Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kdo je, nebo co symbolizuje postava Otesánka? To je základní otázka po smyslu tohoto filmu. Je Otesánek personifikací přírody, která nemá humanistické zábrany, která je naší láskou, přítelem ale i vrahem? Nebo je Otesánek naše temné nevědomí, které nás ovládá, ale i ničí, a s kterým dokážou komunikovat pouze děti a blázni? Možná obojí dohromady. Režisér Jan Švankmajer o svém filmu říká: Jak víme, lidové pohádky jsou převyprávěné staré mýty. Jaký mýtus je ukryt v pohádce o Otesánkovi? Bezdětní manželé se vzepřou svému osudu a dítě si na přírodě vyvzdorují. Doslova jí vyrvou její tajemství zrození. Za tuto vzpouru proti přírodě pak hořce pykají, ale nejen oni, ale i jejich okolí. Jak vidíme, dostali jsme se do bezprostřední blízkosti jednomu ze základních mýtů této civilizace: mýtu o Adamovi a Evě nebo chcete-li analogickému mýtu o Faustovi. Myslím, že teď po přečtení lidského genomu tyto mýty nabývají na zvláštní aktuálnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (177)

Miany 

všechny recenze uživatele

Vcelku mě překvapilo, že se tento film na ČSFD žebříčku uchytil tak nízko. Je to snad kvůli tomu, že byl nepochopen? Můžu se jen domnívat, avšak k obhajobě Otesánka váženého pana Švankmajera mohu říci toto: Otesánek je jeden z mála jeho snímků, který dá se říct splňuje klasický scénář (Jídlo a Možnosti dialogu kupř. ne). Je to převážně umělec, na to by měl být kladen velký důraz! Neboť jeho sdělení nemá jen tu povrchní formu. Surrealismus, který do díla vkládá má účel. Jeho leckdy nepochopitelné obrazy mohou v divákovi vyvolat nechutenství, ale málokdo si uvědomuje, že je to účel. Někdy by zkrátka chtělo si zjistit o autorovi více, protože je velká škoda, že hodnocení v některých případech nedosahuje ani 2*. Škoda! Vyděli jste snad lepší zpracování příběhu Otesánka? Jestli ano, napište mi, ráda se podívám. Ale já zatím ne! ()

Tochal 

všechny recenze uživatele

Komediální horor o přesrostlém kusu dřeva, jež konzumuje lidi na počkání, klasická pohádka jako moderní podobenství. Nějak moc nevím, co bych měl napsat. Je jasné, že v rámci Švankamjerovy tvorby se jedná o atypický film, a to umenšením prostoru animace ve prospěch živých herců; přesto je hlavní hvězdou (ne)otesaný Otík. Filmu by asi prospěla o něco kratší stopáž, nebo rozvinutí vedlejších dějových linií - na stodvacetiminutový film se toho zas tak moc nestane a ani opulentní obrazové hody, které by takový prostor vyžadovaly, se tentokráte nekonají. Zajímavé je vypuštění pohádkového konce - je nám tím snad naznačeno, že na pohádkové konce není ve světě místo, a tak raději nevědět, než trpět? Tři hvězdy jsou málo, čtyři až příliš. V tomto případě se přikláním nahoru. ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tohle by mohl být celkem slušný horor, ale má to mnoho problémů. Ten hlavní je už jenom v té délce, ten film je, hlavně v první polovině, dost utahaný. Dále tam je spousta zbytečných scén a na scénáři chtělo zamakat. Na Švankmajera mi to přišlo i málo surrealistické a takové "klidné", protože se tu prostě drží předlohy Otesánka a ze sebe toho moc nedává, a když už něco je, klidně recykluje svoji starou tvorbu (je tady naprosto znát jeho kraťas Do pivnice, jak starým mužem s uhlím, tak i malou holkou, co do toho temného sklepa chodí). Jinak to ale špatné není, herci tu hrají dobře, něco do sebe to má a poslední čtvrtina, kdy se z toho vlastně opravdu stane řádný survival, je i napínavá. Každopádně, Švankmajer už rozhodně natočil lepší filmy. 3* ()

tempus 

všechny recenze uživatele

1. půl hodina mě sice nudila a připadali tak trochu zbytečná, ale tušil jsem, že je nutný, abychom si užili nasledující hodinu a půl. Z hodně stránek mi to připomnělo čarodějnický díl Simpsonů (jeden z prvních), ale s tím rozdílem, že je to české a hrané. Film má silnou 90" atmosféru, bez které by film nebyl tak dobrý, jako by byl dnes. Obzvlášť jsem byl zvědavý na Jana Hartla, protože jsem si ho tam nějak neuměl představit. Byl dobrý. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Pan Švankmajer je úchyl a umělec. Škoda, že nelze umělecké vyjádření soudně nařizovat, možná by ubylo obětí sexuálních trestných činů.  Švankmajerův kumšt totiž není žádným lyrickým pohlazením či epickou vyprávěnkou o osudech dobrých vojáků za světové vojny. Je svobodným vyjádřením a exkurzí do tajných komnat obyčejného šílenství či spíš šílenství obyčejných. Těhotná žena je krásná a většinou porodí sladké děťátko, ale byli jste někdy u porodu?  Sliz, krev, bolest, křik a za oknem  možná stojí pan Švankmajer  a rukou zuřivě tvaruje svou plastelínu.   Čistě pudově za pět. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (8)

  • V televizní reklamě na fiktivní mouku Flora, na kterou se hladově v čase 1:48:02 dívá František Štádler (Pavel Nový), použil režisér Švankmajer ukázku ze svého minutového snímku Zamilované maso (1989). (Ganglion)
  • Natáčalo sa v českom meste Slaný a obci Knovíz. (Raccoon.city)
  • Samorost, který posloužil k tvorbě Otesánka, vybírali Švankmajeřovi obdivovatelé z celého světa. Vybralo se nakonec deset kusů o různých velikostech. (-bad-mad-wolf-)

Reklama

Reklama