Reklama

Reklama

Sugarlandský expres

  • Česko Expres do Sugarlandu (více)
Ukázka z filmu 3

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Ukázka z filmu 3

Recenze (137)

Radiq 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byl Spielberg, když ještě uměl točit filmy. Pak se pokazil těma svejma megalomanskejma a komerčníma sračkama a to trvá přibližně doposud. Ale i když to bylo lepší než 95% jeho filmů, pořád se to pohybovalo na hranici průměru. Z nedokonalostí budu jmenovat tyto: nesouvislost děje (čímž později Spielberg trpí čím dál víc), v tomto filmu jsem si toho všiml jen jednou (když projížděli jedním městem s lidma, tak jim na střeše seděli děcka a pak ne) a další věc byla barva Clovisovi krve, což byl kečup ředěnej temperama. Což jsou fakt jenom maličkosti, který nevaděj. Jinak děj byl dobrej. A pokud to bylo podle pravdy, tak se mi mozek zastavuje nad třema věcma: proč za nima jelo tolik polijecních aut (asi ten Sugarlandskej Express), proč se do nich pustili ti soukromí lovci na parkovišti a proč do nich střílela hraniční hlídka, když věděli, že uvnitř je strážník. Hádám, že důvod je jednoduchý - jsou to pitomí amíci a jejich podělaná posedlost zbraněmi. ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Film je spickove natocenej, a proti Spielbergove rezii nemuzu rict ani slovo. Stejne tak po herecke strance je vse ok. Ovsem...pribeh malo uveritelny a prilis americky, a to je zadrhel. Navic mam problem s tim, kdyz se postavy chovaji jako kreteni. At uz umyslne nebo vrozene... Celkem tedy slabsi prumer za 3-. P.S.: navic jeste cz dabing... :-( Pozitivem je pak mnoztvi paradnich sedmdesatkovych aut vseho druhu. ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Spielberg v roce 2013 a 1974 se hodně liší, čehož je právě Sugarlandský expres zářným příkladem. Je to civilní a lidský příběh pojatý jako velké a ničím nevázané dobrodružství, v němž Steven úplatňuje svůj talent zfilmovat snad jakoukoli látku pro diváka maximálně přitažlivým způsobem. Goldie Hawn a Ben Johnson unikají policejním autem napříč Amerikou, za nimi se postupně hromadí blikající policejní sirény a kilometr po kilometru se stávají většími a většími mediálními hvězdami. To vše podáváno velmi svižně, zábavně a samozřejmě tak, aby oba uprchlíci nakonec vypadali jako skuteční američtí hrdinové, kteří jsou pro lásku k dítěti schopni čehokoli. Jejich situace je poutavě nasnímána z několika úhlů pohledu, které se v průběhu výborně prolínají a ponořují diváka do víru absurdity a nenávratnosti, jenž jednání našich hrdinů nejlépe charakterizuje. Že tahle cesta nemůže skončit šťastně víme už dlouho dopředu, ale zde nefunguje závěrečná pointa jako záchytný a stěžejní bod vyprávění, nýbrž pouze jako logické a neodvratné vyústění. Spielberg stvořil krásný a oslovující snímek, který si v jeho filmografii rozhodně zaslouží své výsadní místo, stejně jako mezi filmy s kolonkou road-movie.. 80% ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Steven Spielberg uz mal za sebou Duel a Sugarlandsky expres sa stal jeho prvym celovecernym filmom. Aj ked rezia je kvalitna a prirodne scenerie detto, film taha do priemeru kopa casto zbytocnych dialogov. Co povazujem za spatne, je pokus vykreslit dvoch vaznov, ktori utiekli z basy a uniesli aj miestneho policajta, ako sympatakov, s ktorymi by clovek siel na pivo ...... LOL. 69 % ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Já vím, že moje nechutenství k některým příběhům Stevena Spielberga je velké, ale tohle mě v jeho podání prostě nebavilo. Mám z toho jednoduše pocit, že si Spielberg stanovil určité hranice, které nechce překročit, a tak sám se a své filmy někdy dost limituje. Tohle je dle mého názoru ten případ. Silné drama se mění v unavenou a ukřičenou jízdu po silnici. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Příběh byl natočen podle skutečných událostí, přestože ve skutečnosti uprchlíci strávili na útěku jen několik hodin a ne dní. (Satan)
  • Průměrná délka záběru je sedm sekund. (Satan)
  • Producenti nebyli schopni najít dítě, které by se podobalo hlavnímu hereckému páru. Spoluproducent Richard D. Zanuck tak obsadil svého vlastního syna. (HellFire)

Reklama

Reklama