vždy velmi slušný. A o Amonovi toho bylo napsáno už tolik, že jen souhlasně kývnu nad tím, že Fiennes tehdy měl dostat oscara. Film trvá slušnou dobu, ale uběhne velmi rychle a.... prostě mně to stále dokola dostává. Tolik emocí, procítěnosti a krásy v protikladu s hrůzami holocaustu se jen tak nevidí. Liamova závěrečná tečka se může zdát někomu sentimentální a přehnaná, ale alespon Spielbergova Schindlera sem si zamiloval, at už byl opravdu jakýkoliv. Krása ()

monolog 

všechny recenze uživatele

ano, film se mi líbil. ne, obsah a popisované události filmu se mi nelíbily. když to srovnám s předlohou, kterou jsem četl hodně dlouho před viděním tohoto filmu, takže zvládla v mé hlavě mezitím zbožštět, nesahá to tomu ani po zrohovatělou kůži na patě. nejen že je to strašlivě ořezaný a zjednodušený, ale navíc ještě třeba Amon Goeth je tu udělanej málem jak hodnej semtam střílející kámoš strejda (věřte mi, že v knížce mi byl odpornej, tady jsem se dokonce někdy zasmál aji jeho vtipům což u lidí mi odporných nedělám). A Oskar je nejdřív jen podnikatel, kterej se žene za ziskem a potom náhle, z ničeho nic, spasitel a zachránce všech. Nechci to snižovat, obávám se, že bych něco takovýho asi pravděpodobně nedokázal (ale nedostal jsem se ani do podobné situace, takže jistě to nevim a snad nebudu vědět nikdy), ale ten film mi přišel jen jako další, trochu líp zpracovanej Hollywoodskej doják (od slova dojit prachy i dojmout). Pokud se vám to líbilo, knížkou budete nadšení (a to i v případě, že jste za svůj dlouhej život přelouskali stěží level nebo bravo nebo ženu a život). Když nad tím tak přemýšlím, přišlo mi to hodně povrchní (třeba již zmíněný Amon), obsahově odfláknutý (třeba ten seznam, kterej tady sepisoval Schindler sám a vůbec události kolem odjezdu) a konec (kde si Deus ex machina málem ušoupal prdel, jak měl napilno). co se týká té holčičky s červeným kabátkem, tak to není inspirace Trierovou Evropou, jak píše Dudek, ale jedna z velmi výrazných linií knihy. ta holčička prošla tím šílenstvím bez jedinné újmy, všude kolem ní se vraždilo a ona jako by nic neviděla, jen prošla. ale nakonec ji taky dostali. to bohužel z filmu nijak moc nevyplynulo. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Film, který na člověka velice silně zapůsobí a donutí ho přemýšlet o jiných věcech než o těch každodenních. Pro mě osobně nejlepší Spielberg. Nemůžu si pomoct, ale musím obdivovat hlavního hrdinu, který dokázal pomoct spoustě lidí doslova odsouzených na smrt a přitom se pohyboval na velice tenkém ledě. Navíc uměl dostat lidi na svojí stranu, ikdyž někdy to měl opravdu těžké (já osobně si vždycky vzpomenu na scénu, kdy si hlavní hrdina všimne žíznících lidí v transportu a podaří se mu vnutit nacistům myšlenku, jaká je to zábava střílet na ně vodní hadicí, čímž některým z nich pomohl od totální dehydratace). Ikdyž jsem hodně přemýšlel o příspěvku Geminiho, tenhle film prostě chci a budu brát jako poselství, které upozorňuje na hrůzy nacismu a odkrývá nám lidské hodnoty. Dávám 5*. ()

Galerie (119)

Zajímavosti (144)

  • Natáčelo se od 1. března do 11. května 1993 v Polsku a Izraeli. (Varan)
  • Ve scéně, kdy jede Stern (Ben Kingsley) vlakem a drží chlapce, aby si mohl ulomit kus ledu, je možné zahlédnout tvar ostnatého drátu, který se však liší od tvaru drátu v následující scéně, v níž je záběr na projíždějící vlak zvenčí. (Hopkins)
  • Postava holčičky v červeném kabátu mohla být inspirována Romy Ligockou, které chodívala po Krakově v červeném kabátu, a která ve svých pěti letech přežila vyhlazení gheta. Ve filmu ji ztvárnila čtyřletá Oliwia Dabrowska, které Spielberg poradil, aby se na film podívala, až bude dospělá. Oliwia ho neposlechla, viděla film v jedenácti a byla zhrozena. Plně ho ocenila až o dalších sedm let později. (Jirka_Šč)

Související novinky

Spielberg se vrátí do druhé světové?

Spielberg se vrátí do druhé světové?

19.04.2018

Steven Spielberg nám v březnu dodal Ready Player One a momentálně chystá pátého Indiana Jonese. Po Indym, jehož comeback proběhne 9. července 2020, se režisérská legenda vrhne na remake West Side… (více)

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

01.08.2016

David Koller, Dasha, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Ondřej Ruml, Michal Dvořák a další hvězdy v sobotu 27. srpna vystoupí na velkolepém multimediálním koncertu filmové hudby pod poděbradským zámkem… (více)

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

08.12.2015

Pražské Rudolfinum bude 22. prosince hostit ojedinělý koncertní projekt s názvem STAR WARS: a musical show. Jedná se o koncert orchestrální hudby z šesti dosud uvedených filmů z prostředí slavných… (více)

Dva koncerty filmové hudby

Dva koncerty filmové hudby

01.09.2012

Pražský filmový orchestr zve všechny příznivce filmové hudby na své další dva velké koncerty. První z nich se koná v neděli 14. října v 19.30 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Diváci budou mít… (více)

Reklama

Reklama