Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kdo je, nebo co symbolizuje postava Otesánka? To je základní otázka po smyslu tohoto filmu. Je Otesánek personifikací přírody, která nemá humanistické zábrany, která je naší láskou, přítelem ale i vrahem? Nebo je Otesánek naše temné nevědomí, které nás ovládá, ale i ničí, a s kterým dokážou komunikovat pouze děti a blázni? Možná obojí dohromady. Režisér Jan Švankmajer o svém filmu říká: Jak víme, lidové pohádky jsou převyprávěné staré mýty. Jaký mýtus je ukryt v pohádce o Otesánkovi? Bezdětní manželé se vzepřou svému osudu a dítě si na přírodě vyvzdorují. Doslova jí vyrvou její tajemství zrození. Za tuto vzpouru proti přírodě pak hořce pykají, ale nejen oni, ale i jejich okolí. Jak vidíme, dostali jsme se do bezprostřední blízkosti jednomu ze základních mýtů této civilizace: mýtu o Adamovi a Evě nebo chcete-li analogickému mýtu o Faustovi. Myslím, že teď po přečtení lidského genomu tyto mýty nabývají na zvláštní aktuálnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (177)

Gedes 

všechny recenze uživatele

Tak nevím z čeho mi bylo ve filmu víc mdlo. Jestli z večeře anebo z Otesánkových vražd J. U Švankmajera si vážím toho, jak krásně využívá loutky. Netradiční podání jinak klasické pohádky mě opravdu vzalo. Kamera byla také skvělá a záběry – střihy na pohybující se jídlo jsou opravdu zajímavé a celému filmu dodávají šmrnc a zdůrazňují tak absurditu celého příběhu. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

No tedy páni. To bylo tak dokonalé dílo až se mi samou dokonalostí vůbec nelíbilo(lehká ironie). Tedy vůbec říct nemohu, to bych zase přeháněl, ale o udělení českého lva by se dalo minimálně výrazně diskutovat. Z filmu je cítit výrazná myšlenka, či poselství, ale jenom za tohle se přece ceny nedávají. Zajímavá až velmi zajímavá práce s kamerou sehrála ve filmu roli tak výraznou, že jsem pouze s menším znechucením film dokoukal. Nad zvolenými herci se příliš nerozplývám, ale myslím, že pro napsané role byli volbou optimální. Velmi výrazně mi vadily často opakované scény, či scény vysvětlovací, které se příliš přespříliš snažily i těm pomaleji chápajícím divákům zajistit, aby náhodou o něco nepřišli. Jejich častý výskyt a s tím spojenou celkovou stopáž si jinak odůvodnit nedovedu. A kvalitě scén animovaných raději nehovořit, a to se nejedná o rok, který by neměl dostupné prostředky. Komedie? Z mého pohledu nulová, pan Švankmajer má zcela rozdílný smysl pro humor než je ten můj. Drama? Možná do doby než nám pařez obživnul, pak film nabral absurdní rozměry. Jo a otevřený závěr, kdy se tetička rozhodne vzít spravedlnost do vlastní motyky je vyústěním logickým a jediným možným, takže fajn. Dávám *. Ve filmu neshledávám nic geniálního a ani nic divácky atraktivního, přesto myšlenkou není úplně blbým. ()

Reklama

Nach 

všechny recenze uživatele

Asi nejslabší Švankmajerův film. To však neznamená, že jde o špatné dílo. Z hlediska tuzemské kinematografie jde stále o nadprůměr ve všech jeho vrstvách. Otesánek je, co se umělecké stránky týče, asi tím nejvšednějším filmem od tohoto tvůrce. Nicméně herecké výkony jsou skvělé naprosto u všech postav. Pár nelogických rozhodnutí se také najde (u Švankmajera to však beru), co ale mi vadilo nejvíce je samotná délka filmu. Těch 125 minut je prostě moc. Na poli 90 minut bych ho hodnotil stejně jako Šílení, ale v této podobě se druhá polovina strašně vleče. A právě díky ní uděluji "jen" 65%. ()

mohamedsfinger 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nejsrozumitělnější a divácky nejpřístupnější (tydy je to diskutabilní) film Jana Švankmajera. Kde ubral na absurditě (i když té je tu stále dost), tam přidal prostoru hercům, kteří se svých rolí zhostilí skvěle, a to včetně Kristíny Adamcové, jejíž postava mě v první polovině několikrát přinutila k záchvatu smíchu. Ale ten se dostavil i při několika dalších absurdních a dost černěhumorných scénách... a takové já mám moc rád. Je sice pravda, že filmu by prospělo nějaké to zkrácení, aby byl trochu intenzivnější, ale i tak poskytuje dostatek zábavy a i zamyšlení. Mimochodem pan Žlábek je král:-p ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Konečně jsem měl tu čest s Janem Švankmajerem, jehož tvorba mě nijak nevábí, ale uznávám jeho osobitý styl. K Otesánkovi můžu napsat jediné, je to taková hororová pohádka pro dospělé. Koukat se na to dá a dokonce jsem to chtěl dokoukat až do konce i přes pokročilou noční hodinu. Svým způsobem to svou absudrností baví a celkové ztvárnění oblíbené pohádky, zasazené do běžného života v jednom činžáku na konci 90. let, působí dost zvláštně a raritně. Takový asi umí být Jan Švankmajer, úplně jiný než ostatní. Nezapadající do žádné škatulky, originál, který to u té velké většiny nikdy nemá lehké. Oceňuji akademii, že se nebála dát Otesánkovi Českého lva. Teď by se to jistě nestalo. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (8)

  • V televizní reklamě na fiktivní mouku Flora, na kterou se hladově v čase 1:48:02 dívá František Štádler (Pavel Nový), použil režisér Švankmajer ukázku ze svého minutového snímku Zamilované maso (1989). (Ganglion)
  • Během závěrečných titulků hraje předehra opery „Čarostřelec“, kterou složil Carl Maria von Weber v letech 1817 až 1820. Její premiéry proběhly v Berlíně a později v Praze (obě roku 1821). (noelcoward73)
  • Samorost, který posloužil k tvorbě Otesánka, vybírali Švankmajeřovi obdivovatelé z celého světa. Vybralo se nakonec deset kusů o různých velikostech. (-bad-mad-wolf-)

Reklama

Reklama